
(Fot. spółka)
– Zarząd spółki wierzy, że podjęte działania pozwolą usprawnić funkcjonowanie sieci oraz zapewnić stabilizację jej sytuacji finansowej w przyszłości. Przyjęte założenia restrukturyzacji opierają się na utrzymaniu i dalszym rozwoju dotychczasowej działalności TXM, przy uwzględnieniu zmian organizacyjnych niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonych celów. W ramach zainicjowanego procesu spółka będzie dążyła do zawarcia układu z wierzycielami – czytamy w komunikacie.
– Jesteśmy nastawieni na otwarty dialog z kontrahentami i bankami finansującymi. Banki bardzo dobrze znają naszą sytuację i wstępnie zgodziły się na utrzymanie finansowania TXM, do czasu przedstawienia wszystkim wierzycielom ostatecznego planu restrukturyzacji. Wierzymy, że uda nam się wypracować porozumienie, które – biorąc pod uwagę sytuację spółki – będzie satysfakcjonujące dla wszystkich stron – powiedział p.o. prezesa TXM Bogusz Kruszyński.
Wraz z wnioskiem o rozpoczęcie postępowania spółka złożyła wstępną wersję planu restrukturyzacji. Zakłada on m.in. zakończenie działalności za granicą, zamknięcie nierentownych sklepów w Polsce oraz optymalizację zapasu i dalszą redukcję kosztów.
– Restrukturyzacja grupy obejmie szereg inicjatyw optymalizujących działania sieci, które w efekcie mają doprowadzić do poprawy bieżącej płynności i wyników finansowych TXM – skomentowała wiceprezes TXM Agnieszka Smarzyńska.
Dodała, że w realizacji ambitnego planu spółka może liczyć na akcjonariuszy.
– W sierpniu ubiegłego roku wsparli nas kapitałem obejmując emisję po cenie znacznie wyższej niż rynkowa, jednak ostatecznie nie udało nam się uniknąć pogłębionej restrukturyzacji. Obecnie wspierają nas w planowaniu i wdrażaniu działań naprawczych – wskazała wiceprezes.
W przygotowaniu planu naprawczego pomagają spółce również eksperci z Ernst & Young. Efekty ich prac powinny być znane do połowy maja br., z kolei do końca maja TXM przedstawi wszystkim wierzycielom ostateczny plan restrukturyzacji.
Spółka opublikowała wstępne dane skonsolidowane finansowe za 4 kwartały 2018 roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 353,50 mln zł, a zysk brutto na sprzedaży (marża) 140,47 mln zł. Wynik brutto wyniósł -41,757 mln zł, natomiast wynik netto -46,531 mln zł. EBITDA wyniosła -24,321 mln zł. Przedstawione dane finansowe są szacunkowe i mogą różnić się od ostatecznego wyniku finansowego TXM oraz GK TXM za 2018 rok. Sprawozdania finansowe podlegają obecnie badaniu przez biegłego rewidenta. Ostateczne wyniki finansowe zależeć będą od pojawienia się dodatkowych informacji, finalnych założeń Programu Restrukturyzacyjnego i ewentualnych dodatkowych odpisów, które nie są znane na dzień sporządzania niniejszych szacunków. Szczegółowe raporty finansowe za 2018 rok zostaną opublikowane 23 kwietnia 2019 roku.
Grupa TXM jest właścicielem sieci TXM textilmarket – drugiej największej na polskim rynku sieci odzieżowych sklepów dyskontowych. Jego większościowym akcjonariuszem jest Redan. Spółka jest notowana na GPW od grudnia 2016 r. Redan opiera się na dwóch filarach: dyskontowym (sieć sklepów Textilmarket) oraz modowym (marki Top Secret, Troll oraz – od 2011 r. – Drywash). Od 2003 roku spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie.