Colian znany jest z tego, że potrafi zaskakiwać wynikami. W II kwartale wykazał się poprawą na poziomie przychodów i zysków. W ujęciu r/r wartość sprzedaży wzrosła o 15 proc. do 216,9 mln zł. To zaowocowało zwyżką zysku EBITDA o 28,8 proc. do 7,5 mln zł. Na poziomie EBIT stratę w wysokości minus 0,6 mln zł zamieniono na 0,2 mln zł zysku. Podobnie było na poziomie netto – zmiana z minus 2,2 mln zł na plus 3,6 mln zł.>> Komunikat wraz z raportem finansowym znajdziesz tutaj
Progres w II kwartale pozwolił spółce podkręcić dynamikę zysków w całym I półroczu. W tym okresie EBITDA wzrosła o 63 proc. do 26,6 mln zł, EBIT o 169 proc. do 12,1 mln zł, a zysk netto o 555 proc. do 9,5 mln zł. Towarzyszył temu 25-proc. wzrost przychodów do poziomu 418,6 mln zł.
W strukturze sprzedaży pierwszego półrocza nadal najważniejszą rolę odgrywał segment słodyczy z 69-proc. udziałem. Przychody w tym segmencie wzrosły o 27 proc. Grupie udało się poprawić sprzedaż eksportową. W I półroczu przyrosła ona o 34 proc. do 52,6 mln zł. Głównie za wzrost odpowiadał rynek unijny. Sprzedaż do krajów zza naszej wschodniej granicy wyniosła 6,9 mln zł i stanowiła 13 proc. sprzedaży eksportowej i 1,6 proc. sprzedaży grupy ogółem.
Warto zwrócić uwagę, że na prostą wychodzi kulejący segment napojów. W I półroczu przychody wzrosły tu 19 proc., a zysk EBIT zwiększył się z 60 tys. zł do 5,6 mln zł.
– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami segment napojowy będzie w 2014 roku zyskowny, co potwierdzają wyniki dwóch pierwszych kwartałów. W II kwartale 2014 roku rozpoczęliśmy działania marketingowe dla naszej kluczowej marki Oranżada Hellena. Ponadto wprowadziliśmy do oferty produkt impulsowy dla marki Oranżada Hellena w formacie puszka 0,25 l. Jest to pierwszy krok do zbudowania silnej pozycji w napojach impulsowych w tej kategorii. Obecnie kategoria oranżada stała się jedną z kluczowych w całym rynku CSD (napoje gazowane). Nasz wiodący brand jest liderem na rosnącym rynku, a udziały zyskuje głównie dzięki znaczącemu wzrostowi rotacji w punktach sprzedaży. W drugiej kategorii (napoje niegazowane) wprowadziliśmy dwa nowe SKU, które w krótkim okresie weszły do najlepiej sprzedających się w naszym portfolio. Obecne wyniki pozwalają bardzo optymistycznie patrzeć w przyszłość. – ocenia Jan Kolański, prezes Coliana.
>> W serwisie niebawem pojawią się najnowsze dane finansowe spółki >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki Coliana po wynikach za II kwartał
Zarząd spółki podkreśla, że wyjście na prostą segmentu napojów jest dobrym prognostykiem dla wyników spółki za II półrocze. Dodaje, że segmencie słodyczy II półrocze jest znacznie lepsze sezonowo, proces łączenia i restrukturyzacji FC Solidarność jest na ukończeniu, a synergie będą widoczne jeszcze w tym roku.
Z bilansu widać, że na koniec czerwca wzrosła wartość zobowiązań i rezerw do 413,4 mln zł z 342,3 mln zł rok wcześniej. Wzrost wynika głównie z zaewidencjonowania w pozycji pozostałe zobowiązania zobowiązania z tytułu nabycia udziałów w FC Solidarność w kwocie 106,3 mln zł. Należy też dodać, że skurczyły się przepływy pieniężne z działalności operacyjnej z 89,8 mln zł do 40,7 mln zł.
We wtorek akcje spółki zyskują, ale przy niskich obrotach. W tym roku notowania Coliana straciły na wartości 17 proc.