
(Fot. spółka)
Zysk operacyjny wyniósł 87,57 mln zł wobec 75,61 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 87,57 mln zł wobec 0 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 772,56 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 697,66 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2024 r. spółka miała 24,15 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 73,51 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1165,43 mln zł w porównaniu z 1011,44 mln zł rok wcześniej.
– Przychody z działalności podstawowej Grupy generowane są na rynku usług lotniczych, głównie przez pasażerskie przewozy czarterowe, a także usługi dodatkowe. Przychody netto ze sprzedaży w I połowie 2024 roku wyniosły 1 165 433 tys. zł, co oznacza wzrost o 15 proc. (153 990 tys. zł) w porównaniu z kwotą 1 011 443 tys. zł za I półrocze 2023 roku. Wzrost przychodów ze sprzedaży wynika głównie z rozszerzenia skali działalności spółki. W I półroczu 2024 roku przewoźnik wykonał o 15 proc. więcej operacji w porównaniu do I półrocza ubiegłego roku. Widoczny wzrost przychodów w porównaniu z rokiem 2023 jest pozytywnym zjawiskiem, które świadczy o coraz większym zakontraktowaniu oraz potwierdza chęć uczestnictwa Polaków w zagranicznych wycieczkach – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W I poł. 2024 r. EBITDA Grupy wyniosła 137,4 mln zł w porównaniu do 233,8 mln zł zysku rok wcześniej.
– Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe, które wyniosły w I poł. 2024 r. -35,4 mln zł, a łączny wpływ FX na porównywalność danych to -107,9 mln zł (w I pół. 2023 r. różnice kursowe wynosiły +72,5 mln zł). Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 172,8 mln zł EBITDA oraz 11,2 mln zł zysku netto – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
– Mamy bardzo dobrą pozycje gotówkową i z dużą satysfakcją powróciliśmy też do wypłaty dywidendy akcjonariuszom, co przez kilka lat uniemożliwiała nam najpierw pandemia i kryzys na rynku, a potem zobowiązania wobec PFR. Enter Air dalej się rozwija, staramy się mądrze dysponować naszą flotą i eksplorować możliwości rozpoczęcia działalności na nowych rynkach i nowych destynacjach wakacyjnych. Nasz model biznesowy polega na ciągłej optymalizacji procesów i dążeniu do poprawy efektywności i na razie widać, że taki system zdaje egzamin, bez względu na to czy na rynku panuje hossa czy recesja – skomentował członek zarządu Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 20,5 mln zł wobec 16,85 mln zł zysku rok wcześniej.
– 2Q’24 tak jak się tego spodziewaliśmy, okazał się najlepszym drugim kwartałem w historii spółki, a odczyty zaraportowane na wszystkich liniach wynikowych zdołały przebić nasze oczekiwania i konsensus. W związku z dalszą rozbudową floty i zwiększeniem operacji lotniczych o blisko 11 proc. r/r urosły przychody przewoźnika osiągając poziom 772,6 mln PLN. Natomiast dzięki niższym cenom paliwa jak i mniejszej liczbie realizowanych przeglądów floty (kumulacja w dwóch kwartałach vs trzech rok temu) poprawie r/r uległa marża brutto ze sprzedaży. Rozbudowa zdolności przewozowych przełożyła się na wzrost amortyzacji do poziomu 64,5 mln zł (+9 proc. r/r). W omawianym okresie EBITDA przewoźnika sięgnęła 152,0 mln zł (+13 proc. r/r). Najbardziej in plus od naszych estymacji odchylił się skoryg. zysk netto, który w 2Q’24 wyniósł 58,9 mln zł (+44,9 proc. r/r), co odbieramy lekko pozytywnie. Różnica vs nasze prognozy wynika w głównej mierze z przychodów finansowych (efekt transakcji SWAP = 3,4 mln zł). W 2Q’24 cash flow z działalności operacyjnej wyniósł 295,7 mln zł i był wyższy o ponad 5 proc. r/r. Na koniec czerwca’24 grupa miała 294,2 mln zł środków pieniężnych i pozostałych aktywów finansowych (+91,0 mln PLN q/q). Przewoźnik obserwuje utrzymujący się bardzo wysoki popyt na swoje usługi – komentuje Krzysztof Tkocz, analityk DM BDM.
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Realizuje połączenia dla czołowych polskich i zagranicznych biur podróży latając w ponad 30 krajach. Jest notowany na GPW od 2015 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.