yvrnzdlm
Advertisement
PARTNER SERWISU
vopbcqiq

UOKiK nałożył na Eurocash ponad 76 mln zł kary za pobieranie dodatkowych opłat

Omawiane walory:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Eurocash ponad 76 mln zł kary. Postępowanie wykazało, że spółka pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat.

Eurocash,dywidenda,2020,brak

(Fot. Eurocash)

– Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto dostawcy nie otrzymywali informacji o kosztach i rezultatach niektórych usług. Celem tego typu działań Eurocash było obniżenie wynagrodzenia podmiotom dostarczającym do sklepów produkty rolne i spożywcze. Określona w toku postępowania wartość nieuzasadnionej korzyści osiągniętej przez Eurocash w wyniku zakwestionowanych praktyk wobec podmiotów, względem których spółka dysponowała przewagą kontraktową, wyniosła w latach 2018-2020 ponad 43 mln złotych – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Dostawcy produktów rolnych i spożywczych do sklepów należących do spółki musieli ponosić wiele dodatkowych i nieuzasadnionych opłat. Celem tych opłat było obniżenie przez Eurocash wynagrodzenia należnego kontrahentom spółki.

➡ Notowania akcji spółek giełdowych i indeksów, gorące wzrosty i spadki, statystyki i dane giełdowe ➡ Sprawdź!

Wśród usług, które nie były rzetelnie wykonywane przez Eurocash pomimo pobierania opłat  od kontrahentów, było m.in. zapewnienie utrzymania w ofercie handlowej. 

– Dostawcy płacili również za umożliwienie i organizowanie w sklepach sieci handlowej ustalonych promocji i sprawowanie nadzoru nad nimi. Jednocześnie część z nich ponosiła inne opłaty i udzielała rabatów w celu organizacji promocji w sklepach Eurocash, np. 14,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia za indywidualne usługi promocyjne lub za udział w gazetce – czytamy w komunikacie. 

Pobierane przez Eurocash opłaty obejmowały również możliwość sponsorowania przez dostawcę spotkań integracyjnych sieci handlowej, jednak kontrahent, który chciał się tego podjąć, musiał w rzeczywistości ponieść z tego tytułu dodatkowe koszty. Opłata ta nie gwarantowała również możliwości promowania się (np. degustacji produktów) podczas takich spotkań. 

Prezes UOKiK zakwestionował również opłaty za szkolenie personelu sklepów dotyczące technik sprzedaży towarów dostawcy. W rzeczywistości były to ogólne szkolenia ze sprzedaży różnych kategorii produktów (np. mięso, wędliny, owoce, warzywa), a nie asortymentu konkretnych dostawców, którzy za to zapłacili. Podobnie było z opłatami za edukowanie i informowanie franczyzobiorców o nowościach z oferty dostawców. 

– Decyzja z karą finansową w wysokości 76 mln zł nałożoną na spółkę Eurocash kończy trudne i żmudne postępowanie, w którym przyjrzeliśmy się nie tylko ekwiwalentności świadczeń wzajemnych, ale również zweryfikowaliśmy to czy usługi zostały realnie wykonane. Jest to również cenne dla nas doświadczenie, które wykorzystamy w kolejnych postępowaniach, w tym w zakresie tzw. opłat gazetkowych dodał Chróstny.

Wydana decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Eurocash rozwija markę własną „Codzienny” i zapowiada wzrost udziału private label

    Grupa EUROCASH ogłosiła wprowadzenie nowej marki własnej "Codzienny", obejmującej artykuły pierwszej potrzeby. To element strategii, której celem jest zwiększenie udziału produktów private label w całkowitej sprzedaży z obecnych 5 proc.

  • Eurocash pogłębia stratę netto, ale poprawia rentowność EBITDA w II kwartale 2025

    Grupa EUROCASH zakończyła II kwartał 2025 r. stratą netto przypisaną akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości 13,5 mln zł, jednak poprawiła zysk EBITDA do 229,54 mln zł. Spółka odnotowała wzrost rentowności mimo spadku przychodów i kontynuowała działania optymalizacyjne.

  • 3 spółki z szansą na skokową poprawę zysku netto

    Trwa sezon wyników za II kwartał, a wraz z nim polowanie na spółki z ponadprzeciętnymi dynamikami. Na bazie prognoz analityków Noble Securities wytypowaliśmy trzy spółki, które w najbliższych tygodniach mogą popisać się skokową poprawą zysku netto.

  • Eurocash, Chorten i Netto tworzą wspólną spółkę, by wejść do europejskiej grupy zakupowej EMD

    Grupa EUROCASH, Grupa Chorten i Netto Polska zamierzają powołać spółkę joint venture, która umożliwi im przystąpienie do European Marketing Distribution (EMD) – największej europejskiej grupy zakupowej w branży FMCG. Warunkiem transakcji jest zgoda UOKiK. Współpraca ma zwiększyć siłę zakupową sieci i obniżyć koszty w łańcuchu dostaw.

  • Nowe rekomendacje dla Żabki i Eurocashu

    Najnowsze rekomendacje przyniosły zmiany w ocenie dwóch istotnych graczy z sektora handlu detalicznego. Grupa Żabka została objęta pozytywnym pokryciem przez Wood & Company, natomiast analitycy Oddo BHF skorygowali swoje nastawienie do EUROCASHu.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat