PARTNER SERWISU
xvhrujyu

Plany GDDKiA i PKP PLK na 2025 r. Wartość przetargów może sięgnąć nawet 33 mld zł

Omawiane walory: , , , ,

Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) w planach na 2025 r. mają przetargi za 28,5-33,5 mld zł. Blisko 2/3 tej kwoty przypadnie na inwestycje w infrastrukturę kolejową.

Plany, GDDKiA, PKPPLK, 2025, wartość, przetargów, 33mldzł

Plany GDDKiA i PKP PLK na 2025 r. Wartość przetargów może sięgnąć nawet 33 mld zł

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje ogłosić przetargi na co najmniej 330 km dróg o szacunkowej wartości 13,5 mld zł w przyszłym roku. Ten wynik może jeszcze wzrosnąć o blisko 70 km dróg, dla których obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji środowiskowej lub rozpatrywanie odwołań od tych decyzji.

– Zaplanowane na przyszły rok przetargi obejmą ponad 215 km odcinków dróg szybkiego ruchu z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK) oraz prawie 116 km obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Przypomnijmy, że obecnie w przetargu mamy 37 zadań o łącznej długości blisko 354 km. Wśród nich mamy 20 zadań z RPBDK (o łącznej długości ponad 191 km) i 15 inwestycji z PB100 (o łącznej długości ponad 136 km, w tym 12 km rozbudowy) – czytamy w komunikacie.

GDDKiA inwestuje głównie w ekspresówki

W 2024 r. GDDKiA podpisała 36 umów na realizację ponad 456 km dróg o łącznej wartości prawie 19 mld zł. Wśród nich jest 27 umów na budowę niemal 396 km dróg ekspresowych, z czego blisko 110 km przypada na siedem umów dotyczących S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą. Po pięć umów zawarła dla dróg ekspresowych S11 (ponad 72 km) i S19 (ponad 57 km) i po trzy dla S16 (ponad 38 km) i S17 (blisko 45 km). Do tego dwie umowy na S12 (blisko 20 km), po jednej na S74 (30 km) oraz S8 (14 km). Listę umów uzupełnia dziewięć inwestycji z PB100 o łącznej długości blisko 54 km.

Dyrekcja ogłosiła przetargi na 30 odcinków dróg o łącznej długości ponad 300 km i wartości ok. 13 mld zł. To ponad 70 km więcej niż pierwotnie planowała. Wśród nich jest kolejny odcinek autostrady A2 (9,3 km), trzy odcinki S6 składające się na Zachodnią Obwodnicę Szczecina (łącznie blisko 49 km), dwa odcinki S11 (ponad 30 km) oraz druga jezdnia na obwodnicy Wyrzyska w ciągu S10 (5 km). Listę przetargów uzupełnia 14 zadań z PB100, siedem w ramach RPBDK, a także dwa odcinki drogi prowadzące od S6 do elektrowni jądrowej w okolicy Lubiatowa.

– Sukcesywnie wyczerpujemy listę dróg szybkiego ruchu, które mamy jeszcze do zrealizowania. Przypomnijmy, że docelowa ich długość w Polsce planowana jest na około 7 980 km, w tym około 2 100 km autostrad. Obecnie mamy 5 206 km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1 885 km autostrad i niemal 3 321 km dróg ekspresowych. W realizacji mamy ponad 65 km autostrad i blisko 1 270 km dróg ekspresowych. W przyszłym roku ogłosimy przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, które uzupełnią istniejąca sieć, a także na poszerzenie istniejącej autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą, od węzła Łódź Północ do Konotopy (ok. 90 km). Ogłosimy przetarg na brakujący odcinek A2 od Białej Podlaskiej na wschód do okolic wioski Kijowiec (ponad 16 km). Trwa już przetarg na dalszą część do węzła Dobryń i Terminala Samochodowego Koroszczyn. Do realizacji pozostanie jeszcze odcinek prowadzący do granicy z Białorusią – podano w materiale.

