Przychody PZH Baltona wyniosły w grudniu 26,96 mln zł i były o 12 proc. niższe r/r. Sprzedaż zrealizowana w sklepach wolnocłowych na lotniskach osiągnęła poziom 16,6 mln zł, czyli o 1,1 mln więcej niż grudniu 2014 r. Jeszcze większą dynamiką chwiali się wysokomarżowy segment gastronomiczny, gdzie wzrosty sprzedaży w ostatnim miesiącu roku sięgnęły poziomu 25 proc. Aktywność w zakresie food & beverage spółka prowadzi dopiero od trzech lat, a roczny przychód z tego tytułu wyniósł już 44,5 mln zł. Warto dodać, że takie obroty udało się Baltonie uzyskać pomimo zakończenia działalności w portach lotniczych w Krakowie oraz Katowicach Pyrzowicach.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Baltony
– Wyniki sprzedażowe pokazują, że główna działalność Grupy Baltona, do której należy prowadzenie sklepów wolnocłowych i punktów gastronomicznych w portach lotniczych, bardzo dobrze funkcjonuje. Ruch na polskich lotniskach nadal dynamicznie wzrasta, a to przekłada się na wzrost sprzedaży w naszych sklepach. Poprawiamy jakość oferty i coraz lepiej dopasowujemy ją do oczekiwań klientów. Na polskich lotniskach dynamika naszej sprzedaży LFL w segmencie travel retail w grudniu 2015 wyniosła ponad 26 proc. r/r. Jesteśmy zadowoleni z takiego wzrostu, ponieważ rośniemy szybciej niż rynek. – komentuje Piotr Kazimierski, prezes PHZ Baltona SA.
Za to słabo poradził sobie segment B2B, w ramach którego Baltona zaopatruje statki i okręty zacumowane w portach. Grudniowe przychody tego segmentu wyniosły tylko 7,14 mln zł i były o 44 proc. niższe r/r.
– W czwartym kwartale tego roku zintensyfikowaliśmy porządkowanie naszej działalności B2B, w tym wygaszaliśmy nierentowne części biznesu bądź sprzedaż o podwyższonym – w naszej ocenie – ryzyku kredytowym. Te działania wprawdzie skutkują obniżeniem sprzedaży r/r, jednak przełożą się pozytywnie na rentowność oraz ograniczą zaangażowanie kapitału obrotowego. – wyjaśnia Piotr Kazimierski.

(Fot. fb/baltona)
W całym 2015 r. Baltona osiągnęła przychody na poziomie 430 mln zł, co stanowi wzrost o 21 proc. r/r. Największą wartościowo poprawę sprzedaży odnotował segment Travel Retail – 38,2 mln zł, zaś największą dynamikę segment gastronomiczny 31 proc., co przełożyło się na 10,6 mln wzrost sprzedaży. W segmencie B2B zwyżka sięgnęła 25 proc., a sprzedaż nominalna była większa o niecałe 26 mln zł. Po trzech kwartałach tego roku Baltona miała 345 mln zł przychodów ze sprzedaży, 15,5 mln zł EBITDA, oraz 5,8 mln zł zysku netto.