
Jędrzej Wittchen, prezes zarządu spółki.
Wittchen odnotował 8,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2024 r. wobec 20,7 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus zakładał wynik w okolicach 16,3 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 16,8 mln zł wobec 25,8 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 24,9 mln zł wobec 33,1 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus analityków plasował się odpowiednio 20,4 mln zł i 28,4 mln zł.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 133,1 mln zł wobec 132,3 mln zł rok wcześniej.
W całym roku 2024 skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 34,2 mln zł wobec 61,3 mln zł zysku rok wcześniej. W tym okresie spółka miała 454,2 mln zł przychodów ze sprzedaży w porównaniu z 467,1 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął odpowiednio: 82,8 mln zł wobec 105,9 mln zł zysku rok wcześniej.
– W 2024 roku wolumen sprzedanych przez Grupę Wittchen produktów wzrósł o około 12 proc. r/r, jednak intensywna konkurencja i wynikająca z tego presja cenowa przełożyła się na spadek łącznej wartości sprzedaży o 2,8 proc. w porównaniu z rekordowym 2023 rokiem. Grupa odnotowała także rosnące koszty wynagrodzeń, wynikające m.in. z podwyżek płacy minimalnej oraz zmianę stawek najmu, jak i okresowo wyższe koszty frachtu – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Umocnienie się złotego wobec euro i innych walut regionu miało dodatkowo negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie. W rezultacie, udział sprzedaży zagranicznej w łącznych przychodach Grupy Wittchen w 2024 r. wyniósł 19 proc. wobec 21 proc. w 2023 r.
– W 2024 roku cały sektor handlowy musiał się zmierzyć z wyraźnie słabszym popytem konsumenckim, co potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące sprzedaży detalicznej. W takich warunkach w Polsce, gdzie marka WITTCHEN jest dobrze znana i utożsamiana z wysoką jakością oferowanych produktów, wypracowaliśmy niewielki wzrost przychodów w porównaniu do rekordowego roku 2023. Mocniej natomiast odczuliśmy spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech – skomentował prezes Jędrzej Wittchen, cytowany w komunikacie.
Produkty marki Wittchen są dostępne łącznie w 24 krajach Europy. W ośmiu Grupa prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy. Na koniec 2024 roku była także obecna na 46 platformach marketplace. Z kolei powierzchnia sieci stacjonarnej, obejmującej na koniec minionego roku łącznie 115 salonów, w tym 90 w kraju i 25 za granicą, przekroczyła 10 tys. m2.
W ujęciu jednostkowym zysk netto wyniósł 44,32 mln zł w całym 2024 r. wobec 63,82 mln zł zysku rok wcześniej.
Wittchen celuje w powrót do wzrostu sprzedaży i zysków w 2025 roku
Cel Grupy Wittchen na bieżący rok do powrót do wzrostu sprzedaży i zysków, zadeklarował prezes Jędrzej Wittchen.
– Pozostajemy wysoko rentowną firmą, utrzymujemy marżę brutto na poziomie powyżej 60%, niemniej jednak ubiegłoroczne rezultaty były istotnie poniżej naszych ambicji. Nasz cel na 2025 rok jest jasny: powrót na ścieżkę wzrostów. Biorąc pod uwagę naszą bazę kosztową i dźwignię operacyjną, każdy wzrost sprzedaży powinien przekładać się także na wzrost zysków. Do tego zmierzamy – powiedział Wittchen, cytowany w komunikacie.
W 2024 r. skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej spadł o 44,1 proc. r/r do 34,2 mln zł, zysk EBITDA – o 21,9 proc. r/r do 82,8 mln zł, a zysk EBIT – o 33,5 proc. r/r do 51,7 mln zł, przy spadku przychodów o 2,8 proc. r/r do 454,2 mln zł. Marża brutto na sprzedaży spadła o 1,7 pkt proc. r/r do 61,8 proc.
Działania podejmowane przez Grupę Wittchen obejmują m.in. poszerzenie portfolio produktów, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. W wybranych galeriach handlowych, które w ocenie Zarządu mają istotny potencjał, Grupa rozpoczęła modernizację sklepów, dzięki czemu zyskują one m. in. przymierzalnię oraz bardziej nowoczesny wygląd, a w niektórych powiększana jest również powierzchnia sprzedaży, wymieniono w informacji.
– Poprawiamy też zasady współpracy z czołowymi platformami marketplace. Zamierzamy oferować na nich szerszą gamę produktów, by zwiększać sprzedaż. Jednocześnie optymalizujemy koszty związane z obsługą zamówień, wysyłek dokonujemy bezpośrednio z naszego magazynu. Z niektórymi platformami kończymy współpracę, koncentrując się na tych najbardziej perspektywicznych. W celu wsparcia sprzedaży w kanale e-commerce, w większym stopniu będziemy polegać też na własnym, obecnie wzmacnianym zespole ekspertów ds. marketingu i sprzedaży internetowej – wskazał prezes.
Wittchen podkreślił też, że aktualne pozostają plany dotyczące rozbudowy centrum logistycznego w Palmirach koło Warszawy.
– Spółka kompletuje dokumentację projektową i uzyskiwanie niezbędnych zgód, które umożliwią rozpoczęcie tej inwestycji. Dotyczyć ona będzie budowy trzeciej hali magazynowej, a także dalszej automatyzacji obsługi przesyłek. Docelowo znacząco poprawi to wydajność centrum oraz pozwoli obniżyć koszty związane z obsługą i magazynowaniem przesyłek, które to usługi są obecnie częściowo realizowane przez podmioty zewnętrzne – czytamy w komunikacie.
Wittchen jest sprzedawcą dodatków i akcesoriów skórzanych. Prowadzi także sprzedaż obuwia i odzieży skórzanej oraz akcesoriów podróżnych. Spółka jest notowana na GPW od 2015 r., wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 454 mln zł w 2024 r.