gecimhti
Advertisement
PARTNER SERWISU
xzkcllnb

Wittchen miał 17,4 mln zł zysku netto w III kw. 2023 r.

Omawiane walory:

Wittchen w III kw. 2023 r. wypracował 17,4 mln zł zysku netto, tj. 2,6 proc. mniej niż rok wcześniej. W ciągu trzech kwartałów 2023 roku przychody grupy zwiększyły się o ponad 24 proc. r/r do 334,8 mln zł, a wypracowany w tym okresie zysk netto wzrósł o niemal 20 proc. r/r do 40,6 mln zł.

Fot. spółka

Grupa po trzech kwartałach utrzymała wysoką marżę brutto na sprzedaży na poziomie 62,9 proc. (-0,2 pkt. proc. r/r). Głównym motorem wzrostu była sprzedaż e-commerce (realizowana poprzez własne e-sklepy i platformy marketplace), która wzrosła o prawie 39 proc. r/r i odpowiadała za połowę łącznej sprzedaży. W samym trzecim kwartale br. skonsolidowane przychody zwiększyły się o 8,4 proc. r/r do 128,1 mln zł, a zysk netto wyniósł 17,4 mln zł, tj. 2,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Niższa dynamika wzrostów rok do roku w trzecim kwartale br. wynika z efektu wysokiej bazy z ubiegłego roku (popandemiczne odbicie sprzedaży detalicznej oraz wzmożone zakupy walizek i akcesoriów podróżnych realizowane przez uchodźców z Ukrainy) oraz słabnących nastrojów konsumentów (spadek sprzedaży detalicznej w kategoriach tekstylia, odzież, obuwie sięgający w trzecim kwartale od blisko 5 proc. w lipcu do ponad 16 proc. we wrześniu br.). Negatywny wpływ na rentowność na poziomie wyniku operacyjnego miały natomiast m.in. wyższe koszty energii, wynagrodzeń, transportu i czynszów w galeriach handlowych. Dodatkowo, ciepły i suchy początek tegorocznej jesieni nie sprzyjał zakupom jesienno-zimowego asortymentu.

➡ Poznaj StockWatch – umieściliśmy w portalu kilkadziesiąt znaków zapytania , które po kliknięciu wyświetlają opis funkcji. Sprawdź jak nasze dane i narzędzia mogą pomóc Ci w inwestowaniu.

Priorytetem rentowny wzrost

– W trzecim kwartale br. zwiększyliśmy przychody i utrzymaliśmy marżę na sprzedaży, mimo trudnego otoczenia rynkowego. Cała branża odczuwa pogorszenie nastrojów konsumenckich, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Europy, w związku z gorszą sytuacją gospodarczą i podwyższoną inflacją oraz rosnącą niepewnością geopolityczną. Wprowadzamy działania prosprzedażowe i staramy się poprawiać efektywność na każdym etapie działalności. Kontrola kosztów i ochrona marży jest obecnie naszym priorytetem. Wierzymy, że te działania przyniosą oczekiwane efekty, ale wymagają czasu – powiedział Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen.

Działania zmierzające do poprawy efektywności obejmują m.in. logistykę, w tym redukcję kosztów transportu z magazynu do salonów w Polsce, jak i na rynki zagraniczne. Firma podniosła również wysokość progu minimalnego zamówienia w sklepach online, dla którego klienci otrzymują opcję darmowej dostawy, zarówno w Polsce jak i na innych rynkach.

– Analizujemy i optymalizujemy wydatki praktycznie we wszystkich obszarach, w tym w logistyce i marketingu. Efekty tych działań będą rozłożone w czasie, część zaczyna już być widoczna, a kolejne będą zauważalne w kolejnych kwartałach. Analizujemy również potencjał sprzedażowy i rentowność naszych stacjonarnych punktów sprzedaży. Rozmawiamy z operatorami galerii handlowych o stawkach najmu. Priorytetem jest przywrócenie trwałej rentowności salonom będącym przejściowo pod kreską, których na szczęście jest niewiele w całej naszej sieci sprzedaży – wskazał Jędrzej Wittchen.

Grupa prowadzi aktywne działania prosprzedażowe zmierzające do poszerzenia bazy klientów i zwiększenia sprzedaży w Polsce i na rynkach zagranicznych. Mocniej stawia na cross-selling różnych kategorii produktów, by zwiększyć efektywność i rentowność sprzedaży. Chce to osiągnąć również poprzez zmiany ekspozycji w sklepach i utrzymanie wysokiej jakości obsługi klienta. Wittchen systematycznie wprowadza też do sprzedaży nowy asortyment odzieży, butów, torebek (m.in. z kolekcji Young) i innych akcesoriów pod kątem zmieniających się preferencji klientów.

