
Fot. Pexels
Zysk operacyjny wyniósł 54,99 mln zł wobec 41,62 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 587,49 mln zł w IV kw. 2021 r. wobec 433,14 mln zł rok wcześniej.
W całym 2021 r. spółka miała 186,02 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 110,98 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 262,02 mln zł w porównaniu z 1 670,44 mln zł rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł odpowiednio: 265,19 mln zł wobec 173,79 mln zł rok wcześniej.
Przychody wzrosły w ub.r. o 35,4 proc. r/r do najwyższego poziomu w historii grupy, podkreślono w komunikacie poświęconym wynikom.
– Znaczne wzrosty Auto Partner wypracował w eksporcie (+46,3 proc. r/r), przekraczając barierę 1 mld zł. W kraju także grupa osiągnęła silną dynamikę – wzrost przychodów o 27,43 proc. r/r do blisko 1,23 mld zł. Imponująco przedstawia się również zysk netto grupy, który wzrósł aż o blisko 68 proc. do 186 mln zł, czyli również był historycznie rekordowy – czytamy w komunikacie.
Auto Partner realizuje sprzedaż łącznie na 30 rynkach. Na koniec roku eksport stanowił blisko 46 proc. sprzedaży (1,03 mld zł), Poska nadal pozostaje największym rynkiem zbytu stanowiąc ponad 54 proc. przychodów Auto Partner (blisko 1,23 mld zł).
– Znaczny wzrost rentowności Grupy na poziomie operacyjnym w 2021 r. to efekt głównie wzrostu marży brutto na sprzedaży, utrzymywania silnej dyscypliny kosztowej od początku pandemii Covid-19 oraz wykorzystania dźwigni operacyjnej po ustaniu ograniczeń związanych z pandemią. Rentowność marży brutto ze sprzedaży utrzymywała się na wysokich poziomach zbliżonych do poprzednich kwartałów (narastająco wynosiła 29,1 proc. wobec 28,5 proc. rok wcześniej) – czytamy dalej.
W 2021 r. Auto Partner otworzył 14 nowych filii w Polsce i w efekcie łączna ich liczba wynosi 106. Istotnym elementem w rozwoju Grupy w 2021 r. było także rozszerzenie sieci zrzeszonych niezależnych warsztatów pod marką MaXserwis, a także rozwijanie zakresu wysokomarżowego asortymentu marki własnej MaXgear. Łączna powierzchnia magazynowa Auto Partner wynosi ponad 100 tys. m2, wymieniono dalej w informacji.
– Po raz kolejny udowodniliśmy, że znakomicie wykorzystujemy obecną sytuację w branży, czyli rosnący popyt na części samochodowe. Dodatkowo ceny części także są coraz wyższe, m.in. w wyniku czynników makroekonomicznych. Na tym wszystkim zyskują ich dystrybutorzy, czyli rynek aftermarket. Połączenie bardzo dobrej sytuacji w branży i mocnej marki Auto Partner przełożyło się na nasze rekordowe wyniki. Co więcej, nadal widzimy spore perspektywy do dalszego rozwoju – skomentował prezes Aleksander Górecki, cytowany w komunikacie.
Prezes dodał, że z biznesowego punktu widzenia Auto Partner nie spodziewa się wyraźnego negatywnego przełożenia się wojny na wyniki finansowe w 2022 r. Ekspozycja grupy na rynek ukraiński jest znikoma i obejmowała poniżej 0,5 proc. generowanych przez grupę obrotów miesięcznych.
– W geście solidarności z Ukrainą grupa wstrzymała współpracę z rynkiem rosyjskim i białoruskim, a także wycofała wszelkie przedstawicielstwa oraz eksport części aftermarket na terytoria Rosji i Białorusi. Eksport grupy na rynek rosyjski stanowił 0,1 proc. a na rynek białoruski 0,02 proc. generowanych przez grupę przychodów miesięcznych. Długofalowy wpływ wydarzeń za wschodnią granicą na ogólną sytuację gospodarczą w tej chwili trudny jest do przewidzenia – podsumował Górecki.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2021 r. wyniósł 186,06 mln zł wobec 116,06 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Auto Partner jest importerem i dystrybutorem części do samochodów osobowych i dostawczych. Współpracuje z dostawcami części zamiennych w obszarze tzw. rynku aftermarket, jak również dostawcami OEM z całego świata. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2,26 mld zł w 2021 r.