
Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka. Fot. mat. prasowe
– Chcemy potwierdzić kontynuację strategii i otwarcie w tym roku 1,1 tys. nowych sklepów. Podtrzymujemy nasz cel wzrostu Lfl w 2024 r. na poziomie 7,5-9 proc. i zgodnie z celami opublikowanymi przy okazji IPO dążymy do poprawy skorygowanej marży EBITDA do poziomu górnej granicy docelowego przedziału 12-13 proc. w perspektywie średnioterminowej – powiedział prezes Tomasz Suchański podczas wideokonferencji.
– Nasza sieć liczy już prawie 11 tys. sklepów w Polsce, a dokładnie 10 906 sklepów. W Rumunii mamy obecnie 26 sklepów i będziemy kontynuować nasz test do momentu, gdy podejmiemy decyzje o dalszym rozwoju sieci. Widzimy pozytywne reakcje ze strony rumuńskich konsumentów i nowa marka przyjmuje się coraz lepiej – dodał group chief strategy & development officer Tomasz Blicharski.
Prezes wskazał, że w Rumunii Grupa planuje otworzyć 50-80 sklepów do końca br. i planuje rozwój na tym rynku do połowy przyszłego roku; potem ogłosi dalsze plany.
– Wtedy będziemy w stanie odpowiedzieć nie na pytanie ‚czy planujemy rozwój’, ale o szczegóły planu rozwoju na rynku rumuńskim, bo zamierzamy kontynuować prowadzenie biznesu w Rumunii – dodał prezes.
Pytany o politykę wypłaty dywidendy prezes odpowiedział: „Jesteśmy niecały miesiąc na giełdzie, więc dajcie nam złapać oddech. Myślę, że będziemy o tym myśleli, ale później”.
– Na ten moment tego nie planujemy, ale w długim okresie pewnie o tym będziemy myśleć – dodała CFO Grupy Marta Wrochna-Łastowska.
Odpowiadając na pytanie o ewentualny wpływ na biznes Żabki ograniczenia sprzedaży alkoholu po godz. 22:00, Suchański powiedział, że nie sądzi, by ograniczenia miało wpływ.
– My jesteśmy otwarci do godz. 23.00, więc spowoduje to pewnie zamieszanie dla sklepów, które są otwarte 24h na dobę – powiedział.
Wcześniej Grupa Żabka informowała, że celem Grupy jest uruchomienie ok. 1 100 sklepów w samym 2024 r. oraz uruchamianie ponad 1 000 placówek rocznie w perspektywie średnioterminowej w Polsce i Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14 500 sklepów (co oznacza otwarcie ok. 4500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).
W I-III kw. 2024 r. spółka miała 377 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 148 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 17726 mln zł w porównaniu z 14771 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 2472 mln zł wobec 1 935 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10 900 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2024 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.