– Czwarty kwartał, w szczególności okres przedświąteczny, jest w naszej branży sezonowo najlepszym w roku. Jesteśmy do niego dobrze przygotowani m.in. pod względem zatowarowania. Cały zespół sprzedażowy jest zmotywowany do działań na rzecz poprawy efektywności i osiągnięcia wyznaczonych celów. Biorąc jednak pod uwagę osłabienie popytu konsumenckiego i utrzymującą się presją kosztową, jesteśmy ostrożni wobec oczekiwań dotyczących ostatniego kwartału bieżącego roku – powiedział Jędrzej Wittchen.

Kontynuacja ekspansji zagranicznej

Na rynkach zagranicznych Grupa prowadzi sprzedaż poprzez platformy marketplace, własne e-sklepy (w 6 krajach) oraz salony stacjonarne, tzw. showroom’y.

– Współpraca z uznanymi marketplace’ami wspiera budowę marki Wittchen na nowych rynkach. Jesteśmy obecni z naszym asortymentem na największych platformach zakupowych, by dotrzeć do zróżnicowanej grupy potencjalnych klientów. Zawieramy nowe umowy również z mniejszymi platformami e-commerce, m.in. w Niemczech, co dodatkowo zwiększa ekspozycję naszej marki – powiedział Jędrzej Wittchen.

Poza Polską, Grupa Wittchen posiada własne sklepy stacjonarne w Czechach, Węgrzech, Ukrainie (placówki franczyzowe), a od tego roku również w Słowacji (pierwszy salon został otwarty w listopadzie w Bratysławie). W grudniu br. pierwszy showroom z logo Wittchen pojawi się w stolicy Rumunii, a w przyszłym roku Grupa planuje otwarcie własnych salonów w krajach niemieckojęzycznych.

– Mamy bardzo mocną i rozpoznawalną markę na polskim rynku. Jednocześnie mamy ambicje, aby jeszcze dynamiczniej rozwijać się na rynkach zagranicznych. Konsekwentnie realizujemy plan ekspansji międzynarodowej. Poza Polską, najwięcej przychodów generujemy obecnie, poprzez kanał e-commerce, na rynku niemieckim, gdzie przygotowujemy się do otwarcia salonów stacjonarnych w 2024 roku. Szykujemy się również do uruchomienia showroom’u w Austrii – zapowiedział Jędrzej Wittchen.

Inwestycja w nowy magazyn prawdopodobnie później

W związku z bardzo dynamicznym wzrostem sprzedaży w poprzednich kwartałach Grupa Wittchen zapowiedziała inwestycję w nowe centrum logistyczne o powierzchni około 30 tys. m2 (z możliwością rozbudowy w przyszłości), którego budowa potencjalnie mogłaby ruszyć w przyszłym roku. Inwestycja miałaby na celu.in. m.in. usprawnienie procesów logistycznych oraz obniżenie kosztów związanych z najmem powierzchni magazynowych. Grupa ponosi obecnie koszty wynajmu dodatkowej przestrzeni magazynowej ponieważ możliwości własnego centrum logistycznego Grupy Wittchen w Palmirach, rozbudowanego w 2020 roku do około 14 tys. m2, są już wykorzystane w całości.

– Ta inwestycja będzie nam bez wątpienia potrzebna w przyszłości. Zważywszy jednak na wyhamowanie tempa wzrostu sprzedaży oraz wzrost kosztów budowy, rozważamy odroczenie jej realizacji. Musimy mieć pewność, że rozpoczęcie budowy w obecnych okolicznościach będzie najlepszym rozwiązaniem dla długoterminowego rozwoju Grupy Wittchen – zapowiedział prezes.

Spółka liczy na wzrost przychodów o co najmniej 10 proc. r/r, a także utrzymanie stabilnej marży brutto

– W momencie kiedy rynek spowalnia, a sprzedaż była na mniejszych od spodziewanych poziomach, zdaliśmy sobie sprawę, że czas wprowadzić dużo działań polepszających nasze wyniki, żeby ograniczać koszty i zwiększać sprzedaż. Musieliśmy przejrzeć, gdzie ograniczać koszty. Staramy się kontrolować naszą sprzedaż zarówno w Polsce, jak i w salonach zagranicznych, a także w marketplace’ach. Zdajemy sobie sprawę, że musimy podnieść efektywność naszego biznesu. IV kwartał to praca nad kosztami i zwiększenie efektywności wszystkich działów, chcemy ustabilizować marżę brutto i chcemy wrócić do dwucyfrowej dynamiki sprzedażowej w 2024 r., czyli rzędu co najmniej 10 proc. r/r – powiedział prezes Jędrzej Wittchen podczas wideokonferencji.

– Konsekwentnie utrzymujemy wysoką marżę brutto, a spodziewany się, że kolejne kwartały pokażą pozytywne efekty naszych działań dotyczących ograniczania kosztów […] Jesteśmy dobrze przygotowani do IV kw. 2023 r. – dodał manager ds. finansów i rozwoju Grzegorz Ochędzan.

Pytany, jak wygląda IV kw. br. pod względem sprzedaży prezes powiedział, że było bardzo ciepłe lato i nie było wejścia w jesień, gdy we wrześniu zazwyczaj sprzedawane były kolekcje jesienne, a w tym roku wrzesień był ciepły i dodatkowo ciepły był też październik.

– To nie był najlepszy październik, ale za to teraz jest listopad i myślę, że te osoby, które nie zdecydowały się kupować wcześniej, zaczynają kupować teraz. Zauważamy tendencję, że w listopadzie nastąpił pik sprzedażowy związany z Black Friday, a to zamieniło się na Black Week i z niecierpliwością czekamy jak to się skończy, ale sprzedaż jest dobra. W czasie istnienia naszej firmy te piki sprzedażowe zmieniają się i jeszcze niedawno mówiliśmy, że większym szczytem jest sprzedaż przedświąteczna, ale teraz mogę powiedzieć, że teraz to się przesuwa na Czarne Piątki. Wyniki sprzedaży są bardzo obiecujące i liczymy też na niezły grudzień i z optymizmem patrzymy na wynik na koniec roku – powiedział Wittchen.

Ochędzan dopowiedział też, że w IV kw. 2023 otwarty został nowy salon na Słowacji, utworzona spółka-córka w Austrii i do końca roku otwarty zostanie salon w Rumunii. „Zamierzamy kontynuować naszą strategię 3-etapowego wchodzenia na rynki zagraniczne, czyli najpierw marketplace’y, potem własne e-sklepy, a następnie własne salony” – powiedział.

Grupa Wittchen prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 6 krajach, 44 platformy marketplace w 23 krajach oraz sieć ok 114 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami Wittchen i Wittchen Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach. Poza Polską, Grupa Wittchen posiada własne sklepy stacjonarne w Czechach, Węgrzech, Ukrainie (placówki franczyzowe), a od tego roku również w Słowacji (pierwszy salon został otwarty w listopadzie w Bratysławie). W grudniu br. pierwszy showroom z logo Wittchen pojawi się w stolicy Rumunii, a w przyszłym roku Grupa planuje – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – otwarcie własnych salonów w krajach niemieckojęzycznych.

Wittchen jest sprzedawcą dodatków i akcesoriów skórzanych. Prowadzi także sprzedaż obuwia i odzieży skórzanej oraz akcesoriów podróżnych. Spółka jest notowana na GPW od 2015 r., wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 406 mln zł w 2022 r.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Wittchen rekomenduje niewypłacanie dywidendy z zysku za 2024 r.

    WITTCHEN, biorąc pod uwagę bieżącą sytuację rynkową, większe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy oraz planowaną rozbudowę centrum logistycznego w Palmirach, zarekomendował przeznaczenie zysku netto za 2024 r. w całości na kapitał zapasowy. Jednocześnie intencją zarządu jest, aby w długim terminie WITTCHEN pozostał spółką dywidendową.

  • Wittchen miał 4,2 mln zł zysku netto w I kw. 2025 r.

    WITTCHEN odnotował 4,22 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 4,87 mln zł zysku rok wcześniej.

  • Rynkowy rollercoaster trwa w najlepsze, w grze 11 bit studios i Wittchen

    Piątkowa sesja na giełdzie w Warszawie rozpoczęła się od wzrostów, które szybko zostały wyzerowane. Przed weekendem o wzrosty na GPW może być ciężko i sukcesem będzie jeżeli indeksy nie spadną, ale w średnim terminie perspektywy dla warszawskiej giełdy pozostają dobre.

  • Wittchen na czerwono po słabych wynikach za IV kwartał 2024 r.

    Końcówka 2024 r. okazała się dużo słabsza od oczekiwań. Zysk netto okazał się słabszy ok konsensusu o 46 proc., a EBIT o 13 proc. W piątek rano akcje WITTCHENa tanieją o blisko 9 proc.

  • Wittchen miał 133 mln zł przychodów w IV kw. 2024 r., wzrost o 1 proc. r/r

    WITTCHEN miał 133 mln zł skonsolidowanych przychodów w IV kw. 2024 r., co oznacza wzrost o 1 proc. r/r. Przychody segmentu detalicznego wyniosły 114,3 mln zł (-1 proc. r/r), zaś segmentu B2B: 18,7 mln zł (+9 proc. r/r). Przychody w 2024 r. wyniosły 454,1 mln zł (-3 proc.), w tym przychody segmentu detalicznego 399 mln zł (-2 proc.), zaś B2B 55,1 mln zł (-10 proc. r/r).




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat