
(Fot. spółka)
W całym 2019 r. Orbis odnotował 1.258,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 363,2 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny skurczył się r/r o 20 proc. do 329,19 mln zł. EBITDA operacyjna wzrosła o 12,6 proc. do poziomu 499,1 mln zł.
Operator sieci hoteli zwiększył też przychody. Ubiegłoroczne 1.419,6 mln zł to wynik o blisko 5 proc. więcej niż w 2018 r. W śrubowaniu wyników pomógł wzrost średniej ceny za pokój (+4,6 proc. r/r) do 270,40 zł. Przychód na pokój w ujęciu porównawczym wzrósł o 5,5 proc. do poziomu 201 zł.
– Obserwowaliśmy jednak zróżnicowanie tego wskaźnika w zależności od kraju: w Polsce wzrost wyniósł +4,4 proc., na Węgrzech +9,1 proc., w Czechach 4,2 proc. w ujęciu porównywalnym. Wzrost ten wynika z przyjętej strategii cenowej – spółka zdołała podnieść średnią cenę w grupie o +4,6 proc. w porównaniu z rokiem 2018, utrzymując jednocześnie wskaźnik frekwencji na stabilnym poziomie – czytamy dalej.

* Dane przekształcone zgodnie z MSSF 5 .Źródło: Raport roczny grupy Orbis
Spośród miast, w których zlokalizowane są hotele Grupy Orbis, najwyższy wzrost średniej ceny w porównaniu do poprzedniego roku zanotowano w Bukareszcie (+9,9 proc.), Budapeszcie (+5,1 proc.) i Wrocławiu (+4,5 proc.). Bukareszt osiągnął również najwyższy (na poziomie +9,3 proc.) przyrost wskaźnika RevPAR. W Polsce najwyższy wzrost odnotowały hotele wrocławskie, tj. +7,3 proc. wzrostu RevPAR. Największe spadki przychodów obserwowaliśmy w Poznaniu i Wilnie, odpowiednio -8,3 proc. i -6 proc.

Na koniec grudnia 2019 roku sieć grupy składała się w sumie z 73 hoteli, dysponujących blisko 14,2 tys. pokoi. Większość z nich (46 obiektów) funkcjonuje w Polsce. Źródło: Raport roczny grupy Orbis
W 2019 roku Orbis przeszedł wielką transformację. Spółka podzieliła swój biznes na dwie linie, tzw. asset light (działalność usługową) i asset heavy (własne obiekty). Tę pierwszą Orbis odsprzedał na rzecz Accoru za łączną cenę 1,22 mld zł netto.
– Zbycie działalności usługowej na rzecz Accoru umożliwiło Orbisowi skupienie uwagi na zarządzaniu własnymi nieruchomościami hotelowymi. Obie spółki rozwijają się w szybkim tempie, w zgodzie z oczekiwaniami zarówno swoich gości, jak i partnerów biznesowych, w pełni wykorzystując wypracowany przez siebie specyficzny know-how – skomentował prezes i dyrektor generalny Orbisu Gilles Clavie.
Po zrealizowaniu przez Orbis transakcji w portfolio Accoru znalazło się 66 działających hoteli wg. modelu asset light (na podstawie umów franczyzy i zarządzania) oraz planowane inwestycje asset light (42 hotele), na podstawie zawartych już wcześniej umów. W jej efekcie portfolio Orbis obejmuje obecnie 73 obiekty własne i w leasingu, w 6 państwach, tj. w Polsce, na Węgrzech, w Republice Czeskiej, Rumunii, Słowacji i na Litwie.
– Patrząc w przyszłość, nie mam wątpliwości, że grupa jest dobrze przygotowana do skorzystania w jak najpełniejszy sposób z możliwości wynikających z wdrożenia nowej strategii i wzmocnienia swojej wiodącej pozycji w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Rok 2020 będzie dla Orbisu niezwykle ważny nie tylko ze względu na integrację z nowym partnerem strategicznym, lecz także ze względu na nadchodzące obchody 100-lecia firmy – podsumował prezes.
W połowie grudnia 2019 r. AccorInvest Group ogłosiła wezwanie na 100 proc. akcji Orbisu po cenie 115 zł za sztukę. Zapisy trwają do 5 marca. Intencją inwestora jest wycofanie akcji z obrotu na GPW. Na koncentrację zgodę wyraziła Komisja Europejska, co było jednym z warunków transakcji.
Orbis to największa w Polsce i w Europie Wschodniej grupa inwestująca w nieruchomości hotelowe. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r. Strategicznym inwestorem Orbisu jest Accor. W czwartek na zamknięciu sesji jedną akcję hotelarskiej grupy wyceniono na równo 115 zł.