
Mirbud: Reaktywacja. Spółka skorzysta na wielkich inwestycjach infrastrukturalnych
Poblisko 6 miesiącach korekty Mirbud ponownie zyskał łaskę inwestorów. Od 14 stycznia 2025 r. akcje Mirbudu podrożały blisko 14 proc., ostatni raz podobną wartość walorów spółki widzieliśmy we wrześniu 2024 r. Inwestorzy oraz analitycy wierzą, że Mirbud będzie jednym z beneficjentów inwestycji drogowych i kolejowych. To istotna zmiana w postrzeganiu spółki, dla której ostatnie miesiące nie były zbyt udane.
Przychody grupy Mirbud w trzecim kwartale 2024 r. wyniosły 893,6 mln zł, wobec 872,4 mln zł w trzecim kwartale 2023 r. Zysk netto wyniósł 10,2 mln zł, co oznacza duży spadek w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 r., kiedy wyniósł on 27,5 mln zł. Analitycy, z którymi rozmawialiśmy są zgodni, że wyniki Mirbud za trzeci kwartał 2024 r. były poniżej oczekiwań rynkowych.
Dodatkowe koszty drążenia tuneli obciążyły wyniki
– Na wynikach za trzeci kwartał, oraz za kwartał drugi, zaciążyły dodatkowe koszty związane z realizacją kontraktu na budowę odcinka S1 i drążenie tuneli w Węgierskiej Górce. Ten kontrakt obciąży także wyniki za czwarty kwartał 2024 r. Wyniki czwartego kwartału 2024 r. powinny być jednak lepsze niż wyniki trzeciego kwartału – mówi dla StockWatch.pl Dariusz Nawrot, analityk Noble Securities.
Także w 2025 r. może się okazać, że na jakimś kontrakcie wystąpią niespodziewane, dodatkowe koszty. Lepszy niż kwartał trzeci może być dla Mirbudu czwarty kwartał 2024 r., choć mogą to być gorsze wyniki rdr.
– Czwarty kwartał 2023 r. był bardzo mocny, spółka rozpoznawała w nim m.in. waloryzację kontraktów z GDDKiA oraz od innych zamawiających. Wówczas także kończyły się przychody z kontraktów realizowanych ze środków unijnych, co również wpłynęło na wzrost przychodów w czwartym kwartale 2023 r. Trudno będzie powtórzyć te wyniki w czwartym kwartale 2024 r., choć może on być lepszy niż kwartał trzeci 2024 r. – mówi dla StockWatch.pl Krzysztof Pado, analityk Domu Maklerskiego BDM.
Jego zdaniem zysk netto grupy Mirbud za cały 2024 r. może być niższy niż za rok 2023, na taką sytuację wpłynęły w dużej mierze słabsze wyniki trzeciego kwartału 2024 r. Co prawda pierwsze półrocze 2024 r. było lepsze, ale wynik czwartego kwartału 2023 r. był naprawdę bardzo mocny i ta różnica r/r może zaważyć, że wyniku z 2023 r. może nie uda się powtórzyć.

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl
Portfel zamówień warty blisko 8 mld zł
Portfel zamówień grupy Mirbud na koniec 2024 r. miał wartość 7,99 mld złotych netto. Podczas listopadowej konferencji Paweł Korzeniowski, dyrektor finansowy i członek zarządu Mirbudu zapewniał, że grupa ma zapewniony portfel zamówień na zadowalającym poziomie do 2027 r.
– Mirbud posiada wysoki portfel zamówień, oparty głównie na kontraktach drogowych i to się powinno lekko pozytywnie przełożyć na wyniki w 2025 r. Duża część tych kontraktów jest w formule „projektuj i buduj”, stąd bardziej pozytywny wpływ na wyniki będzie widoczny w 2026 r. – prognozuje Dariusz Nawrot.
Mirbud chce się umocnić także na rynku budownictwa kolejowego, w tym celu w grudniu 2024 r. przejął spółkę Transkol z Kielc, której przychody w 2023 r. wyniosły ok. 45 mln zł. Kolejowa spółka miała blisko 1 mln zł straty i zatrudniała 54 osoby. Jest to spółka mogąca zwiększyć skuteczność Mirbudu w pozyskiwaniu kontraktów kolejowych realizowanych dla PKP PLK.
– Transkol to nie jest spółka generująca istotną wartość od strony przychodów, w tej transakcji bardziej chodziło o to, aby uzyskać referencje z inwestycji kolejowych. W tej spółce było też dużo gotówki, co było dodatkowym atutem – wskazuje Krzysztof Pado.
Mirbud bliżej Torpolu: miejsce w radzie nadzorczej i wspólna oferta
Mirbud posiada ciągle 10 proc. akcji Torpolu, w październiku 2024 r. wprowadził swoją przedstawicielkę do rady nadzorczej Torpolu. Obie spółki zaczęły także współpracę. Pod koniec grudnia 2024 r. CPK poinformował o wpłynięciu ofert w przetargu na budowę tunelu kolejowego w Łodzi od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Ma to być najdłuższy tunel kolejowy w Polsce.
Jedną z ofert złożyło konsorcjum spółek Torpol (lider konsorcjum) i Mirbud (partner). Wartość oferty to 2,79 mld zł brutto, a zamawiający przewidział na realizację projektu 2,8 mld zł brutto. Wspólna oferta Torpolu i Mirbudu była ofertą najdroższą w tym przetargu.