>> Analitycy StockWatch.pl co roku publikują kilkaset analiz raportów spółek notowanych na GPW >> Sprawdź listę aktualnych omówień i dołącz do grona stockwatcherów

Na liście planowanych przetargów są dwa odcinki drogi ekspresowej S17 pomiędzy Piaskami i Zamościem (ponad 20 km), przedłużenie S12 od Wieniawy do Radomia (blisko 14 km), przedłużenie o prawie 40 km drogi ekspresowej S10 (od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na obwodnicy tego miasta) czy ponad 32-kilometrowy odcinek S19 w woj. mazowieckim, który połączy realizowane odcinki szlaku Via Carpatia w woj. podlaskim i woj. lubelskim.

– Na liście planowanych warunkowo przetargów jest jeszcze ponad 43 km trasy S11 od Ujścia do Obornik. Ogłoszenie postępowania uzależnione jest od zakończenia trwającego obecnie postępowania związanego z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Na przyszły rok zaplanowaliśmy ogłoszenie przetargów na 14 obwodnic z PB100 o łącznej długości blisko 116 km. Wśród nich są inwestycje, które po zakończonej realizacji wyprowadzą tranzyt m.in. z Wadowic, Limanowej, Prudnika, Pisza czy też Zwolenia (pełna lista poniżej). Na liście przetargów planowanych warunkowo są obwodnice Przytocznej i Kalisza o łącznej długości ok. 26 km, dla których trwa obecnie postępowanie odwoławcze od wydanych decyzji środowiskowych – wymieniła Dyrekcja.

PKP PLK w całym 2025 r. planuje przetargi o wartości 15-20 mld zł

Duże inwestycje szykują się także na kolei, gdzie do gry zaczynają wchodzić projekty finansowane z 2. i 3. wniosku o płatność z KPO. Jak powiedział PAP prezes PKP PLK Piotr Wyborski, na początku 2025 r. PKP PLK zamierza ogłosić przetargi o wartości prawie 10 mld zł. Cel minimum na 2025 roku to przetargi o wartości 15 mld zł. W zależności o tempa pozyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych kwota ta może urosnąć do 20 mld zł. Dla porównania warto dodać, że w 2024 r. PKP PLK ogłosiło przetargi na kwotę blisko 19 mld zł.

– Rok 2025 to kolejne duże postępowania. Chcemy ogłosić przetargi na co najmniej 15 mld zł. (…) Będzie to zależało od tego (…) jak szybko będziemy podpisywać umowy na przetargi ogłoszone w 2024 roku i jak szybko będzie szło pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla kolejnych projektów. W ten sposób będziemy dobierać harmonogram dla roku 2025. Nasz plan minimum, który sobie wyznaczamy, to jest co najmniej te 15 mld zł” – powiedział podczas grudniowej konferencji prasowej członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.

>> Wszystkie komunikaty spółek giełdowych z systemów EBI/ESPI w jednym miejscu >> Sprawdź!

W styczniu PKP PLK chcą ogłosić największy w historii pojedynczy przetarg o wartości 6 mld zł. Mowa o przebudowie odcinka Białystok – Ełk, będącego częścią przyszłej magistrali Rail Baltica. W dalszej części I kwartału PKP PLK mają zamiar ogłosić kolejne postępowania dla odcinka projektu Podłęże – Piekiełko o wartości 2,3 mld zł i na odcinek Tymbark – Limanowa za 1,3 mld zł, oraz na przebudowę odcinka Skierniewice – Czachówek Wschodni o wartości ok. 1,4 mld zł.

W II kwartale 2025 r. PKP PLK planują przetarg na budowę stacji Biała Rawska wartości 130 mln zł. W trzecim kwartale mają zostać ogłoszone przetargi na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska wartości 1,3 mld zł, na odcinek Maksymilianowo – Wierzchucin wartości 1,2 mld zł, na odcinki Lębork – Łeba i Łeba – Elektrownia Jądrowa – Choczewo o wartości 1,2 mld zł i na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna za 1,2 mld zł. W ostatnim kwartale 2025 r. planowane są przetargi na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia o wartości 3,3 mld zł, odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna za 1,3 mld zł i na odcinek Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec wartości 400 mln zł.

Po roku 2026 duży ciężar inwestycji realizowanych przez PKP PLK przesunie się w kierunku linii lokalnych, realizowanych w ramach programu Kolej Plus. W ramach tego programu w latach 2026-2027 PKP PLK planują ogłosić przetargi o wartości 10 mld zł.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat