
(Fot: CD Projekt)
W nocy z 18 na 19 maja 2015 r. swoją premierę miała największa i najpopularniejsza polska gra. Z perspektywy czasu pewnie trudno w to uwierzyć, ale na rynku wcale nie tak wielu inwestorów wierzyło w wielki światowy sukces trzeciej części Wiedźmina. Sama spółka też była w zupełnie innym miejscu niż teraz. CD Projekt był wówczas wyceniany na nieco ponad 2 mld zł i notowany w indeksie sWIG80. Obecnie to największa spółka na GPW z wyceną przekraczającą 37 mld zł. Warto jednak przypomnieć, że w tamtych czasach cała branża gamingowa była traktowana nieco z przymrużeniem oka, szczególnie przez zarządzających funduszami czy inwestorów instytucjonalnych. Dopiero kilka lat później to podejście uległo diametralnej zmianie.
Przed premierą Wiedźmina 3 inwestorzy mieli swoje oczekiwania. Studio tydzień wcześniej pochwaliło się 1 milionem sprzedanych preorderów. W dniu premiery liczba ta urosła do 1,5 mln sprzedanych kopii. Dla CD Projektu to już oznaczało zwrot trzyletnich nakładów na produkcję. Ale inwestorów to nie przekonało. Na koniec premierowego dnia kurs akcji CD Projektu spadł o 6,4 proc. do 22,95 zł. W kolejnych dniach było jeszcze gorzej, a po niecałych trzech tygodniach notowania spółki spadły poniżej 20 zł za akcję, mimo że Wiedźmin 3 cały czas utrzymywał się na najwyższych miejscach list sprzedaży Steam, GOG.com i Amazona.
Sytuacja uległa zmianie 9 czerwca, gdy spółka wbrew wcześniejszym zapowiedziom przedstawiła dane sprzedażowe. Wiedźmin 3 rozszedł się w nakładzie 4 mln egzemplarzy. Po tej informacji notowania wystrzeliły i na dobre wróciły na wzrostową ścieżkę. Od dnia premiery akcje CD Projekty podrożały o blisko 1,6 tys. proc. W tym czasie Wiedźmin zebrał grad branżowych nagród i został najwyżej ocenianą grą w historii na wszystkich platformach (dane z Metacritic). W tyle zostały hity wyprodukowane przez takich gigantów jak Rockstar, Sony, Nintendo czy Valve. Tytuł doczekał się także debiutu w wersji na konsolę Nintendo Switch, gdzie również został ciepło przyjęty przez graczy.
CD Projekt i jego akcjonariusze mają co świętować, bo Wiedźmin starzeje się, jak wino. Im więcej lat, tym lepszy, co potwierdził raport za 2019 r. Po części spora w tym zasługa popularności serialu Netflixa. Produkcja oparta na książkach Andrzeja Sapkowskiego swoją premierę miała w grudniu ub.r.. Z okazji 5. urodzin Wiedźmina 3 w sklepie GOG.com, należącym do CD Projektu, ruszyła wyprzedaż obejmująca wszystkie gry z serii. Promocja potrwa do 25 maja do godziny 15:00 czasu polskiego.
W skład grupy CD Projekt wchodzą: CD Projekt RED – deweloper gier wideo z gatunku RPG i GOG – globalna platforma cyfrowej dystrybucji gier. Sztandarową grą wydawnictwa jest seria „Wiedźmin”, obecnie trwają prace nad „Cyberpunk 2077”.