PARTNER SERWISU
xgiknrfm

Vercom: Do 2025 roku nasza pozycja finansowa pozwoli na przejęcie co najmniej tak dużej firmy jak MailerLite

Omawiane walory:

Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom SA rozmawia z redakcją StockWatch.pl o tegorocznych wynikach, planach rozwoju, akwizycjach i perspektywach biznesowych spółki.

vercom, wyniki, ekspansja

Krzysztof Szyszka, CEO Vercom SA.

Daniel Paćkowski, StockWatch.pl: Od strony finansowej jesteśmy po trzech kwartałach i kalendarzowo na ostatniej prostej całego 2023 r. Patrząc na kurs akcji to był bardzo udany rok dla akcjonariuszy. Jaki to był rok z Pana perspektywy i perspektywy firmy? Co było najistotniejszymi wydarzeniami?

Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom SA: Rok 2023 był dla nas i naszych akcjonariuszy okresem wyjątkowych osiągnięć, z uwzględnieniem wzrostu cen akcji Vercom o około 66 proc., chociaż my wciąż widzimy dużą przestrzeń do dalszego wzrostu. Nasz sukces w tym roku był napędzany przez dynamiczny rozwój organiczny oraz wysoką rentowność. Przejęcie MailerLite otworzyło nam drzwi do globalnego rynku SaaS dla małych i średnich przedsiębiorstw, co znacząco wpłynęło na nasze wyniki, szczególnie, że udział sprzedaży zagranicznej przekroczył 60 proc. W ostatnim kwartale osiągnęliśmy EBITDA na poziomie ponad 22 mln zł, przekraczając nasze oczekiwania i wcześniej ustalone cele finansowe. W marcu tego roku wprowadziliśmy politykę dywidendową, z wypłatą pierwszej dywidendy w sierpniu, która stanowiła około 80 proc. naszego skonsolidowanego zysku netto. Rozszerzenie MailerLite o nowe wersje językowe: polską i hiszpańską jest kolejnym istotnym krokiem na drodze do osiągnięcia naszego ambitnego celu – obsługi 1 miliona płacących klientów.

Inwestycja w User.com opłaciła się, przyniosła 2,5-krotny zwrot kapitału w 4 lata. Dlaczego zdecydowaliście się na sprzedaż tego aktywa w tym momencie?

Decyzja o sprzedaży naszych udziałów mniejszościowych w User.com za 24 miliony złotych, przynosząc 2,5-krotny zwrot kapitału w ciągu czterech lat, była krokiem mającym na celu uproszczenie struktury organizacyjnej naszej grupy. Skupiamy się teraz na rozwoju usług o zasięgu globalnym, szczególnie tych skierowanych do sektora małych i średnich przedsiębiorstw (SME). Ta zmiana pozwoli nam lepiej wykorzystać nasze zasoby i skoncentrować się na obszarach, gdzie dostrzegamy największy potencjał wzrostu i innowacji, co przyniesie korzyści zarówno naszym akcjonariuszom, jak i klientom na całym świecie.

Czy w ramach upraszczania struktury grupy możemy spodziewać się kolejnych transakcji?

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, obecnie skupiamy się raczej na poszukiwaniach nowych wartościowych celów przejęć, które będą wpisywać się w nasze cele strategiczne. Mam tutaj na myśli dostarczanie globalnych usług komunikacyjnych w modelu SaaS dla małych i średnich klientów oraz niezależnych twórców. Głównym celem jest wzmocnienie i rozwój tych usług, aby zapewnić najwyższą wartość dla naszych akcjonariuszy i oferować naszym klientom na całym świecie usługi najwyższej jakości.

Wrócę jeszcze do wspomnianej wcześniej pierwszej dywidendy wypłaconej w tym roku. W liście do akcjonariuszy zasugerował Pan, że sprzedaż udziałów mniejszościowych w User.com zwiększy przestrzeń do realizacji polityki dywidendowej oraz planowanych przejęć. Tu mam kilka pytań. Po pierwsze, co obecnie jest większym priorytetem w firmie – świeżo wykrystalizowana polityka dywidendy, czy wzrost przez akwizycje?

Nasz unikalny model biznesowy, charakteryzujący się wysokimi i stabilnymi przepływami pieniężnymi, stawia nas w komfortowej sytuacji w zakresie realizacji zarówno polityki dywidendowej, jak i strategii wzrostu poprzez akwizycje. Dzięki konsekwentnie wysokiemu poziomowi konwersji EBITDA na przepływy netto z działalności operacyjnej, który utrzymuje się na poziomie ponad 90 proc., nasza Grupa może skutecznie obniżać poziom zadłużenia. Po sprzedaży udziałów mniejszościowych w User.com, nasz dług netto w stosunku do EBITDA spadł poniżej 1.0x, co otwiera jeszcze większe możliwości zarówno dla dywidend, jak i planowanych przejęć. W ostatnim czasie zakończyliśmy intensywny cykl akwizycji i postanowiliśmy wynagrodzić naszych akcjonariuszy, rozpoczynając regularne dzielenie się zyskiem. Zgodnie z przyjętą polityką dywidendową, planujemy wypłacać co najmniej 50 proc. skonsolidowanego zysku netto w formie dywidendy. Taki model działania umożliwia nam równoczesne dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami oraz aktywne działanie na rynku M&A, co stanowi zbilansowany sposób na rozwój i wzmacnianie pozycji naszej firmy na rynku globalnym.

Drugie moje pytanie dotyczy dywidendy i może zabrzmi nieco przewrotnie, ale czy Vercom nie za wcześnie zdecydował się na dystrybucję zysków? Oczywiście dywidenda jest ważnym i pozytywnym wydarzeniem w życiu każdej firmy. Niemniej dotychczasowe przejęcia pokazały, że potraficie budować wartość dla akcjonariuszy poprzez „growth opportunity”. Czy zatem nie lepiej próbować dalej wyciskać więcej z posiadanego kapitału?

Decyzja o wprowadzeniu dywidendy w Vercom wynikała z naszej zdolności do generowania wysokich i stabilnych przepływów pieniężnych oraz efektywnej konwersji EBITDA na przepływy netto, co umożliwia nam równoczesne inwestowanie w rozwój i dystrybucję zysków. Ta polityka dywidendowa jest formą uznania dla naszych akcjonariuszy, równocześnie zachowując naszą zdolność do realizacji wartościowych inwestycji i akwizycji. Zgodnie z zapowiedziami spodziewamy się przeprowadzić kolejną akwizycję na przełomie 2024/2025 r.

Czy Vercom ma na oku jakieś cele akwizycyjne? Mam tu na myśli firmy, z którymi już prowadzicie konkretne rozmowy.

Naszym priorytetem jest identyfikacja firm, które, podobnie jak nasz biznes, charakteryzują się wysokim potencjałem wzrostu, doskonałą marką i pozytywnymi ocenami od klientów, ale przede wszystkim posiadają zasięg globalny. Szukamy spółki, która może się pochwalić silnym wzrostem organicznym i która działa na skalę międzynarodową, ponieważ to właśnie globalny zasięg jest kluczowy dla naszych planów rozwoju i perspektyw dalszego skalowania działalności. Oczekujemy, że do 2025 roku nasza pozycja finansowa pozwoli na przejęcie co najmniej tak dużej firmy jak miało to miejsce w przypadku MailerLite. To oznacza, że mówimy o transakcji która potencjalnie może przekroczyć 300-400 mln zł. Ta strategia pozwoli nam na dalszą ekspansję i wzmacnianie naszej obecności na globalnym rynku.

Czy po przejęciu MailerLite udało się osiągnąć wszystkie zakładane synergie, czy może ten proces jeszcze trwa?

Przejęcie MailerLite umożliwiło nam rozszerzenie naszego zasięgu na rynek małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), który charakteryzuje się ogromnym potencjałem wzrostu. Do tej pory Vercom koncentrował się na obsłudze większych, zaawansowanych technologicznie firm. Teraz, dzięki MailerLite, mamy możliwość obsługi miliona klientów w MŚP, gdzie tempo wzrostu tego segmentu biznesowego jest znacznie szybsze niż w przypadku dużych firm. Jako odpowiedź na te zmiany, wdrażamy uproszczone wersje naszych usług w modelu „lite”, które są dedykowane specjalnie dla MŚP na całym świecie. Nawet jeśli przychód na użytkownika jest niższy, to marża w ujęciu procentowym jest podobna lub wyższa niż u większych klientów klasy enterprise. Działania integracyjne obejmują przede wszystkim wykorzystanie naszego technologicznego know-how w celu rozwoju kolejnych usług dla małych i średnich klientów. Te usługi muszą być intuicyjne, proste w implementacji i w dużej mierze wystandaryzowane. W tym roku skupiliśmy się na lokalizacji MailerLite dla polskiego i hiszpańskiego rynku oraz na integracji Freshmail z MailerLite. W 2024 r. planujemy położyć jeszcze większy nacisk na usługi wykorzystujące technologię sztucznej inteligencji. Mocno liczymy na to, że dzięki temu będziemy mogli skuteczniej wykorzystać potencjał, które drzemie w ponad 2 milionach klientów freemium których obecnie posiadamy.

Jak w ogóle wygląda sytuacja na rynku, na którym działacie i wyceny, z jakimi się spotykacie podczas rozmów M&A? Co się zmieniło na przestrzeni ostatnich kwartałów?

Dobre firmy, takie jak te, które m.in. mieliśmy okazję przejmować, nigdy nie są na sprzedaż i negocjacje z nimi bywają złożone i wymagające. Tak było i tak będzie. Oczywiście dobra spółka z reguły będzie miała większą wycenę. Jednak dzięki naszemu doświadczeniu w prowadzeniu skutecznych negocjacji oraz odpowiedniemu zrozumieniu rynku, jesteśmy przekonani o naszej zdolności do zidentyfikowania i przejęcia odpowiedniej spółki na atrakcyjnych warunkach. Trzeba pamiętać o tym, że Vercom jest w stanie zaoferować o wiele więcej niż typowy inwestor finansowy. Mam tu na myśli nie tylko wiedzę i doświadczenie, ale również całe zaplecze technologiczne oraz partnerski model rozwoju biznesu. Proszę pamiętać, że założyciele MailerLite zostali naszymi istotnymi akcjonariuszami i w dalszym ciągu mogą czerpać korzyści ze wzrostu wartości Vercom.

W tym roku Vercom imponuje dynamikami na wszystkich poziomach i rekordowymi wynikami finansowymi. Jaka jest szansa, że w 2024 r. uda się podtrzymać to tempo wzrostu biznesu?

W nadchodzącym roku podtrzymujemy nasz ambitny cel jakim jest podwajanie wyniku EBITDA co dwa lata. Dzięki naszemu obecnemu modelowi działania, który przekłada się na rosnącą sprzedaż kluczowych, wysokomarżowych usług, mamy mocne przesłanki do oczekiwania pozytywnych wyników. Nasza działalność obejmuje obecnie ponad 70 tysięcy klientów na 180 rynkach, co nie tylko zwiększa naszą dywersyfikację, ale także wzmacnia stabilność naszej firmy. Przejęcie MailerLite i ekspansja na znacznie szerszy, globalny rynek to istotne kroki, które umacniają naszą pozycję i tworzą solidne podstawy do dalszego rozwoju. Te strategiczne działania sprawiają, że z optymizmem spoglądamy w przyszłość i jesteśmy przekonani o realizacji naszych celów w nadchodzących latach. W ostatnim kwartale organiczny wzrost EBITDA wyniósł ponad 30 proc. i jest to tempo które na pewno chcemy utrzymać w kolejnym roku.

W samym III kwartale dynamika przychodów spadła do 12 proc. r/r. To wynik znacznie niższy niż we wcześniejszych kwartałach. To wyhamowanie to efekt wysokiej bazy z III kw. 2022 r. (pierwszy kwartał pełnej konsolidacji MailerLite), czy może innych, na przykład rynkowych/gospodarczych, czynników?

Zawsze przestrzegamy, że analiza wyników Vercom powinna skupiać się nie tyle na przychodach, co na zysku brutto, który jest lepszym wskaźnikiem naszej działalności z uwagi na różną rentowność poszczególnych kanałów komunikacji. W III kwartale zysk brutto osiągnął 47 mln zł, co stanowi wzrost o 28 proc. w skali roku. Również nasz zysk EBITDA w tym samym okresie wzrósł o 36 proc., osiągając poziom ponad 22 mln zł, zysk netto odnotował trzykrotny wzrost rok do roku, osiągając wartość około 13 mln zł. Te wyniki jasno pokazują, że zdolność firmy do generowania zysku pozostaje silna i rośnie. To właśnie te miary finansowe najlepiej oddają stan naszego biznesu i są kluczowe w ocenie naszych wyników finansowych i potencjału wzrostu.

Waszym długofalowym celem jest obsługa 1 mln płacących klientów. Droga do tego wydaje się naprawdę długa, bo obecnie macie ich 75 tys. plus 2 mln klientów freemium. Jak chcecie dotrzeć do planowanego poziomu?

Nasze długoterminowe cele, w tym osiągnięcie 1 miliona płacących klientów, opierają się na solidnych fundamentach i strategicznym planowaniu. Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich 10 lat, kiedy urośliśmy 40-krotnie, daje nam przekonanie, że 10-krotny wzrost w ciągu następnej dekady jest realny, nawet pomimo dużo wyższej bazy. Przejęcie MailerLite to kluczowy krok w naszej strategii ekspansji międzynarodowej, otwierając nam rynek globalny, który jest wielokrotnie większy niż nasz regionalny. Stale pracujemy też nad poszerzaniem rynku docelowego, czy to przez nowe lokalizacje językowe, czy to przez nowe usługi. Pomysłów na dalszy rozwój jest bardzo dużo, więcej niż jesteśmy w stanie realizować obecnymi zasobami. Jesteśmy jednak cierpliwi i świadomi swoich celów. Poza inicjatywami organicznymi, planujemy także kolejne akwizycje, które przy naszych możliwościach finansowych mogą pomóc nam po raz kolejny przeskalować działalność.

W lipcu bieżącego roku uruchomiliście hiszpańskojęzyczna wersja MailerLite. Jak przebiega komercjalizacja produktu na hiszpańskojęzycznych rynkach?

Uruchomienie hiszpańskojęzycznej wersji MailerLite w lipcu tego roku było istotnym krokiem w rozszerzeniu naszego zasięgu na globalnym rynku. Biorąc pod uwagę, że hiszpański jest drugim najpowszechniej używanym językiem ojczystym na świecie, otwarcie naszych usług dla tej społeczności może w przyszłości stanowić dodatkowe źródło wzrostu. Organizacyjnie jesteśmy doskonale przygotowani do obsługi tego nowego segmentu rynku. Niemal jedna trzecia naszych pracowników mówi po hiszpańsku jako język ojczysty lub drugi język, co umożliwiło nam stworzenie spójnego łańcucha biznesowego – od marketingu przez sprzedaż aż po wsparcie – dedykowanego dla hiszpańskojęzycznych klientów. Pierwsze efekty są całkiem obiecujące – hiszpańską wersję MailerLite wybiera około 15 proc. nowych płacących klientów, i to zaledwie trzy miesiące po uruchomieniu usługi.

Czy w perspektywie najbliższych kwartałów planujecie aktualizację cenników (czyt. podwyżki), czy może w obecnych warunkach rynkowych nie ma na to miejsca?

Aktualnie nasza strategia cenowa, która jest konkurencyjna w stosunku do głównych graczy na rynku, takich jak MailChimp, przyczynia się do szybkiego tempa pozyskiwania nowych płacących klientów. Chciałbym podkreślić, że w I kw. 2023 r. udało nam się pozyskać około 4.600 nowych klientów, co oznacza wzrost o ponad tysiąc w stosunku do naszego wcześniejszego rekordowego kwartału. To wskazuje na to, że nasza oferta cenowa jest atrakcyjna dla klientów i efektywnie przyciąga ich do naszych usług. W obecnej sytuacji rynkowej nasze ceny pozostają konkurencyjne, co pozwala nam na utrzymanie wzrostu liczby klientów i dalsze umacnianie naszej pozycji na rynku. A czy należy spodziewać się aktualizacji cenników? To już zależy od wielu czynników, chociażby od tego jakie decyzje będą podejmowali nasi główni konkurenci oraz jakie nowe usługi zostaną udostępnione w ramach istniejących pakietów.

Jakie priorytety na 2024 r. stawia sobie Vercom?

W 2024 r. zamierzamy kontynuować dynamiczny wzrostu, mając na celu osiągnięcie trzycyfrowego zysku EBITDA oraz dalsze umacnianie naszej globalnej pozycji na rynku. Skupimy się na wzroście sprzedaży kluczowych, wysokomarżowych usług oferowanych w modelu SaaS, szczególnie skierowanych do małych i średnich przedsiębiorstw. Nasza strategia na najbliższy rok zakłada koncentrację na dalszym rozwoju technologicznym, przede wszystkim rozwoju skalowalnych usług „lite” oferowanych w modelu subskrypcyjnym. To podejście ma nas przybliżyć do realizacji naszego długoterminowego celu, jakim jest obsługa miliona płacących klientów i podwajanie skali działalności co dwa lata. Od wielu lat potrafiliśmy realizować nasze cele z nawiązką i mocno liczę na to, że w kolejnych latach będziemy w dalszym ciągu pozytywnie zaskakiwać naszych akcjonariuszy.

Dziękuję za rozmowę.

Polecane linki:

>> IPO może być zyskowne – omówienie sprawozdania finansowego Vercom po III kw. 2023 r.
>> Monitor spółki w StockWatch.pl z najważniejszymi informacjami

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco

    We wtorek giełda w Warszawie wykonała zdecydowany zwrot w górę i wybroniła się przed 5. spadkową sesją z rzędu. W środę strona popytowa idzie za ciosem i ale finalnie o losach całej sesji i tak najprawdopodobniej zdecyduje reakcja na decyzję RPP i na dane z rynku pracy w USA. W centrum uwagi są dziś Allegro, VERCOM i Asseco Poland.

  • Vercom zwiększył zysk netto do 22,6 mln zł w II kwartale 2025 przy stabilnych przychodach

    VERCOM zakończył drugi kwartał 2025 roku z 22,6 mln zł zysku netto i 33 mln zł skorygowanej EBITDA, co oznacza wzrost odpowiednio o 24 proc. i 21 proc. r/r. Przychody utrzymały się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego.

  • Vercom: Wyniki za I kw. wpisują się w oczekiwania 135 mln zł EBITDA w całym 2025 r.

    Wyniki VERCOMu za I kwartał wpisują się w oczekiwania co do całego roku (135 mln zł zysku EBITDA), ocenił CEO Krzysztof Szyszka. Zgodnie z jego słowami, pewną wskazówką co do perspektyw całego 2025 r. może być fakt, że pierwsze trzy miesiące roku z reguły odpowiadają za 21-22% całorocznego wyniku.

  • Korekta na GPW, w grze Allegro, Murapol, Shoper i cyber_Folks

    Pogorszenie nastrojów na globalnych rynkach akcji rzuca się cieniem na GPW. Dotyczy to głównie dużych spółek. Na tych średnich i małych chęć do realizacji zysków jest dużo mniejsza. I nie ma się co dziwić, bo często zaskakują one lepszymi od oczekiwań wynikami.

  • Vercom z 38-proc. wzrostem zysku netto w I kwartale 2025 r.

    Dostawca globalnych usług komunikacyjnych w modelu SaaS zanotował w I kwartale 2025 r. blisko 38-proc. wzrost zysku netto, który wyniósł 23 mln zł. Spółka planuje wypłacić rekordową dywidendę w wysokości 45 mln zł i przeprowadzić skup akcji własnych za kwotę do 30 mln zł. W planach jest także dalszy rozwój usług RCS oraz ekspansja globalna we współpracy z gigantami technologicznymi.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat