fqnjrlgp
Advertisement
PARTNER SERWISU
yzgpjujv

Jeronimo Martins: Ludzie stosują ‚trading down’, czyli kupują tańsze produkty, a to ma wpływ na marżę

Omawiane walory:

W obecnej sytuacji rosnących cen Biedronka jest przygotowana na presję kosztową żywności, poinformowała CFO Jeronimo Martins - właściciela sieci Biedronka - Ana Luisa Virginia. Zaznaczyła, że konsumenci ograniczają się w zakupach, kupują tańsze produkty, co ma wpływ na marże.

jeronimo, martins, biedronka, wyniki, gospodarka,

Jeronimo Martins: Ludzie stosują ‚trading down’, czyli kupują tańsze produkty, a to ma wpływ na marżę

– Co do inflacji żywności – nie sądzimy, abyśmy widzieli jej koniec – powiedziała Ana Luisa Virginia podczas telekonferencji.

– Fakt, że ludzie stosują ‚trading down’ (tzn. kupują tańsze produkty) ma wpływ na sprzedaż, a szczególnie na marże. Szeroka kwestia: sprzedawać więcej produktów o niższej marży, czyli towarów, produktów, które mają mniejszą lub większą wartość dodaną – oczywiście ma to wpływ na marżę w procentach. W Polsce będzie to zależało od zachowań konsumentów, a my widzimy nowe, dodatkowe źródła presji, a pochodzą one w szczególności ze wzrostu kosztów, który dotyka bezpośrednio nie tylko naszej firmy, ale także rodzin. Więc jeżeli widzimy, że ceny energii idą w górę i wchodzimy w zimę, jeżeli to idzie dalej w górę, a kredyty hipoteczne są rewidowane, przy czym nadal wiele osób ma oprocentowanie zmienne – to prawdopodobnie będzie to oznaczało, że jest tendencja do tego, że ludzie zaczynają mieć świadomość, że muszą oszczędzać na żywności – wyjaśniła CFO.

➡ Ucz się obserwując realne transakcje na warszawskiej giełdzie ➡ Sprawdź ofertę portfela edukacyjnego Cztery Fazy Rynku w StockWatch.pl

Podkreśliła, że obecnie „Biedronka jest w najlepszej sytuacji, żeby pozyskać także nowych klientów – i to się dzieje”.

– Macie państwo przeróżne prognozy dotyczące inflacji, ale my widzimy to tak – a przynajmniej my jesteśmy przygotowani na to – że ta presja będzie się utrzymywać – zapowiedziała CFO.

Biedronka ma za sobą udany kwartał

Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w PLN, o 26,9 proc. r/r w II kwartale br., zaś w euro zwiększyła się o 23,7 proc. r/r do 4.446 mln euro. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL, liczona w złotych) wzrosła w tym okresie o 22,5 proc. r/r.

W całym I półroczu br. sprzedaż ogółem liczona w PLN wzrosła o 21,3 proc., w tym LFL – o 17,5 proc., natomiast liczona w euro zwiększyła się o 18,7 proc. r/r i wyniosła 8.289 mln euro.

– W Polsce Biedronka nadal koncentrowała swoją strategię handlową na powstrzymaniu wzrostu cen żywności żywności. Asertywność, z jaką przyjęła rolę ‚tarczy antyinflacyjnej’ przyczyniła się w decydującym stopniu do wzrostu sprzedaży w walucie krajowej o 21,3 proc. (+26,9 proc. w II kwartale) do wzrostu sprzedaży w walucie lokalnej o 21,3 proc. (+26,9 proc. w II kwartale) – czytamy w komunikacie.

Wynik EBITDA sieci Biedronka w I półr. br. wyniósł 721 mln euro.

– Wzmocnienie konkurencyjności było kluczem do znacznego wzrostu EBITDA o 15,4 proc. (+17,9 proc. w walucie lokalnej). Odpowiednia marża wyniosła 8,7 proc. (8,9 proc. w I poł. 21 r.). Ewolucja tej marży odzwierciedla strategię inwestowania w ceny i rosnącej inflacji kosztów, w której wyróżnia się gwałtowny wzrost cen energii elektrycznej i paliw – czytamy dalej.

W I poł. 2021 r. wynik EBITDA Grupy Jeronimo Martins wzrósł o 7,2 proc. r/r do 851 mln euro. Przychody grupy wzrosły w tym okresie o 20 proc. r/r do 11 883 mln euro (a przy stałym kursie walutowym – o 21,7 proc. r/r).

Capex na sieć Biedronka wyniósł 161 mln euro w I poł. br. (i stanowił 51 proc. nakładów inwestycyjnych grupy) wobec 120 mln euro rok wcześniej (odpowiednio: 60 proc. nakładów grupy).

W I poł. br. sieć Biedronka otworzyła 40 sklepów (33 netto) i przebudowała 127 lokalizacji, zwiększając sieć do 3 283 placówek na koniec czerwca.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • UOKiK: Biedronka i 32 firmy transportowe z zarzutami o zmowę ograniczającą konkurencję

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka, a także 32 firmom transportowym i ośmiu menedżerom. Według UOKiK, przedsiębiorcy mogli zawrzeć porozumienie, którego celem było ograniczenie mobilności zawodowej kierowców obsługujących centra dystrybucyjne Biedronki.

  • 6 świeżych rekomendacji dla spółek z sektora handlowego

    Analityk mBanku, Janusz Pięta, zaktualizował rekomendacje dla 6 spółek handlowych z GPW i Jeronimo Martins. W centrum uwagi znalazły się Dino i Eurocash, które straciły status ulubieńców analityka, natomiast sektor modowy i Żabka zyskały na znaczeniu. Nowy raport wskazuje, że na horyzoncie pojawia się szansa na rotację inwestorów z defensywnych spółek FMCG do bardziej cyklicznych detalistów odzieżowych.

  • Jeronimo Martins z mocnym startem 2025 roku. Zysk netto wzrósł o ponad 30 proc.

    Grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, rozpoczęła rok 2025 od solidnych wyników finansowych. W pierwszym kwartale zysk netto jednostki dominującej wzrósł o 31,4 proc. r/r i wyniósł 127 mln euro. Spółka utrzymała stabilny wzrost przychodów i poprawiła wynik operacyjny mimo spadku sprzedaży LFL Biedronki.

  • Sprzedaż Biedronki liczona w PLN wzrosła o 4,8 proc. r/r w IV kw. 2024 r.

    Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w złotych, o 4,8 proc. r/r w IV kwartale ub.r., zaś w euro odnotowała wzrost o 7,6 proc. r/r do 6 110 mln euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins, prezentując wstępne wyniki. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL) liczona w złotych wzrosła w tym okresie o 1,1 proc. r/r.

  • UOKiK postawił Biedronce zarzuty dotyczące akcji promocyjnych

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedstawił sieci Biedronka zarzuty dotyczące akcji promocyjnych. Spółka Jeronimo Martins Polska obiecywała zwrot wartości produktów promocyjnych na voucher, ale - w ocenie Urzędu - nie informowała o istotnych zasadach i ograniczeniach promocji. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat