
Fot. Mercator Medical
Strata operacyjna wyniosła 181,21 mln zł wobec 463,43 mln zł zysku rok wcześniej. Strata EBITDA wyniosła 155,54 mln zł wobec 482,74 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 542,51 mln zł w 2022 r. wobec 1 727,35 mln zł rok wcześniej.
– Grupa Mercator Medical, producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku, ma za sobą wymagający rok. Efektem sytuacji rynkowej są dokonane odpisy, które istotnie pogłębiły negatywne dynamiki porównawcze. Odpisy te mają jednak charakter niegotówkowy, a Grupa na koniec grudnia posiadała blisko 422 mln zł gotówki i innych aktywów finansowych – czytamy w komunikacie.
Dekoniunktura na światowym rynku rękawic jednorazowych w 2022 roku w naturalny sposób wpłynęła negatywnie na rezultaty wszystkich firm z branży, podkreśla Mercator Medical.
– Choć zużycie rękawic jednorazowych na świecie, według dostępnych opracowań, znajduje się w długoterminowym trendzie rosnącym, to nowe moce produkcyjne azjatyckich konkurentów i wysoki stan zapasów w łańcuchu dostaw w naturalny sposób wywołały drastyczny spadek cen rynkowych względem pandemicznych szczytów i negatywnie wpłynęły na bieżący popyt. W rezultacie w roku 2022 przychody netto ze sprzedaży Grupy Mercator Medical powróciły do poziomu przedpandemicznego (542,5 mln zł, +0,5% w porównaniu do roku 2019). Sytuacja rynkowa sprawiła również, że niekorzystne dynamiki wyników finansowych w ujęciu rok do roku zostały pogłębione przez odpisy bilansowych wartości aktywów produkcyjnych (127,5 mln zł). Co jednak istotne, odpisy mają charakter jednorazowy oraz – przede wszystkim – niegotówkowy, a sytuacja płynnościowa Grupy pozostaje na bardzo wysokim poziomie – czytamy w komunikacie.
Spółka zwraca też uwagę, że zaraportowała skalę odpisów aktywów produkcyjnych, a wcześniej poinformowała o wstępnych, szacunkowych wynikach IV kw.
– Proces dochodzenia rynku rękawic jednorazowych do nowej równowagi po wielkiej hossie roku 2020 trwa niestety dłużej, niż zakładała większość ekspertów i uczestników rynku. Jednak Grupa Mercator Medical jest dobrze przygotowana do przetrwania tego okresu i wykorzystania go na procesy optymalizacyjne w organizacji, aby wzmocnić potencjał długoterminowego wzrostu. Wyróżnia nas zarówno europejskie pochodzenie, najnowocześniejsza w branży nowa fabryka rękawic, a także synergia segmentu produkcyjnego i dystrybucyjnego. Naszą stabilność i wiarygodność biznesową buduje ostrożność finansowa, dzięki czemu utrzymujemy bufor na okres rynkowej dekoniunktury, po której – jak oczekujemy i na co wskazuje historia cykli w naszej branży – producenci i dystrybutorzy będą mogli znów generować satysfakcjonujące marże – powiedział prezes Wiesław Żyznowski, cytowany w komunikacie.
Grupa Mercator Medical posiadała na koniec grudnia 2022 roku 421,8 mln zł gotówki i innych aktywów finansowych, w skład których wchodziły obligacje skarbowe, obligacje zabezpieczane przez Skarb Państwa, obligacje korporacyjne o wysokim ratingu, listy hipoteczne, certyfikaty inwestycyjne funduszy zamkniętych oraz akcje, a inwestycje były dokonywane m.in. przez wyspecjalizowany podmiot wealth management z siedzibą w Szwajcarii, podano także.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2022 r. wyniósł 23,97 mln zł wobec 27,11 mln zł straty rok wcześniej.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 542,5 mln zł w 2022 r.