– Krótkoterminowo Mirbud prawdopodobnie nie będzie zwiększał swojego zaangażowania w Torpolu, ponieważ zdecydował się na zakup Transkolu. Długoterminowo prezes Jerzy Mirgos nadal jest zainteresowany Torpolem, ponieważ jest to w Polsce najlepsza jakościowo spółka zajmująca się budownictwem kolejowym, zaraz obok Budimeksu. Torpol to w miarę duży podmiot i prezes Jerzy Mirgos myślał o odkupieniu pakietu jego akcji od CPK, który ma 38,0 proc. akcji. Prawdopodobnie w 2025 r, do takiej transakcji jednak nie dojdzie – zaznacza Dariusz Nawrot.
Jego zdaniem w średnim i dłuższym terminie Mirbud będzie zainteresowany zwiększaniem swoich udziałów w Torpolu. Jeżeli cena akcji Torpolu będzie zbliżona do 30 zł to jakieś zakupy ze strony Mirbudu mogą się pojawiać, jeżeli cena akcji będzie się zbliżać do 38 zł to zakupów ze strony Mirbudu raczej nie będzie.
Celem zdobycie większej liczby kontraktów kolejowych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) w planach na 2025 r. mają przetargi wartości 28,5-33,5 mld zł. Blisko 2/3 tej kwoty przypadnie na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Jest pytanie, czy Mirbud będzie w nich mocno ofertował, czy sobie odpuści – pamiętajmy, że ma już portfel zamówień na poziomie 8 mld zł.
– Spodziewam się, że Mirbud będzie w tych przetargach uczestniczył i będzie walczył o nowe kontrakty. Dobrze mu idzie w pozyskiwaniu kontraktów drogowych od GDDKiA, od dłuższego czasu jest nr 2 na rynku, zaraz po Budimeksie – wskazuje Dariusz Nawrot.
W jego ocenie Mirbud będzie startował także w przetargach PKP PLK. Trzeba pamiętać, że do tej pory Mirbud nie realizował wielkich kontraktów dla PKP PLK, więc należy się liczyć z większymi ryzykami w tym segmencie, niż w sektorze drogowym. Prawdopodobnie Mirbud będzie starał się o więcej nowych kontraktów drogowych niż kolejowych.
Jak mówi Krzysztof Pado, portfel Mirbudu w obszarze drogowym jest bardzo mocny, wiec wydaje się, że spółka nie ma presji, aby agresywnie ofertować i wygrywać wiele przetargów w tym segmencie. W przetargu na drogę S11, gdzie oferty zostały złożone w styczniu 2025 r., Mirbud miał najniższą cenę oferty.
Można się spodziewać, że Mirbud będzie kładł większy nacisk na udział w przetargach kolejowych z PKP PLK. Rynek kolejowy to jest nowy rynek, na którym spółka od 2024 r. zaczęła startować w przetargach, początkowo mniejszych. Można więc zakładać, że w 2025 spółka będzie bardziej aktywna na rynku kolejowym w różnych konfiguracjach, czasami będzie sama składać oferty, w większych przetargach będzie z partnerem, może to być np. Torpol.
Paweł Korzeniowski, dyrektor finansowy i członek zarządu Mirbudu zapowiada, że spółka będzie się koncentrować w tej chwili na rozwoju części kolejowej.
Dywidenda być może będzie, ale bez rewelacji
W 2024 r. Mirbud wypłacił dywidendę w wys. 0,21 zł na akcję. Jak będzie w 2025 r? Analitycy są zgodni: wielkiej dywidendy spodziewać się nie należy.
– Spodziewam się, że w 2025 r. jakaś dywidenda będzie, ale nie liczyłbym, że będzie ona wysoka. W ciągu ostatnich trzech lat dywidendy Mirbudu były w przedziale 20-26 groszy na akcję, zakładam, że w 2025 będzie podobnie. Spółce są potrzebne pieniądze na przygotowywanie i realizację kolejnych kontraktów – twierdzi Dariusz Nawrot z Noble Securities.

Źródło: StockWatch.pl
Skonsolidowany zysk grupy Mirbud w 2024 r. będzie prawdopodobnie niższy niż w 2023. Spółka będzie prowadzić inwestycje w segmencie kolejowym, musi np. dokupić sprzęt. Musimy pamiętać, że kontrakty kolejowe i drogowe wymagają dużego zaangażowania kapitału obrotowego, więc pieniądze będą jej potrzebne.
– Spółka jest w fazie rozwoju, więc wysokiej dywidendy nie należy się spodziewać, może ona być porównywalna z dywidendą wypłaconą w 2024 r – prognozuje Krzysztof Pado z DM BDM.
Przypomina, że nie jest jeszcze w pełni wyjaśniona kwestia pożaru centrum handlowego Marywilska 44, który miał miejsce w maju 2024 r. Mirbud już otrzymał część odszkodowania, ale nie jest pewne, czy otrzyma całość odszkodowania i w jakiej kwocie.
Mirbud działa jako generalny wykonawca we wszystkich segmentach budownictwa. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2008 r. Grupa zatrudnia ponad 1000 pracowników.