StockWatch.pl

Branża motoryzacyjna na zakręcie, spółki łapią gumę

Omawiane walory: , , , , ,

Droga dla firm z sektora automotive staje się coraz bardziej wyboista. Kwiecień okazał się kolejnym miesiącem, kiedy mocno spadła produkcja aut w Polsce. Na dodatek pesymistyczne sygnały dochodzą z innych państw UE. Giełdowe spółki kooperujące w branży motoryzacyjnej muszą pomyśleć o zaciśnięciu pasa.

Kolejne niepokojące wieści napłynęły z rynku motoryzacyjnego. Jak podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce w kwietniu 2012 roku wyniosła 53.823 sztuki, co oznacza spadek o 27,78 proc. w ujęciu r/r i 16,48 proc. w porównaniu miesięcznym.

To oznacza następny miesiąc dotkliwego, bo aż dwucyfrowego uszczuplenia produkcji. W marcu wynik był gorszy o 26 proc. w ujęciu rocznym, a w I kwartale 2012 roku o 17,5 proc. To zły sygnał dla giełdowych spółek związanych z branżą samochodową. Mniejsza liczba nowych aut boleśnie przełoży się na wyniki poszczególnych firm.

>> Przesłanie ostatniego raportu o stanie branży było bardzo wyraźne: >> Branża motoryzacyjna ostro hamuje, a spółki muszą zapiąć pasy.

– Kolejny miesiąc obserwujemy spadek produkcji aut w Polsce, ale kluczowa dla naszych spółek z segmentu automotive będzie kondycja branży motoryzacyjnej w Europie Zachodniej. Na razie doniesienia są nie najlepsze. Spada popyt na nowe samochody producentów francuskich i włoskich. Lepiej trzymają się niemieccy producenci aut. Jednak można mieć obawy, że w Europie popyt nadal będzie pod presją. – ocenia Jakub Szkopek, analityk DI BRE Banku.

Europejska gospodarka kuleje, a jej słaba kondycja rozwiewa złudzenia na szybką poprawę w branży motoryzacyjnej.

– W Unii Europejskiej produkcja samochodów jest na płaskim poziomie i wynosi około 14-15 mln sztuk. Na razie nie widzę większych szans by udało się ją podciągnąć do poziomu 17-19 mln. Najpierw musi się poprawić sytuacja gospodarcza, by firmy zaczęły inwestować i tym samym wymieniać floty samochodowe. – uważa Tomasz Kasowicz, analityk Erste Securities.

Inwestorów interesuje, jak kolejne turbulencje w sektorze zniosą giełdowe spółki kooperujące w branży motoryzacyjnej. Zaniepokojenie można poczuć po prześledzeniu tegorocznych stóp zwrotu. Kurs Dębicy jest na kilkuprocentowym minusie, a Groclinu czy Boryszewa na minimalnym plusie. Zdecydowanie lepiej radzą sobie notowania ACE, które mają za sobą ponad 50-proc. wzrost w tym roku, choć we środę nie ustrzegły się od przeceny.

– ACE to jedna z ciekawszych spółek notowanych na GPW ze swojego sektora. Jej możliwości są duże ze względu na ekspozycję na Europę. W spółce prowadzona jest restrukturyzacja i w związku z tym są perspektywy poprawy wyników. Sądzę, że od 2013 roku powinna generować lepsze wyniki na poziomie zysku netto. – uważa Tomasz Kasowicz, analityk Erste Securities.

Innego faworyta ma ekspert z DI BRE Banku. Zamiast dużego Boryszewa stawia na znacznie mniejsze spółki, a jego typem jest AC Autogaz.

– Boryszew nie powinien mieć problemów z generowaniem przychodów. Natomiast większą niewiadomą jest możliwa do osiągnięcia rentowność, co w dużej mierze wiąże się z kosztami surowców. W mojej ocenie najciekawiej w tej branży wygląda AC Autogaz. Spółka jest niedroga i ma ciekawe perspektywy. Po tegorocznej podwyżce akcyzy na olej napędowy i przy utrzymujących się wysokich cenach benzyny jest duża szansa, by powtórzył się kolejny boom na zakładanie instalacji gazowych, jak miało to miejsce w 2006-2008 roku. Prognozuję dla AC Autogaz P/E na 2012 rok na 8,1 przy cenie 20,60 zł. Średnie P/E dla branży poddostawców automotive za granicą to 12-13. Zwróciłbym uwagę także na spółkę Orzeł Biały (9,8 P/E przy cenie 26 zł). Spodziewam się po niej dużej poprawy wyników w I kwartale 2012 roku. Jednak nie będzie to efekt tendencji rynkowych, ale ubiegłorocznych przestojów i ujemnego efektu na hedgingu. – mówi Jakub Szkopek.

>> Skład giełdowej branży motoryzacyjnej >> oraz wskaźniki cenowe spółek znajdziesz w serwisie StockWatch.pl

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY NA TEMAT ACAUTOGAZ, ACE, boryszew, debica, Groclin, orzebialy, RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR