
Fot. spółka.
– Na początku wakacji zaczął się proces ograniczenia ilości zamówień napływających do spółki. Od września na wszystkich rynkach nastąpił spadek r/r, […] spadki się jeszcze pogłębiły w październiku. […] Jest to związane generalnie z sytuacją na świecie, niespecjalnie dobrze rozwija się gospodarka, z drugiej strony, nasi konkurenci od końca wiosny mieli już swoje wyroby i zaczęli z nami normalnie konkurować – powiedział Żurawski podczas konferencji prasowej.
– Mam nadzieję, że to przejściowa sytuacja. Dodatkowy wątek, który się tutaj nakłada, to że w czasie, kiedy ‚nic nie było’ [dostępnego na rynku], to się kupowało na zapas; tak samo było u naszych odbiorców. […] To jest taki moment, kiedy się mniej produkuje dla odbiorców, którzy kupowali regularnie, […] bo mają spore zapasy. To jest taki okres, który się na to nakłada i zakładam, że on się niedługo skończy – dodał prezes pytany, czy spadek zamówień to trwały trend.
Jednakże spółka spodziewa się przejściowego osłabienia sprzedaży.
– Mniejsza ilość zamówień, która teraz wpływa, przełoży się prawdopodobnie na lekkie spadki sprzedaży, powiedzmy, na początku przyszłego roku. […] Te zamówienia, których w tej chwili jest mniej, zapewne przełożą się na trochę mniejszą sprzedaż w kolejnych [okresach]; może kwartał, dwa. Nie wiem, jak będzie to głębokie i jak będzie długo trwało – wyjaśnił prezes.
Jednocześnie spółka podkreśliła, że tegoroczne cele przychodowe zrealizuje z lekką nadwyżką. W zależności od rynku, spółka już po trzech kwartałach br. zrealizowała od 80 do 94% przychodowych założeń strategii na bieżący rok.
Strategia Grupy Aplisens na lata 2023-2025 zakłada m.in. wzrost przychodów ze sprzedaży do ok. 180 mln zł w 2025 r. Na 2023 r. planowany jest wzrost przychodów grupy o 11 proc. r/r, w tym w Polsce – o 8 proc., we Wspólnocie Niepodległych Państw (WNP) – spadek o 4 proc., w UE – wzrost o 16 proc., w krajach pozaeuropejskich – wzrost o 33 proc.
W I-III kw. 2023 r. miała 28,48 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 19,52 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 125,98 mln zł w porównaniu z 107,72 mln zł rok wcześniej.
Aplisens jest producentem i dostawcą rozwiązań w zakresie aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki. Oferuje szeroką gamę urządzeń do pomiaru, regulacji i przetwarzania ciśnienia, wykorzystywanych w wielu gałęziach przemysłu od energetyki po przemysł chemiczny, rafineryjny, farmaceutyczny czy spożywczy. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2008 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 147,83 mln zł w 2022 r.