
(Fot. Pekao)
– Bank kolejny raz pokazał solidne wyniki, stopniowo poprawiając dynamikę głównych linii przychodów – powiedział wiceprezes Tomasz Kubiak, cytowany w komunikacie.
Wynik z tytułu odsetek wyniósł 1.152,12 mln zł wobec 1.117,45 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 580,08 mln zł wobec 596,74 mln zł rok wcześniej.
Aktywa razem banku wyniosły 171,46 mld zł na koniec III kw. 2017 r. wobec 174,21 mld na koniec 2016 r.
W okresie I-III kw. 2017 r. Bank Pekao miał 1.421 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1.784,6 mln zł zysku rok wcześniej.
– Zysk netto grupy kapitałowej Banku Pekao przypadający na akcjonariuszy banku w 3 kwartałach 2017 r. wyniósł 1.421 mln zł. Zysk ten był wyższy o 6,2 proc. r/r w warunkach porównywalnych, nominalnie był niższy o 363,6 mln zł, tj. 20,4 proc. od zysku netto osiągniętego w 3 kwartałach 2016 r. – czytamy także.
Dochody z działalności operacyjnej grupy osiągnięte po trzech kwartałach 2017 r. wyniosły 5.328 mln zł i były nominalnie niższe o 257,7 mln zł tj. 4,6 proc. niż przed rokiem, głównie z powodu zdarzeń o charakterze jednorazowym w wysokości 412,8 mln zł w 2016 r. przy następujących trendach:
- wynik z tytułu odsetek, dywidend i z jednostek ujmowanych metodą praw własności razem, osiągnięty w 3 kwartałach 2017 r. wyniósł 3 454,6 mln zł i był wyższy o 139,2 mln zł tj. 4,2 proc. w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 3 kwartałach 2016 r. dzięki wyższym wolumenom,
- wynik pozaodsetkowy osiągnięty w 3 kwartałach 2017 r. wyniósł 1 873,4 mln zł i był wyższy o 15,9 mln zł, w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 3 kwartałach 2016 r. (z wyłączeniem zdarzeń o charakterze jednorazowym wykazanych w poprzednim roku), z wynikiem z tytułu prowizji i opłat (łącznie z prowizjami z tytułu marży na transakcjach walutowych z klientami) niższym o 2,3 proc. w porównaniu do 3 kwartałów 2016 r., głównie ze względu na niższe prowizje związane z działalnością kredytową i pozostałe.
Koszty z działalności operacyjnej po trzech kwartałach 2017 r. wyniosły 2.408,8 mln zł. Były one niższe o 9,3 mln zł tj. 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 r. W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-III kw. 2017 r. wyniósł 1.472,5 mln zł wobec 1.825,1 mln zł zysku rok wcześniej.
Pekao zakłada ponad 3 mld zł zysku w 2020 r.
Celem Banku Pekao jest osiągnięcie ponad 3 mld zł zysku netto, obniżenie wskaźnika koszty do dochodów (C/I) do poziomu poniżej 40 proc. oraz osiągnięcie wskaźnika zwrotu z kapitałów (ROE) wysokości 14 proc. – jednego z najwyższych w polskim sektorze bankowym – w 2020 roku, podał bank w strategii na lata 2018-2020. Pekao zamierza też rozważyć możliwości wzrostu nieorganicznego.
– Bank Pekao wchodzi w nową perspektywę strategiczną z bardzo silną pozycją, zarówno biznesową, jak i finansową. Główne cele finansowe przyjętych ‚Kierunków Strategicznych w perspektywie roku 2020’:
- osiągnięcie rentowności kapitału własnego (ROE) na poziomie 14 proc.,
- obniżenie wskaźnika kosztów do dochodów (C/I) do poziomu <40 proc.,
- osiągnięcie zysku netto > 3 mld zł,
- kontynuowanie zarządzania adekwatnością kapitałową w sposób umożliwiający wypłatę ~ 100 proc. dywidendy za lata 2017 i 2018 – czytamy w komunikacie.
Pekao zamierza w pełni wykorzystać potencjał synergii w ramach Grupy PZU, współpracy z PFR, jak i rozważyć możliwości wzrostu nieorganicznego.
– Silny wzrost wolumenów kredytowych i akwizycji nowych klientów przewidywany jest w dochodowych segmentach / produktach, w których dodatkowo Pekao nie ma w pełni wykorzystanego potencjału (np. pożyczka gotówkowa, segment mikroprzedsiębiorstw i MŚP). W segmencie Mikro ambicją Pekao jest 3-krotnie szybszy przyrost klientów, a w segmencie MŚP dwukrotnie szybszy. Pekao stawia sobie cele ambitne, ale realistyczne – co pokazują wyniki za ostatnie miesiące – czytamy w dokumencie.
Pekao chce także mocno zwiększać swój udział w segmencie mikroprzedsiębiorstw oraz MŚP dzięki dostępności, atrakcyjnej ofercie oraz efektywnym i szybkim procesom. Dzięki cross-sell wzrost dochodu na klienta w segmencie MŚP ma sięgnąć 35 proc.
W segmencie bankowości korporacyjnej planowany wzrost dochodu na klienta ma wynieść 30-40 proc. Pekao będzie także umacniać pozycję lidera w bankowości korporacyjnej poprzez rozwój relacji ze swoimi klientami i unikalny know-how.
– Bank chce m.in. dostarczyć polskim firmom złożone produkty bankowości inwestycyjnej, do tej pory zarezerwowane wyłącznie dla największych korporacji, oraz wspierać polskie firmy w rozwoju ich biznesu międzynarodowego – podano także.
W segmencie klientów indywidualnych Pekao zamierza 2-krotnie zwiększyć skalę akwizycji nowych rachunków dzięki nowej ofercie.
– Bank pragnie w pełni wykorzystać potencjał bazy klientów dzięki zaawansowanej analityce CRM oraz segmentacji behawioralnej z wykorzystaniem Big Data. Dzięki lepszej znajomości potrzeb klientów Pekao chce zwiększyć penetrację PEX o 50 proc. a penetrację bancassurance o 100 proc. – czytamy dalej.
Bank podał, że w dalszym ciągu rozwijane będą funkcjonalności kanałów zdalnych, ale sieć oddziałów pozostanie ważnym kanałem sprzedaży i doradztwa.
– Pekao chce zwiększać efektywność komercyjną sieci sprzedaży, by w pełni wykorzystać potencjał sieci blisko 900 oddziałów – jednej z największych na rynku – oraz wieloletnich relacji z klientami pielęgnowanych przez pracowników banku. W tym celu planowana jest optymalizacja procesów sprzedażowych, by pracownicy mogli skupić się na tworzeniu wartości dla klientów i banku – czytamy także.
Bank Pekao działa od ponad 85 lat i jest jednym z największych banków Europy Środkowo-Wschodniej. Od 1998 roku akcje Pekao są notowane na warszawskiej giełdzie. W środę rano akcje banku rosną o 1,6 proc. do 125 zł.