
Haitong Bank obniżył cenę docelową dla akcji Vercomu do 51,60 zł
Analityk Haitong Banku utrzymał rekomendację kupuj, ale obniżył cenę docelową akcji do 51,60 zł (z 61,60 zł), ponieważ podniósł WACC w związku z ostatnimi podwyżkami stóp procentowych. Z drugiej strony, ekspert utrzymał prognozy EBITDA na 2022 r. bez zmian. Księżopolski oczekuje, że dalszy crossell usług o wyższej marży oraz planowane przez Vercom podniesienie cen produktów powinny zrównoważyć koszty inflacji dzięki skalowalnemu modelowi SaaS, w którym działa Vercom.
– Vercom zapowiedziało już, że do końca maja 2022 powinno zamknąć kilka akwizycji, które z dużym prawdopodobieństwem dadzą Vercomowi międzynarodowy, jeśli nie globalny, zasięg i potencjalnie poszerzyć portfolio produktów. To, obok organicznego wzrostu rynku CPaaS, powinno być głównym motorem wzrostu Vercom w najbliższych latach. Przy założeniu, że Vercom będzie w stanie dokonać akwizycji przy mnożnikach EBITDA 12-15x przed synergiami i wydać ok. 250-300 mln zł na akwizycje, w 2024E Vercom może wygenerować ok 100 mln+ zł skorygowanej EBITDA vs. 37 mln zł w 2021. To z kolei implikuje bardzo atrakcyjny CAGR skorygowanej EBITDA na lata 2021-24 na poziomie ok. 38 proc. Według naszych szacunków, Vercom jest wyceniane na 22E/23E przy skorygowanym wskaźniku EV/EBITDA na poziomie ok. 14,3/11,4x, co naszym zdaniem nie odzwierciedla w pełni potencjału wzrostu Vercom – czytamy w raporcie przygotowanym przez Konrada Księżopolskiego, analityka Haitong Banku.
W wywiadzie dla PAP z 25 marca 2022 prezes zarządu Vercom, Krzysztof Szyszka, powiedział, że do końca maja 2022 Vercom planuje zamknąć kilka akwizycji, których łączny budżet może przekroczyć pozostałe wpływy z IPO (ok. 210 mln zł). Vercom planuje rozszerzyć zakres swoich usług i w ciągu najbliższych 3 lat znaleźć się w pierwszej piątce globalnych graczy CPaaS, którzy będą w stanie konkurować z liderami rynku takimi jak np. Twilio. W trakcie IPO Vercom postawił sobie za cel akwizycję przy mnożniku EBITDA po synergiach nie wyższym niż 10x.
– Biorąc pod uwagę, że planowane akwizycje mogą dotyczyć większych podmiotów o ugruntowanej pozycji rynkowej i międzynarodowym zasięgu, nie wykluczamy, że mnożnik transakcji może okazać się nieco wyższy. Jeśli jednak planowane akwizycje rzeczywiście dadzą Vercomowi widoczną międzynarodową lub nawet globalną skalę, mnożnik transakcyjny przed synergiami po akwizycji na poziomie ok. 12-15x EBITDA powinien być wciąż akceptowalny (w zależności od wielkości docelowej), zwłaszcza, że Vercom notowany jest obecnie z 22E skorygowanym EV/EBITDA na poziomie 14,3x. Dodatkowo, w powyższej sytuacji, CPaaS powinien pozostać organicznie silnie rosnącym rynkiem (Juniper Reseach przewiduje +30 proc. CAGR w latach 2020-25), a produkt i globalna skala biznesu powinny dawać więcej możliwości biznesowych. Zakładając wielokrotność transakcji na poziomie 12-15x EBITDA, budżet M&A w wysokości ok. 250-300 mln zł powinien przynieść Vercom przyrost EBITDA o ok. 17-25 mln zł przed i 25-30 mln zł po uwzględnieniu synergii po przejęciu. Przetworzenie synergii po przejęciu powinno zająć ok. dwóch lat. Oznacza to, że w 2024 roku Vercom może wygenerować 100 mln+ zł skorygowanego EBITDA wobec 37 mln zł w 2021 roku. To implikuje atrakcyjny wskaźnik skorygowanego EBITDA CAGR 2021-24E na poziomie ok. 38 proc – czytamy w raporcie.
Zarząd Vercomu poinformował podczas konferencji w 4Q21, że w 2022 roku Vercom planuje podnieść ceny swoich produktów i usług nie tylko ze względu na wysoką inflację, ale również dzięki stałemu zwiększaniu funkcjonalności produktów i usług. Biorąc pod uwagę, że Vercom sprzedaje swoje produkty w modelu SaaS oraz że większość kosztów rozwoju jest już poniesiona, każdy wzrost cen Vercom powinien mieć pozytywny wpływ na rentowność. Analityk zwraca uwagę, że długoterminowa rentowność Vercomu powinna być również wspierana przez cross-sell/up-sell dla wyżej marżowych usług email, push, OTT vs. niżej marżowe usługi SMS.
– [W 1Q22] oczekujemy przyrostów netto na poziomie +350 do 19,5 tys., przychodów na poziomie 45,6 mln zł, +18 proc. r/r, marży brutto na poziomie 29 proc. (vs. 26,8 proc. w 1Q21), EBITDA na poziomie 8 mln zł, +3 proc. r/r, skorygowanego EBITDA na poziomie 9 mln zł, +16 proc. r/r, EBIT na poziomie 7 mln zł, +3 proc. r/r oraz zysku netto na poziomie 5,3 mln zł, -10 proc. r/r czytamy w raporcie.
Vercom tworzy globalne platformy komunikacyjne w chmurze (Communication Platform-as-a-Service – CPaaS), które umożliwiają firmom docieranie do klientów poprzez scentralizowaną platformę – za pomocą wielu, komplementarnych kanałów komunikacji (sms, email, push, komunikatory OTT). Obecnie z usług Grupy Vercom korzystają takie podmioty, jak Allegro, OLX.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank, IKEA. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w maju 2021 r.
Rekomendacja dla akcji Vercomu powstała 11 kwietnia 2022 r. Autorem rekomendacji jest Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku. Wymagany przepisami prawa disclaimer do rekomendacji jest do pobrania TUTAJ