PKP Cargo odnotowało 342,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 7,8 mln zł straty rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 329 mln zł wobec 37,5 mln zł zysku rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 118,4 mln zł wobec 242,2 mln zł zysku rok wcześniej.
– Jesteśmy w procesie sanacyjnym i to jeszcze będzie trwało i różne sytuacje jeszcze będą się pojawiały. Spółka wykonuje na bieżąco wszystkie swoje zadania, nasi pracownicy pracują, otrzymują wynagrodzenie. Mamy plany na przyszły rok, sprzedajemy nasze usługi, remontujemy nasz tabor. Trudno mówić o hurraoptymizmie, ale widzimy światełko w tunelu – powiedział w trakcie webinaru inwestorskiego StockWatch.pl dr Marcin Wojewódka, p.o. prezesa zarządu PKP Cargo w restrukturyzacji.
W tym roku spółka przeprowadziła zwolnienia grupowe. Finalnie zatrudnienie zmniejszyło się o 3.665 pracowników do ok. 10 tys. Z tej grupy 2.515 osobom wypowiedziano umowy o pracę, natomiast z innych przyczyn z firmy odeszło 1.150 pracowników. Dr Marcin Wojewódka zaznacza, że wszyscy pracownicy objęci zwolnieniami dostaną należne im pieniądze.
– Musimy sobie jasno powiedzieć. Sytuacja spółki jest bardzo trudna. Podejmujemy wszelkie działania żeby w jak najszybszym czasie spłacić zobowiązania z należnymi odsetkami. Każdy z pracowników, z którymi musieliśmy się rozstać, jeśli jakiekolwiek świadczenie, jakąkolwiek kwotę jesteśmy mu winni, to to wszystko zostanie wypłacone – podkreślił dr Marcin Wojewódka, p.o. prezesa zarządu PKP Cargo w restrukturyzacji.
Wciąż nie poznaliśmy nowej strategii spółki i według zarządu nie należy się jej spodziewać w najbliższym czasie.
– Myślę, że nie należy się spodziewać jakichkolwiek informacji o strategii, dopóki zarząd jest tymczasowy, czyli są to oddelegowania z rady nadzorczej. Jako osoby, które mają doświadczenie w zarządzaniu innymi podmiotami uważamy, że byłoby niewłaściwe, gdyby tymczasowy zarząd kreślił strategię na kolejne lata spółki. Powinna to być rola zarządu wybranego w toku toczącego się obecnie konkursu – powiedziała Monika Starecka, p.o. członka zarządu ds. finansowych.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.