
Allegro spodziewa się poprawy nastrojów, w kilka lat chce dojść do 5,7 proc. marży GMV
– To, czego spodziewamy się w tym roku, to stopniowa poprawa nastrojów konsumenckich, co już się wydarzyło w I kw. […] W I kw. zobaczyliśmy lekkie przyspieszenie dzięki zbliżającej się Wielkanocy, która jest pod koniec I kw., a zwykle jest w II kw. Tak, jak zapowiedzieliśmy, spodziewamy się wzrostu wartości GMV o 9-10 proc. oraz 18-20 proc. wzrostu przychodów w Polsce r/r w I kw. Będziemy też dalej obniżać poziom lewarowania i będziemy rozmawiać z radą, na co przeznaczyć extra gotówkę – powiedział Eastick podczas telekonferencji.
– W najbliższych latach spodziewamy się niskiego dwucyfrowego wzrostu marży GMV średniorocznie i będziemy chcieli utrzymać poziom 5,4 proc. marży GMV do skorygowanej EBITDA i dojść do 5,7 proc. w kilka lat – dodał.
Allegro podało wcześniej, że marża GMV zwiększyła się do 5,4 proc. w całym 2023 roku, osiągając poziom 5,8 proc. w IV kw. Spółka oczekuje też wzrostu GMV (całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro) z działalności w Polsce w przedziale 9-10 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 18-20 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31 proc. r/r w I kw. 2024 r. Dźwignia finansowa spadła do 1,8x na koniec 2023 r., czyli do poziomu sprzed przejęcia Grupy MALL, a wartość ta sięgnęła poziomu 3,5x tuż po zakupie w połowie 2022 r. i 2,9x w grudniu 2022 r.
W IV kw. 2023 r. Skorygowana EBITDA Grupy Allegro dla działalności w Polsce wyniosła 905,7 mln zł (wzrost o 28 proc. r/r), zaś GMV w Polsce wzrosło w tym okresie o 8,5 proc. r/r. W samym ostatnim kwartale ub.r. przychody w Polsce zwiększyły się o 18,4 proc.
W 2023 r. skorygowana EBITDA dla grupy wyniosła 2,54 mld zł wobec 2,15 mld zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Przychody z działalności w Polsce wzrosły o 19,7 proc. r/r do prawie 8 mld zł w ubiegłym roku dzięki wyższej stawce prowizji od sprzedaży (take rate) i wzrostowi przychodów z działalności reklamowej o 31 proc. r/r.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.