Zyski spółek zależą od trendów w sektorach. Nawet najlepszy zarząd nie poprawi koniunktury na swoje produkty i nawet najgorszy jej nie popsuje.
W pierwszej części kursu, poświęconej analizie sektorowej, omówimy:
- cele analizy sektorowej
- sposoby charakterystyki biznesowej branży
- trendy branży i przełożenie na wyniki spółek
- strategie i modele biznesowe
- identyfikację zyskowności sektora i jej trwałości w czasie, jako klucz tego aspektu zastosowania analizy fundamentalnej
Wstęp do analizy sektorowej
Gospodarka dzieli się na sektory wg klasyfikacji, takie jak stosowana w Polsce PKD, oparta o międzynarodowy system uporządkowania działów gospodarki. Dodatkowo na giełdzie występuje podział notowanych spółek na sektory wg klasyfikacji zarządu giełdy. Czasem nie ma on jednak wiele wspólnego z faktycznym podziałem rynkowym, lub nie oddaje specyfiki danej branży (pojęcia branża i sektor używamy tutaj wymiennie, chociaż branża jest węższa). Na giełdzie mamy też przecinające się sektory, na przykład ML System klasyfikowany jest w segmencie energii odnawialnej, a gros jego przychodów stanowi działalność budowlano-montażowa. Dlatego żadna odgórna klasyfikacja nie jest wystarczająca – trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem i wyczuciem rynku, oraz znajomością specyfiki działania poszczególnych spółek.
Spółki z pozoru podobne potrafią też różnić się przyjętą strategią działania. Na przykład Orlen prowadzi przede wszystkim działalność w zakresie rafinacji ropy naftowej i petrochemii, natomiast sklasyfikowany zaraz obok Serinus Energy, to spółka poszukiwawczo-wydobywcza. Pierwszej niskie ceny ropy naftowej sprzyjają w osiąganiu wysokich marż, natomiast w drugim przypadku wręcz odwrotnie. Inny przykład to nieruchomości. Echo Investment, podobnie jak GTC, klasyfikowane jest w sektorze wynajmu, ale buduje obiekty głównie z myślą o ich odsprzedaży i rozwija deweloperkę mieszkaniową, natomiast GTC przede wszystkim chce te obiekty posiadać.
Celem analizy na poziomie sektora, zawężonego przez nas do grupy porównywalnych spółek działających na wspólnym, dającym się zdefiniować rynku, jest identyfikacja strategii i modeli biznesowych.
Dla analityka kluczowe jest poznanie jak działają poszczególne spółki, tj.:
- na jakiej płaszczyźnie i zasadzie konkurują ze sobą,
- w jaki sposób powstaje u nich marża.
Elementem tej analizy jest też poznanie ryzyk, czyli czynników mogących popsuć modele biznesowe i odebrać zyski.
Dlaczego w ogóle zaczynamy od analizy branży? Teoria mówi, że wybór branży jest ważniejszy niż wybór spółki. W dobrej, rosnącej i zdrowej branży nawet słabo zarządzane spółki przynoszą zyski i zwiększają wartość. Natomiast w słabej, schyłkowej i targanej kłopotami branży nawet najlepiej zarządzane spółki mogą mieć kłopot z przetrwaniem.