10 smakowitych spółek spożywczych na 2016 rok

Po tłustym 2015 roku branży spożywczej grozi dieta z wysokich cen surowców oraz nowego podatku od supermarketów. StockWatch.pl sprawdził, którym producentom żywności uda się jednak obronić obfite dotychczasowe zyski w kolejnych kwartałach.

Branża spożywcza to trzecia w tym roku najsilniejsza gałąź warszawskiego rynku. WIG-Spożywczy od początku stycznia zyskał 31 proc., co plasuje subindeks na trzecim miejscu zaraz za WIG-Budownictwo (+34 proc.) i WIG-Chemia (+41 proc.). Mocno punktowali w indeksie ukraiński Kernel i Astarta oraz rodzimy Graal czy Indykpol.

Pod koniec roku branżę wyróżnia jeszcze jeden fakt. Dla producentów żywności okres świąteczno-noworoczny to sezonowe żniwa. Badania wskazują, że konsumenci z roku na rok wydają coraz więcej na Boże Narodzenie. Według raportu Deloitte, w 2015 r. przeciętny Polak przeznaczy na ten cel 1.282 zł (301,6 euro), czyli o około 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Badania pokazują, że najwięcej na zakupy świąteczne wydają Brytyjczycy (884 euro), przy średniej europejskiej 513 euro. Spośród ankietowanych państw najniższe wydatki świąteczne deklarują Rosjanie (217 euro). O poprawie względem ubiegłego roku mówią też menadżerowie spółek produkujących żywność.

– W grudniu, jak co roku notujemy tradycyjnie wysoką sprzedaż. Parząc na przychody z października, listopada i tego miesiąca można założyć, że IV kwartał będzie najlepszym okresem w tym roku. Kończący się rok był udany dla nas – obroty wzrosły znacząco i delikatnie marże. Mankamentem jest silne euro względem złotego, co podnosi koszty importu surowca rybnego. Staramy się to równoważyć eksportem. – mówi Kazimierz Kustra, prezes Seko.

wig_spozywczy

Tegoroczny wzrost kursu akcji w znacznej mierze skonsumował już jednak dobre wyniki za IV kwartał 2015 r. Obecnie kluczową sprawą są perspektywy na 2016 r., a tu, jak się okazuje, nie brakuje czynników ryzyka. W przyszłym roku producentom żywności przymusową dietę mogą zaordynować politycy, uchwalając podatek od sklepów wielkopowierzchniowych. Markety mogą rozłożyć część nowej daniny między kontrahentów, zmuszając ich do obniżenia cen dostaw i klientów, podnosząc ceny na półkach. Stawka jest wysoka, bo polski rynek FMCG jest wart ok. 210 mld zł, z czego 160 mld zł to żywność. Zdaniem ekspertów, rozmowy na ten temat już trwają.

– Przykładem jest Wawel, który ma za sobą trudne negocjacje z siecią Biedronka. W branży cukierniczej dodatkową presję na marże będą wywoływały drogie surowce. W tym roku notowania cukru wzrosły o 30 proc. oraz kakao o 25 proc (w dużej mierze za sprawą osłabiającej się złotówki). W segmencie producentów wędlin z mięsa czerwonego sytuacja jest odwrotna – surowiec jest tani, a jego ceny są najniższe od 2008 r. W drobiu powinien być kontynuowany wzrost eksportu, choć dynamiki powinny wyhamować do około 10 proc. Stabilny wzrost powinnyśmy obserwować w segmencie rybnym. – ocenia Dariusz Świniarski, analityk DM BPS.

Podobne obawy na przyszły rok ma ekspert z Erste Securities. Jego zdaniem, konsumpcja powinna sprzyjać wzrostowi przychodów, ale podatek od marketów w połączeniu z drożejącymi surowcami (kakao, cukier) negatywnie mogą oddziaływać na marże. To jednak nie oznacza, że w branży nie ma dobrych fundamentalnie spółek.

– W 2016 roku oczekiwałbym w branży spożywczej raczej płaskich wyników. Jednak patrząc z perspektywy fundamentalnej branża nie jest drogo wyceniana. Można znaleźć ciekawe spółki, do których zaliczyłbym Ambrę, Graala, Indykpol oraz Wawel. – wymienia Marek Czachor, analityk Erste Securities.

