
Fot. Spółka
Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 272,64 mln zł w porównaniu do 234,7 mln zł w pierwszym półroczu 2022 roku, a przychody z sprzedaży wyniosły 4,32 mld zł wobec 4 mld zł rok wcześniej.
– Portfel zamówień Grupy Budimex na koniec pierwszego półrocza 2023 roku wyniósł 12,22 mld zł w porównaniu do 11,78 mld zł na koniec pierwszego półrocza 2022 roku. Wartość kontraktów podpisanych przez Grupę Budimex w pierwszym półroczu 2023 roku wyniosła 2,54 mld zł w porównaniu do 2,06 mld zł w pierwszym półroczu 2022 roku – czytamy w komunikacie.
Na dzień 30 czerwca 2023 roku pozycja gotówkowa netto Grupy Budimex, obejmująca własne środki pieniężne i krótkoterminowe papiery wartościowe pomniejszone o zewnętrzne źródła finansowania, wyniosła 2 731 mln zł. Na dzień 30 czerwca 2022 roku pozycja gotówkowa netto Grupy Budimex wyniosła 1 970 mln zł.
W samym II kwartale zysk netto Budimeksu wzrósł o 16 proc. w relacji rok do roku do 168,4 mln zł i był prawie o 13 mln zł wyższy od rynkowych prognoz. Zysk operacyjny wyniósł 170,3 mln zł i również był o 13 mln wyższy od oczekiwań. Nieco niższe były jedynie przychody. Te wyniosły 2,378 mld zł wobec oczekiwań na poziomie 2,431 mld zł.
Budimex spodziewa się backlogu ok. 16 mld zł na koniec 2023 r.
Budimex spodziewa się wzrostu wartości portfela zamówień do ok. 16 mld zł na koniec 2023 r., w porównaniu do 12,2 mld zł na koniec I półrocza, poinformował prezes Artur Popko. Wartość kontraktów podpisanych w tym roku powinna przekroczyć 8 mld zł.
– Jeżeli spełnią się wszystkie założenia, powinniśmy zamknąć ten rok na poziomie powyżej 8 mld zł podpisanych kontraktów. Spodziewam się także poprawy portfela na koniec roku, prawdopodobnie dojdziemy do ok. 16 mld zł – powiedział Popko podczas konferencji prasowej.
Jak zaznaczył, jeśli zgodnie z zapowiedziami PKP PLK do końca września zatwierdzony zostanie Krajowy Program Kolejowy do 2030 r., to Budimex powinien powrócić na koniec roku do portfela w części kolejowej na poziomie 4 mld zł.
– Bierzemy także udział w postępowaniu na 250 km szybkiej linii kolejowej na Łotwie, to kontrakt o łącznej wartości 20 mld zł na 8 lat, z czego na Budimex przypadałoby ok. 5 mld zł. Spodziewamy się rozstrzygnięcia tego postępowania do końca września, obecnie uczestniczymy w procesie negocjacji wraz z trzema innymi podmiotami – dodał prezes.
Szef Budimeksu zaznaczył, że grupa nie chce brać udziału w wojnie cenowej i wierzy, że będzie w stanie pozyskiwać kontrakty z zakładaną marżą.
– Spodziewamy się utrzymania lub nawet wzrostu marż w II półroczu 2023 r. – podkreślił.
– W ostatnim półroczu obserwowaliśmy wielu nowych graczy na rynku i dużą liczbę składanych ofert, nawet powyżej 15 podmiotów w dużych przetargach, z czego najtańsze oferty były bardzo agresywne. Według nas część z nich nie pokrywa nawet kosztów bezpośrednich, więc liczymy na rzetelne analizowanie ofert przez inwestorów – podsumował Popko.
Budimex analizuje projekty OZE o łącznej mocy ok. 200 MW
Budimex analizuje obecnie kilka projektów z obszaru odnawialnych źródeł energii (OZE) o łącznej mocy ok. 200 MW, poinformowała dyrektor biura zakupów, jakości i ochrony środowiska Budimeksu, nadzorująca wdrażanie strategii ESG spółki Ewelina Karp-Kręglicka.
– Nasza pierwsza farma wiatrowa o mocy 7 MW jest obecnie w fazie rozruchu, a farmę fotowoltaiczną o mocy 14 MW chcemy ukończyć w I kwartale 2024 roku – powiedziała Karp-Kręglicka podczas konferencji prasowej.
Jak podkreśliła, obecnie spółka analizuje kilka kolejnych projektów OZE o łącznej mocy ok. 200 MW i podtrzymuje plan zbudowania portfela ok. 500 MW w perspektywie pięcioletniej.
– Dwa obecnie realizowane projekty OZE pozwolą na pokrycie 100 proc. zapotrzebowania grupy na energię elektryczną od połowy 2024 roku – dodał prezes Artur Popko.
Budimex liczy na ok. 80 podłączonych ładowarek e-pojazdów do końca 2023 r.
Budimex ma nadzieję, że liczba podłączonych do sieci i funkcjonujących ładowarek samochodów elektrycznych podwoi się do końca 2023 r. i osiągnie ok. 80 sztuk, poinformował ISBnews prezes Artur Popko.
– Tempo podłączania ładowarek do sieci nie zależy od nas, ale liczę na to, że do końca roku uda nam się podwoić ich liczbę do około 80 urządzeń – powiedział Popko w rozmowie z ISBnews.
Na koniec I półrocza Budimex Mobility posiadał 160 zainstalowanych urządzeń, z czego ok. 40 zostało już podłączonych do sieci.
– To projekt długofalowy, rentowność sieci ładowarek zakładamy za 5-7 lat – dodał prezes podczas konferencji prasowej.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2022 r. miał 8,62 mld zł skonsolidowanych przychodów.