
Fot. spółka
Spółka ma za sobą rekordowy przychodowo 2023 rok (wynik neto był bliski rekordu, ale wsparty przez one-off). Według dzisiejszego kursu kapitalizacja spółki od końcówki 3Q’23 uległa prawie podwojeniu a w marcu’24 kurs zbliżył się po blisko 14 latach do ceny (skorygowanej o dywidendy) z debiutu giełdowego. Jednocześnie relacja portfela do przychodów jest najniższa od przełomu 2015/16 a perspektywy jego wzrostu w najbliższych miesiącach są ograniczone (nowych, istotnych przetargów z PKP PLK analitycy oczekują najwcześniej jesienią, podobnie może wyglądać rynek tramwajowy). Według eksperta należy brać pod uwagę, że 2024 rok przychodowo może być słabszy. Analityk dostrzega natomiast szanse na poprawę po stronie rentowności, ze względu na ograniczenie znaczenia problematycznych kontraktów czy potencjalne waloryzacje i dopłaty. W średnim terminie ZUE dobrze pozycjonuje się pod napływ środków unijnych, jednak kluczowe dla kreacji wartości będzie zbudowanie trwale rentownego portfela.
– W 2023 spółka osiągnęła 1,48 mld zł przychodów (+61 proc. r/r) oraz 21,0 mln zł zysku netto. Wyniki 4Q’23 (583 mln zł przychodów oraz 10,9 mln zł zysku netto) były sporo wyższe niż zakładaliśmy, m.in. ze względu znacznie wyższych od oczekiwań przerób w końcówce roku. Marży brutto ze sprzedaży w 4Q’23 (4,4 proc.) była porównywalna r/r (zwracamy uwagę, że spółka zwiększyła stan rezerwy na straty, co zdjęło z marzy ok 1,5 pp). Na koniec roku spółka posiadała bardzo mocną pozycję gotówkową (134 mln zł gotówki netto), jednak uważamy, że częściowo to efekt dużych płatności od klientów przy przesunięciu spłaty zobowiązań do podwykonawców na 1Q’24 – czytamy w raporcie przygotowanym przez Krzysztofa Pado, analityka DM BDM.
Portfel ZUE wynosił po 4Q’23 1,73 mld zł (vs 1,83 mld zł rok wcześniej). Analityk szacuje, że w obecnym backlogu największy udział mają kontrakty kolejowe w Polsce, a w dalszej kolejności kontrakty kolejowe na rynku rumuńskim oraz kontrakty miejskie (tramwaj). W portfelu znajdują się nadal pojedyncze kontrakty dla PKP PLK podpisane w 2017 roku (ekspert szacuje, że wartość prac na tych kontraktach może wynosić jeszcze małe kilkadziesiąt mln zł).
– Pół roku po wyborach parlamentarnych podaż kontraktów kolejowych jest niska, w PKP PLK trwa przegląd inwestycji. Luka w podaży kontraktów może w negatywnym scenariuszu zacząć przypominać okres 2016 roku (następnie w 2017 kontrakty były podpisywane na niskich marżach), co może odbić się na możliwości budowy rentownego portfela w oparciu o pierwszą większą falę nowych przetargów, które pojawią się na rynku – czytamy w raporcie.
Spółka posiada ekspozycję przede wszystkim na rynek kolejowy oraz tramwajowy (w niewielkim zakresie także na drogi lokalne poprzez zależny Energopol). Oba te obszary w dużej mierze finansowane są przez środki unijne (kolej – FEnIKS, KPO, CEF, linie tramwajowe – FEnIKS). W przeszłości planowano także wejście na rynek PSE. Natomiast wejście na rynek rumuński nie jest jedynym podejściem ZUE do rynków zagranicznych. W 2023 roku pozyskano pierwszy, mały kontrakt łotewski, Wcześniej spółka miała także przymiarki do rynku niemieckiego czy od wielu lat obserwuje kierunek bułgarski, realizowano też kontrakt w Słowacji.
ZUE ma za sobą rekordowy przychodowo 2023 rok (zysk netto był minimalnie niższy niż w 2011 roku, uwzględnia też 5 mln zł dodatniego salda pozostałej działalności). Jednocześnie relacja portfela do przychodów za ostatnie 4Q jest najniższa od przełomu 2015/16 a perspektywy jego wzrostu w najbliższych miesiącach są ograniczone (nowych przetargów z PKP PLK analityk oczekuje najwcześniej jesienią, podobnie może wyglądać rynek tramwajowy).
– Nasze prognozy na 2024/24/26 zakładają odpowiednio 1,0 / 1,1 / 1,2 mld zł przychodów oraz 16 / 18 /21 mln zł zysku netto. Spółka przy naszych prognozach handlowana jest na EV/EBITDA=5,8x na 2024 rok i 5,0x na 2025 rok. Nasze prognozy nie uwzględniają potencjalnych waloryzacji i dopłat, o które wnioskuje spółka (sprawy sądowe) – czytamy w raporcie.
Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. Skonsolidowane przychody ZUE wyniosły 1 484,1 mln zł w 2023 r.
Raport analityczny dla ZUE powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 4.0, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.