Swoich faworytów w branży spożywczej na 2016 r. ma DM BPS. Biuro niedawno wydało rekomendację kupuj dla Tarczyńskiego. Analitycy zwrócili uwagę, że spółka mięsna jest liderem segmentu wędlin premium w Polsce, o czym świadczy 75-proc. udział tych wędlin w sprzedaży ogółem. Dodaje, że ta strategia umożliwia spółce realizowanie najwyższej spośród spółek mięsnych marży EBITDA, tj. 10,6 proc. na koniec III kwartału 2015 r. Pozytywnie oceniono też portfolio kontrahentów spółki. Struktura odbiorców odzwierciedla w dużej mierze polski rynek spożywczy, około 51 proc. stanowi kanał nowoczesny, 39 proc. kanał tradycyjny i 10 proc. eksport. >> Zobacz szczegółową analizę raportu Tarczyńskiego za III kwartał

– W naszej ocenie ciekawe perspektywy na 2016 r. ma Tarczyński. W portfolio spółki dominują  wysokomarżowe produkty premium (kabanosy, kiełbasy suche), mocno rośnie eksport (10 proc. przychodów) oraz posiada nowoczesny park maszynowy. W Colianie liczymy na dalsze efekty synergii związane z konsolidacją z FC Solidarność. Poprawie marż powinna służyć także restrukturyzacja kosztowa oraz rozwój eksportu. Niewykluczone, że czarnym koniem może być Wawel. Spółka właśnie dokupiła udziały w austriackiej firmie Josef Manner & Comp AG, na bazie której będzie mogła rozwijać eksport. Jeśli sytuacja unormuje się na Ukrainie, to warto zwrócić uwagę na Kernel, Astartę i Ovostar. Każda z tych spółek radzi sobie lepiej niż pozostałe ukraińskie spółki notowane na GPW, gdyż posiada duży udział eksportu w przychodach, co uniezależnia je od sytuacji wewnętrznej na Ukrainie. – ocenia Dariusz Świniarski, analityk DM BPS.

>> Walory Coliana były niedawno omawiane od strony technicznej w Wykresie dnia >> Słodka chwila zmian – analiza techniczna Colian

Analitycy liczą także na przebudzenie tegorocznych outsiderów branży. DM PKO BP rekomenduje kupno akcji Otmuchowa. Analitycy spodziewają się odbicia wyników w 2016 r., a wśród argumentów wymieniają nowe kontrakty sprzedażowe oraz rozwój portfolio produktów brandowych. Po trzech kwartałach narastająco Otmuchów odnotował spadek przychodów r/r (-12,7 proc.) w związku ze zmianą polityki zakupowej Biedronki i Lidla. DM PKO BP prognozuje, że spadek przychodów będzie kontynuowany w IV kwartale, a wzrost przychodów nastąpi dopiero w 2016 r. na skutek zawarcia nowych kontraktów.

wykres_spolki_spozywcze

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY NA TEMAT AMBRA, astarta, colian, graal, INDYKPOL, kernel, otmuchow, ovostar, tarczynski, Wawel, RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ
  • Faworyci DM mBanku na listopad

    DM mBanku w cyklicznym opracowaniu wskazał kilkanaście spółek, które warto obserwować w najbliższych tygodniach. 

  • 4 giełdowe misie, które walczą o miano najlepszej spółki 2019 r.

    U progu wieszczonego ze wszystkich stron spowolnienia gospodarczego o zyski i wysokie stopy zwrotu nie jest łatwo. StockWatch.pl spośród kilkudziesięciu małych i średnich firm poddanych analizie po wynikach za pierwsze półrocze wybrał garstkę, która będzie bić się o tytuł najlepszej inwestycji 2019 r.

  • Miliard w dywidendach

    Jeszcze w tym roku do podziału między akcjonariuszy może trafić ponad 1,1 mld zł. StockWatch.pl znalazł garść spółek, które przez rynkową bessę przechodzą suchą stopą, a do tego płacą ponadprzeciętną dywidendę. 

  • Ambra proponuje 0,70 zł dywidendy na akcję za rok obrotowy 2018-2019

    Producent i dystrybutor win rekomenduje wypłatę dywidendy za rok obrotowy 2018/19 w wysokości 0,70 zł na jedną akcję. Proponowana stawka jest o 2 grosze wyższa od ubiegłorocznej. 

  • ZM Henryk Kania zarzuca Tarczyńskiemu manipulacje i pisze do KNF

    Zakłady Mięsne Henryk Kania chcą, aby Komisja Nadzoru Finansowego sprawdziła, czy jego konkurent dopuścił się manipulacji cenami akcji. Zarząd zaprzecza, jakoby pismo Tarczyńskiego stanowiło ważną warunkową ofertę nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR