Grupa hotelarska miniony rok może zaliczyć do udanych. Wyniki na każdym poziomie rachunku zysków i strat zanotowały solidną poprawę. Przysłowiową wisienką na torcie jest rekordowy w historii firmy skonsolidowany wynik netto, który przekroczył 230 mln zł. Na koniec roku Orbis miał na swoim koncie 215 mln zł w gotówce. Ponieważ spółka słynie z regularnych dywidend, jedno z pierwszych pytań na czwartkowym czasie dotyczyło wysokości tegorocznej wypłaty.
– Orbis chce być postrzegany jako spółka wzrostowa. Jednocześnie od wielu lat dodatkowo wypłacamy dywidendę. Chcielibyśmy, aby to podejście było zachowane również w 2018 r. Dzisiaj jest za wcześnie, by mówić o konkretnej wysokości dywidendy na akcję, ale wierzę, że powinna być zbliżona do kwoty z lat ubiegłych – powiedział w rozmowie na żywo Marcin Szewczykowski, CFO Orbisu podczas czatu inwestorskiego w StockWatch.pl.
Świetne wyniki za 2017 rok to już jednak tylko historia. Przed spółką wiele wyzwań w nachodzącym roku, m.in. wejście na nowe rynki zagraniczne oraz w segment aparthoteli przy pomocy marki Adagio.
– Adagio jest marką apartamentową, dlatego poszukujemy lokalizacji w centrach dużych miast. Analizujemy potencjalne lokalizacje. (…) Rozważamy wszystkie możliwości rozwoju tej marki, zarówno poprzez asset-light, jak i własne inwestycje – powiedział Ireneusz Węgłowski, wiceprezes Orbisu.
Spółka oprócz wejścia na nowe rynki zagraniczne, takie jak Bośnia i Hercegowina, Słowenia czy Serbia zamierza rozwijać się również w Polsce. W pierwszej połowie 2018 roku Orbis otworzy dwa własne hotele, trwają też prace nad dwoma nowymi projektami deweloperskimi w Krakowie i Budapeszcie.
– Kraków był, jest i będzie dla nas jednym z najważniejszych rynków turystycznych w Polsce i kluczową lokalizacją dla naszych hoteli. Pamiętając o sukcesie hotelu Mercure Kraków Stare Miasto, otwartego w 2016 r. planujemy kolejne dobre inwestycje na tym rynku – poinformował Szewczykowski.
Jednym z wiodących tematów na czacie inwestorskim była kwestia rozwoju biznesu gastronomicznego. Według raportu rocznego, Orbis zanotował blisko 4-proc. wzrost przychodów w tym segmencie.>> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Orbisu
– Zdajemy sobie sprawę, że wzrosty z gastronomii mogą być wyższe, dlatego stale pracujemy nad nowymi koncepcjami, mającymi na celu zwiększenie efektywności naszego biznesu. Specyfika działalności gastronomii hotelowej różni się od restauracji miejskich. (…) Nowe koncepcje F&B są elementem stałego poszukiwania nowości w tym obszarze, aby zachęcić jak największą liczbę gości hotelowych. – dodał dyrektor finansowy Orbisu
Branża hotelarska w Polsce notuje znaczącą poprawę wskaźników operacyjnych. Na rosnącym rynku pojawiają się nowi konkurenci, rośnie też podaż miejsc hotelowych. Wedle raportu firmy Emmerson Evaluation, do końca 2019 r. łączna liczba pokoi hotelowych w Polsce ma się zwiększyć o przeszło 30 proc.
– Przy takiej wysokiej frekwencji naturalnym jest, że pojawiają się nowe hotele na rynku. Wierzymy jednak w jakość naszych usług, wieloletnie doświadczenie i lokalizację hoteli. (…) Poza rozwojem sieci widzimy możliwości wzrostu organicznego, głownie poprzez wzrost średniej ceny – odpowiedział w czasie czatu inwestorskiego Węgłowski
Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 500 pokoi w 126 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach. Hotele grupy działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, Adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget.