W ramach pierwszego etapu emisji papierów dłużnych Kerdos Group (do listopada br. Hygienika) inwestorzy nabyli 3-letnie zabezpieczone obligacje o wartości nominalnej 13 mln zł. Obligacje są oprocentowane według stałej stopy procentowej równej 8 proc. w skali roku. Okres odsetkowy wynosić będzie 3 miesiące. W planach brany pod uwagę jest debiut na Catalyst.
W ofercie wziął udział prezes emitenta Kamil Kliniewski, który zakupił przez spółkę TC Capital obligacje o wartości 3 mln zł. Według listopadowych zapowiedzi cały program emisji obligacji miał mieć wartość 25 mln zł. Po rozmowach z inwestorami spółka nie wyklucza zwiększenia jego wartości do ponad 30 mln zł. Pozyskane środki pozwolą przyspieszyć rozwój sieci drogerii w Polsce i za granicą. W szczególności chodzi o planowane otwarcie do końca 2015 roku około 50 własnych drogerii Dayli oraz około 20 drogerii w rozpoczynającym się obecnie programie franszyzy.
– Zadeklarowałem zainwestowanie w Grupę Kerdos w najbliższym czasie około 30 mln zł i proces ten właśnie się rozpoczął. Obejmowałem w przeszłości akcje, udzielałem pożyczek, obecnie uwiarygadniam własnym kapitałem emisję obligacji. Planuję również dokapitalizować spółki grupy kapitałowej, aby umożliwić im szybszy rozwój. Właśnie teraz, kiedy mamy możliwość dynamicznego rozwoju sieci drogerii w Polsce i za granicą, jest najlepszy czas na inwestowanie. Moje rosnące osobiste zaangażowanie finansowe zwiększa poczucie bezpieczeństwa obligatariuszy i jest rękojmią maksymalizacji zysków dla akcjonariuszy. – ocenia Kamil Kliniewski, prezes i wiodący akcjonariusz Kerdos Group.
Spółka chce zamknąć drugi etap emisji obligacji w przyszłym miesiącu. Do tego czasu zamierza również sfinalizować sprzedaż zakładu produkcyjnego w Lublińcu. Na początku grudnia Kerdos zawarł warunkową umowę sprzedaży nierentownej fabryki za kwotę 35 mln zł. Obecnie trwa wydzielenie fabryki wraz z jej zadłużeniem do spółki zależnej, która finalnie zmieni właściciela. Transakcja pozwoli zmniejszyć skonsolidowane zadłużenie Kerdos Group o 22 mln zł, co stanowi około 40 proc. wszystkich zobowiązań finansowych, kredytów i pożyczek grupy. Sprzedaży fabryki pozwoli też zaksięgować 12 mln zł zysku i przyniesie wpływ gotówki rzędu 13 mln zł. Zakład w Lublińcu jest jedynym zakładem produkcyjnym Kerdos Group. Wytwarza artykuły higieny osobistej – pieluchy jednorazowe dla dzieci, podpaski i wkładki higieniczne. Zgodnie z realizowaną od dwóch lat strategią, Kerdos Group skupia się na sprzedaży detalicznej i hurtowej artykułów kosmetycznych oraz higienicznych.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Kerdos Group
Narastająco po pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 roku grupa zanotowała 174,2 mln zł przychodów ze sprzedaży (+50 proc. r/r), osiągając 59,2 mln zł zysku brutto na sprzedaży (+43 proc.). Zysk netto spadł do 11,7 mln zł z 18,1 mln zł. Oczyszczając wyniki ze zdarzeń jednorazowych z 2013 roku zysk netto jest wyższy o 95 proc. w ujęciu r/r.
Akcje spółki na początku grudnia wykonały kilkunastoprocentowy ruch w górę. Jednak później wróciły spadki. Od początku roku notowania Kerdos Group straciły na wartości 45 proc.