
Fot. Spółka
W III kwartale 2023 r. Orange Polska osiągnęło skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 3,115 mld zł wobec 3,123 mld zł rok wcześniej (-0,3 proc.). Było to minimalnie poniżej oczekiwań analityków, którzy prognozowali średnio 3,1284 mld zł.
– (…) na poziomie zysków jest znaczniej lepiej niż rok temu oraz nieco powyżej oczekiwań. Zysk EBITDAaL wyniósł 841 mln zł, co oznacza wzrost o 2,3 proc. r/r oraz 1,1 proc. powyżej konsensusu. Zysk operacyjny ukształtował się na poziomie 377 mln zł (16 proc. więcej niż rok wcześniej i 2,8 proc. powyżej oczekiwań). Z kolei, zysk netto jednostki dominującej okazał się o 23 proc. wyższy niż rok wcześniej oraz 1,4 proc powyżej oczekiwań i wyniósł 237 mln zł (zysk netto za pierwsze 9 miesięcy 2023 przebił już wielkość zysku za cały 2022 r.). Dzięki wyższym poziomom zysków, Spółce udało się poprawić marże, z czego w największym stopniu marżę operacyjną (wzrost o 1,73 p. p. do 12,1 proc.). Pozytywnie należy postrzegać dyscyplinę kosztową w Spółce, choć na wynik EBITDAaL znaczący wpływ miała niższa niż rok wcześniej amortyzacja – komentuje Łukasz Bryl, analityk DM Banku BPS.
Trzeci kwartał przyniósł dla Orange zwiększenie o 5 proc. w ujęciu rocznym liczby klientów ofert konwergentnych tj. o 16 tys. Średnie miesięczne przychody ze wszystkich usług jednego klienta (wskaźnik ARPO) dla tych usług wzrósł do 120 zł, czyli o 3,8 proc. r/r. Rośnie znaczenie oferowanych usług światłowodowych. Liczba klientów tego segmentu zwiększyła się o 43 tys., czyli 16 proc., a ARPO o 4 proc. r/r do 64,5 zł.
– Wyniki trzeciego kwartału pokazały odporność naszych kluczowych usług telekomunikacyjnych na trudne otoczenie makroekonomiczne i silną konkurencję. Wyniki komercyjne odzwierciedlają właściwą równowagę pomiędzy wzrostem w ujęciu ilościowym i wartościowym. We wszystkich kluczowych usługach, przyłączenia klientów netto były wyższe niż w poprzednim kwartale, a wzrost wskaźnika ARPO utrzymał się na solidnym poziomie 3-4 proc. rocznie. Po potężnym wzroście w pierwszym półroczu, wyniki w obszarze usług IT i integracyjnych odzwierciedlają spowolnienie popytu na rynku – powiedziała Liudmila Climoc, prezes spółki.
Łączna sprzedaż za I-III kwartały 2023 r. wyniosła 9,478 mld zł wobec 9,109 mld zł dla analogicznego okresu przed rokiem. Zysk EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu (EBITDAaL) za ten okres to 2,426 mld zł, więcej niż rok wcześniej o 84 mln zł. Z kolei na poziomie zysku netto jednostki dominującej w 2023 roku wypracowano już 746 mln zł, czyli +33 proc. r/r.
Spółka podała również informację o wysokim zaawansowaniu w przygotowaniach do wdrożenia usług 5G, dzięki wygraniu aukcji na częstotliwości z pasma 3,6 GHz za 487,095 mln zł. Orange planuje na ten cel przeznaczyć 0,7 mld zł do końca 2023 r. We wtorkowy poranek kurs akcji Orange rośnie o około 1,5 proc. do poziomu 7,44 zł.
Orange Polska to dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii komórkowej, stacjonarnej, dostępu do internetu, TV oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP). Spółka jest notowana na GPW od 1998 r.