
Michał Karewicz, prezes zarządu Simple Day.
StockWatch.pl: Simple Day to właściciel marki „Twój Cel To” oferującej suplementy diety. Produkty adresowane są do osób o bardzo konkretnych i jasno określonych potrzebach. Na przykład długie włosy, mocne paznokcie, czy opalenizna 365 dni. Jak i gdzie powstają te produkty? Kto stworzył receptury poszczególnych suplementów?
Michał Karewicz: Spółka Simple Day oferuje w sprzedaży wyłącznie własne produkty. Posiadamy własny dział R+D odpowiedzialny za przygotowywanie oferty sprzedażowej, która w jak największym stopniu będzie odpowiadała potrzebom naszych klientów. Po sprecyzowaniu celu jaki chcemy osiągnąć rozpoczynamy współpracę z technologami żywności w celu opracowania najlepszej receptury. Następnie produkt przechodzi rejestrację w Głównym Inspektoracie Sanitarnym i dopiero wtedy może on być sprzedawany na rynku. Simple Day jest wyłącznym właścicielem wszystkich zarejestrowanych produktów. Jeżeli chodzi o sam proces produkcji, to jest ona zlecana na zewnątrz do wyspecjalizowanej fabryki znajdującej się w Polsce.
Suplementy diety to potężny rynek. Proszę nam przybliżyć, jak szybko rośnie segment, w którym działa Simple Day? Jakie są kluczowe trendy w tej branży?
Tak, zgadzam się, że jest to zarówno potężny jak i stabilny rynek. Według danych statystycznych PMR wartość rynku suplementów diety w 2020 roku wyniosła 6 mld zł i ma systematycznie rosnąć w kolejnych latach o ok. 300 mln zł rocznie. Z kolei wartość europejskiego rynku suplementów diety wynosiła w zeszłym roku ok. 15 mld USD i ma rosnąć ok. 9 proc. rocznie w najbliższych latach. Jednym z trendów, który jest widoczny w sprzedaży suplementów diety jest coraz większy udział sprzedaży online, co nas bardzo cieszy, ponieważ spółka obecnie działa wyłącznie w kanale e-commerce.
Marka Twój Cel To istnieje od 2018 r. i od początku bardzo dynamicznie poprawia wyniki. Na jakich marżach operuje Simple Day?
Spółka oferuje wyłącznie własne produkty, a sprzedaż odbywa się głównie poprzez nasz sklep internetowy. Dzięki temu jesteśmy w stanie uzyskiwać wysokie marże. Bardzo skrupulatnie podchodzimy również do strony kosztowej. Marża EBIT za 9 miesięcy 2021 roku ukształtowała się na poziomie 45 proc. Spółka nie posiada żadnych zobowiązań finansowych, przez co osiąga również wysoką marżę zysku netto. We wspomnianym wyżej okresie wyniosła ona 36 proc.
Ubiegły rok przyniósł skokowy wzrost przychodów i zysków – odpowiednio o 86 proc. do 16,2 mln zł i o 350 proc. do 7,7 mln zł. Prognozy na cały 2021 r. nie zakładają już tak szybkiego tempa wzrostu. Skąd to wyhamowanie?
Oczywiście chcielibyśmy co roku rosnąć o 100 proc., natomiast biorąc pod uwagę statystykę, przy tak dużej bazie porównawczej jest to bardzo trudne do osiągnięcia. Nasz model biznesowy opiera się na zwiększaniu przychodów w sytuacji, gdy możemy utrzymać satysfakcjonujący poziom marży. Działania, które chcemy podjąć już pod koniec tego roku powinny się przełożyć na właśnie taki efekt w kolejnych latach.
A co z kanałem tradycyjnym? Czy produkty Twój Cel To pojawią się kiedyś na półkach sklepowych?
Nie wykluczamy takiej sytuacji w przyszłości. Jeżeli znajdziemy odpowiedniego partnera biznesowego, który będzie pasować do naszego modelu biznesowego, jest to możliwe.
Za 2020 r. Simple Day wypłacił dywidendę i to w maksymalnym rozmiarze. To dość niecodzienna sytuacja, jak na spółkę na tak wczesnym etapie rozwoju. Z jednej strony duży plus, bo to oznacza, że jest realny zysk, ale z drugiej strony można by zapytać, czy nie lepiej przeznaczyć te pieniądze na inwestycję w rozwój biznesu?
Simple Day wypłacił 100 proc. zysku netto nie tylko w 2020 w roku, ale i w poprzednich latach finansując się przy tym wyłącznie kapitałem własnym od początku swojej działalności. Taki model biznesowy przyjęliśmy i będąc jednocześnie akcjonariuszami spółki jesteśmy nim zainteresowani także w przyszłości.
Jaka jest polityka dywidendy albo plan na kolejne lata? Czy nowi akcjonariusze też mogą liczyć na wypłatę 100 proc. zysku?
Zgodnie z informacjami zawartymi w Memorandum Informacyjnym spółka nie posiada polityki dywidendowej. Intencją zarządu spółki jest utrzymanie dotychczasowej praktyki wypłaty dywidendy i rekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu wypłaty z zysku za kolejne lata, w tym 2021 oraz 2022. Założeniem zarządu jest by spółka wypłacała nie mniej niż 50 proc. zysku netto za dany rok obrotowy w formie dywidendy. Ostateczną decyzję o podziale zysku podejmuje corocznie Zwyczajne Walne Zgromadzenie spółki.
Konkurencja na rynku jest potężna. Wpisując w wyszukiwarce hasło „suplementy diety” wcale nie tak łatwo znaleźć waszą markę. Jaki jest plan na walkę o rynek?
Hasło suplementy diety jest bardzo szerokie. Tak jak wspomniałem wcześniej rynek suplementów diety wart jest minimum 6 mld zł i rośnie ok. 300 mln rocznie. My rośniemy znacznie szybciej niż rynek i chcemy tę tendencję utrzymać w przyszłości. Marka „Twój Cel To” cały czas rośnie w siłę i staje się coraz bardziej rozpoznawalna. W niektórych kategoriach wręcz pojawia się na pierwszych miejscach w wyszukiwarkach. Niewątpliwie nasze działania będą skupione na dalszym poszerzaniu bazy klientów. Pierwsze większe kampanie marketingowe będzie można zobaczyć już pod koniec grudnia tego roku.
Simple Day jest w trakcie oferty publicznej, z której chce pozyskać do 8,4 mln zł. Harmonogram oferty uległ pewnej korekcie. Przede wszystkim przedłużono okres book buildingu. Czy to pokłosie kumulacji dużych ofert ze strony Grupy Pracuj, Murapolu i STS Holdingu?
Tak, zgadza się. Dodatkowo w tym okresie miała miejsce publikacja znacznej liczby wyników kwartalnych i związanych z nimi konferencjami spółek giełdowych. Ze względu na duże zainteresowanie ofertą i wyrażenie chęci spotkań ze strony inwestorów instytucjonalnych zdecydowaliśmy się na wydłużenie okresu book building. Zapisy trwają do 16 grudnia. Wszelkie szczegóły naszego IPO można znaleźć na stronie oferty publicznej Simple Day.
Obecnie w ofercie spółki jest 19 produktów, w tym 2 z nowej linii dedykowanej graczom komputerowym. Jakie są plany na dalszy rozwój oferty? Nowe nisze, czy może eksploatacja dotychczasowych?
Tak jak już wspomniałem, spółka posiada własny dział R+D odpowiedzialny za przygotowywanie oferty sprzedażowej, która w jak największym stopniu będzie odpowiadała potrzebom naszych klientów. Bacznie również obserwujemy bieżące trendy rynkowe w Polsce i za granicą.
Blisko 1/3 wpływów z emisji ma sfinansować ekspansję w obrębie UE. Kiedy spółka planuje wejść na pierwszy zagraniczny rynek i który kraj to będzie?
Spółka przygotowuje się do ekspansji zagranicznej i poczyniła już ku temu pierwsze kroki. Interesuje nas rynek europejski z dużym potencjałem sprzedaży. Na dziś ze względów biznesowych nie chcemy zdradzać konkretnego kraju. Naszym zdaniem rozpoczęcie działalności operacyjnej możliwe jest na początku 2023 roku.
Oferta publiczna poprzedza planowany debiut Simple Day na rynku NewConnect. Kiedy zobaczymy spółkę na małej giełdzie?
Debiut na NewConnect planujemy w I połowie 2022 roku.
Dziękuję za rozmowę.