
(Fot. spółka)
O sprzedaży części serwisowej francuskiemu inwestorowi Orbis mówił już od maja. Spółka zdecydowała, że dokona podziału przedsiębiorstwa na dwie linie biznesowe – tzw. „lekką” i „ciężką”. Zarząd tłumaczył wówczas, że decyzja ta została podjęta z uwagi na szybki rozwój w strukturze hoteli Orbis tzw. „lekkich aktywów”, czyli hoteli dołączanych poprzez zawieranie umów o zarządzanie i franczyzy, które stanowią już niemal 50 proc. całej sieci. Ostateczną wartość transakcji ustalono na 1.218,4 mln zł.
– Umowa ma charakter zobowiązujący, w której strony ustaliły, że zamierzają zawrzeć umowy rozporządzające i dokonać przeniesienia Departamentu Usług oraz działalności serwisowej w innych krajach, na rzecz nabywców, w dniu 31 października 2019 r., po uprzednim spełnieniu wszystkich warunków, w tym uzyskaniu odpowiednich interpretacji podatkowych w Polsce i na Węgrzech oraz wyrażeniu zgody akcjonariuszy emitenta na sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Departamentu Usług. W celu uzyskania zgody akcjonariuszy na sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa emitenta, zarząd emitenta planuje zwołać nadzwyczajne walne zgromadzenie, którego porządek obrad będzie przewidywał podjęcie […] uchwały w przedmiocie wyrażenia zgody na sprzedaż ww. zorganizowanej części przedsiębiorstwa emitenta – czytamy dalej.
Jak podkreślono, celem sprzedaży Departamentu Usług i działalności serwisowej w innych krajach jest umożliwienie Orbisowi skoncentrowania strategii i działalności operacyjnej na części nieruchomościowej, która jest z powodzeniem rozwijana poprzez różne procesy inwestycyjne: rozwój organiczny, nabywanie i modernizacje istniejących budynków oraz budowę nowych obiektów, co stanowi podstawę rozwoju działalności hotelarskiej.
– Transakcja wydaje się bardzo korzystna, ale nie należy zapominać o tym, że Orbis sprzedaje najbardziej rentowną i najbezpieczniejszą gałąź działalności – skomentował Paweł Bieniek, szef działu analiz StockWatch.pl w omówieniu wyników Orbisu za II kwartał 2019 r.
Do transakcji spółka przygotowywała się od dawna. Jeszcze w czerwcu Orbis przedstawił prognozę na 2019 r. z uwzględnieniem sprzedaży części biznesu. Spółka prognozuje, że tegoroczny wynik EBITDA grupy kapitałowej zamknie się w przedziale między 520 i 550 mln zł. To o 8-14 proc. więcej, niż wynik osiągnięty w 2018 r.
Grupa Orbis jest największym operatorem hotelowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r. We wtorek kurs akcji Orbisu wzrósł o 5,75 proc. do 103 zł. Kapitalizacja całej grupy wynosi 4,75 mld zł.