
Fot. Pepees
Strata operacyjna wyniosła 6,77 mln zł wobec 13,62 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 113,81 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 121,52 mln zł rok wcześniej.
– Spadek przychodów ze sprzedaży był konsekwencją zdecydowanie niższych cen rynkowych produktów skrobiowych, wytwarzanych przez Grupę. Zmniejszeniu przychodów ze sprzedaży towarzyszył jednoczesny wzrost kosztu własnego sprzedaży o 16,3 proc., co wpłynęło na wypracowanie niższego wyniku brutto ze sprzedaży na poziomie 16.041 tys. zł, co oznacza spadek o 57,2 proc. względem analogicznego okresu roku poprzedniego – czytamy w sprawozdaniu zarządu do raportu półrocznego.
– W ocenie zarządu emitenta na poniesioną w I półroczu 2024 r. stratę najbardziej wpłynęła niższa niż w 2023 r. cena rynkowa głównego produktu, tj. skrobi ziemniaczanej. Średnia cena sprzedaży skrobi była w I półroczu 2024 o ok. 900 zł/t niższa niż w porównywalnym okresie roku ubiegłego. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że spadkowi przychodów ze sprzedaży w I półroczu 2024 r. towarzyszył jednoczesny wzrost kosztu własnego sprzedaży, na który wpływ miała utrzymująca się inflacja. Te dwa czynniki w największym stopniu przełożyły się na poniesioną przez Grupę w okresie sprawozdawczym stratę – podano.
Spółka podała też, że w I poł. 2024 roku wartość sprzedaży eksportowej i wewnątrzwspólnotowej wyniosła 35 917 tys. zł, wykazując wzrost o 18 proc. r/r. W I poł. 2024 roku Grupa eksportowała swoje wyroby, głównie skrobię ziemniaczaną, do ok. 40 krajów. Najwięcej wyrobów sprzedano do Australii, Niderlandów, Tajwanu, Wielkiej Brytanii.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2024 r. wyniosła 7,99 mln zł wobec 5,83 mln zł zysku rok wcześniej.
Pepees: Prognoza przychodów na II poł. 2024 i lata kolejne jest optymistyczna
Pepees ocenia, że prognoza przychodów na II poł. 2024 r. oraz kolejne lata jest bardziej optymistyczna niż przedstawione wyniki za I poł. 2024 r., ponieważ od lipca 2024 r. na rynku skrobi widać stopniową tendencję rosnącą ceny sprzedaży, a utrzymanie się tej tendencji pozwoli w kolejnych miesiącach wygenerować wyższe przychody ze sprzedaży, podała spółka. Ponadto Grupa planuje uruchomić nową linię do produkcji modyfikatów skrobiowych na początku 2025 r., co pozwoli otworzyć się na nowe rynki zbytu.
– W ocenie zarządu emitenta prognoza na II półrocze 2024 r. oraz na kolejne lata jest bardziej optymistyczna, ponieważ od lipca 2024 r. na rynku skrobi można zaobserwować stopniową tendencję rosnącą ceny sprzedaży (w lipcu wzrost 1,7 proc. w stosunku do czerwca, w sierpniu 3,3 proc. w stosunku do lipca). Zarząd emitenta przewiduje utrzymanie się tej korzystnej dla Grupy tendencji, co pozwoli w kolejnych miesiącach na wygenerowanie wyższych przychodów ze sprzedaży – czytamy dalej w sprawozdaniu zarządu.
– Jednocześnie Grupa planuje pozyskiwać wyższe ilości surowca do przerobu, co powinno przełożyć się na niższe jednostkowe koszty produkcji. Ponadto z początkiem 2025 r. planowane jest uruchomienie nowej linii do produkcji modyfikatów skrobiowych, co pozwoli emitentowi otworzyć się na nowe rynki zbytu (zarówno na rynek spożywczy jak i farmaceutyczny). Dywersyfikacja produktów umożliwi Grupie konkurowanie z zagranicznymi przedsiębiorstwami i pozyskanie nowych odbiorców – podano.
Pepees podał, że odnotował 10,49 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 6,26 mln zł zysku rok wcześniej, strata operacyjna wyniosła 6,77 mln zł wobec 13,62 mln zł zysku rok wcześniej, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 113,81 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 121,52 mln zł rok wcześniej.
Pepees to notowany na GPW wiodący polski producent wysokojakościowych naturalnych produktów skrobiowych. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki sięgnęły 222 mln zł w 2023 r.