Zdaniem Haitong Banku, o rozwoju sektora handlowego w Polsce w 2017 r. zdecyduje szereg czynników. Kluczowa będzie kwestia zakazu handlu w niedzielę, ostatecznego kształtu podatku handlowego oraz wskaźniki makroekonomiczne i dotyczące konsumpcji, które mogą być wsparte przez program 500+ i budżet unijny. Ponadto istotny też będzie poziom kursów walutowych oraz presja płacowa.
LPP – pozytywne zmiany są już w cenie
Haitong Bank uważa, że mnożniki wyceny dla blue chipów polskiego rynku detalicznego, z nawiązką uwzględniają wszystkie pozytywy, natomiast nie biorą pod uwagę potencjalnych i realnych zagrożeń. W raporcie z 16 grudnia biuro podtrzymało zalecenie sprzedaj dla LPP, ale podniosło cenę docelową akcji do 4.888 zł z 4.310 zł. Cena docelowa jest wyższa od piątkowego zamknięcia o 11,5 proc.
– Podwyżka wynika z poprawy sprzedaży porównywalnej i marży brutto, co przekłada się na podwyższenie naszych prognoz co do zysku EBITDA o 12/16/6 proc. w latach 2016/17/18. W istocie przełom w sprzedaży porównywalnej i marży brutto w przypadku LPP jest widoczny i naszym zdaniem wynika z kilku czynników. Takich jak niska baza porównawcza oraz lepsza kolekcja jesienno-zimowa w 2016 r. Dodatkowo, ważnym czynnikiem była również poprawa zarządzania kapitałem obrotowym. Wpływ miało również ożywienie na rynkach WNP, a także korzystna pogoda. Odbicie na marży brutto rozpoczęło się we wrześniu 2016 r. i dzięki niskiej bazie porównawczej będzie się prawdopodobnie utrzymywało w najbliższych miesiącach. – uważa Konrad Księżopolski, szef działu analiz Haitong Bank.
Analitycy Haitong doceniają wysiłki zarządu na rzecz udoskonalenia kolekcji, co przekłada się na wzrost marży brutto i sprzedaży porównywalnej, ale także poprawę po stronie kapitału obrotowego (OpCF po dziewięciu miesiącach 2016 r. wynosił 179 mln zł wobec -11 mln zł po dziewięciu miesiącach 2015). Haitong uważa jednak, że rynek z nawiązką uwzględnił już te pozytywne zmiany, a obecny kurs akcji nie odzwierciedla realnych zagrożeń, na które LPP jest narażony. Pierwszym z nich jest znacznie słabszy PLN niż oczekiwał zarząd, co prawdopodobnie stłumi wzrost marży brutto w 2017 r. Kolejnym jest bardzo prawdopodobna strata sklepu w Londynie, która według szacunków Haitong w 2017 r. może wynieść ok. 15 mln zł. Następnie, zakaz handlu w niedzielę, jeżeli zostanie wprowadzony, nieuchronnie uderzy w liczbę odwiedzających i sprzedaż porównywalną. Dodatkowo LPP jest obecnie wyceniany według wskaźnika EV/EBITDA na lata 2017/18 na 14.5- i 12,5-krotność, co daje 67/50-procentową premię w porównaniu do wszystkich konkurentów z branży odzieżowej i 3/0-procentową premię w porównaniu z IDX i H&M według konsensusu BBG.
Wyniki CCC urosną szybciej
Z kolei dla CCC Haitong podtrzymał rekomendację neutralnie i podniósł cenę docelową akcji do 189,50 zł ze 185,30 zł. Cena docelowa jest wyższa od piątkowego zamknięcia o blisko 4 proc.
Zmiana wyceny akcji jest efektem podniesienia przez analityków prognozy zysku EBITDA na lata 2016/17 o 3/7 proc. za sprawą lepszej od oczekiwanej sprzedaży w 2016 r., zarówno tradycyjnej, jak i za pośrednictwem e-commerce oraz szybszej od zakładanej rozbudowy powierzchni sklepowej w latach 2017-19. Dzięki czemu CCC powinien stać się jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci handlowych, z imponującym wskaźnikiem CAGR dla przychodów/EBITDA/zysku netto na lata 2015-18 w wysokości 22/25/30 procent.
Haitong docenia profil rozwojowy CCC w tradycyjnych sieciach handlowych, szczególnie na mniej rozwiniętych rynkach wschodnich, które powinny oferować solidny potencjał wzrostowy (ale także wiążą się z pewnym ryzykiem). Analitycy Haitong doceniają również zaangażowanie CCC w e-handel poprzez witrynę eobuwie.pl, które w 2017 r. powinno zostać wsparte poprzez otwarcie e-sklepu CCC. Jednocześnie jednak analitycy zwracają uwagę na zagrożenia związane ze wzrostem organicznym i potencjalnym wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę.