To nie był łatwy kwartał dla Asbisu. W I kwartale 2015 r. przychody skurczyły się w ujęciu r/r o blisko 18 proc. do 281,8 mln USD. Spółka tłumaczy to głównie niższym popytem w wielu regionach oraz silną konkurencję w obszarze marek własnych. W efekcie spadku sprzedaży zysk brutto skurczył się o 69 proc. do 6,9 mln USD. Na regresie zaważyły także wydarzenia jednorazowe – wyprzedaż zapasów po niższych cenach i straty związane z gwarancjami. Mimo redukcji kosztów ogólnego zarządu, sprzedaży i finansowych pojawiła się strata netto. Wyniosła ona 12,4 mln USD w porównaniu do straty netto w wysokości 3,4 mln USD z I kwartału 2014 roku.>> Sprawozdanie finansowe Asbisu znajdziesz tutaj
Na starcie tego roku, podobnie jak w 2014 r., Asbis musiał mierzyć się z mocnym spadkiem sprzedaży na Ukrainie i w Rosji. Regres w I kwartale 2015 roku wyniósł odpowiednio -69 proc. i -54 proc. Przychody w Czechach i w Bułgarii również się zmniejszyły, ze względu na niższą sprzedaż marek własnych oraz ograniczony handel smartfonami innych producentów.

Opracowanie na podstawie sprawozdania Asbisu za I kwartał.
Wartość sprzedaży w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej rosła, ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu zanotowanego w Polsce (+73 proc.). Najwyższą dynamikę zanotowano w Kazachstanie (+173 proc.), szczególnie dzięki biznesowi związanemu z iPhone’m. Przychody ze sprzedaży marek własnych zmniejszyły się w I kwartale 2015 o 62,62 proc., a udział marek własnych w przychodach ogółem spadł do 12,36 proc. z 27,21 proc. Udział czterech tradycyjnych linii produktowych (procesory, dyski twarde, laptopy i oprogramowanie) w przychodach ogółem pozostał na podobnym do ubiegłorocznego poziomie i wyniósł 43,77 proc.
– Przygotowaliśmy się na znacznie lepszy pod względem sprzedaży kwartał. Jednakże, ze względu na słabość rynku, wielu klientów opóźniało nowe zamówienia, jednocześnie wyprzedając zapasy. Skutkowało to mniejszą sprzedażą i niższym zyskiem brutto, do którego to spadku przyczyniło się także prowadzenie sprzedaży po niższych cenach. Na nasze wyniki negatywnie wpłynęły również straty związane z gwarancjami. Wyprzedaż zapasów oraz straty związane z gwarancjami kosztowały nas około 7,1 mln USD. Ponieważ spodziewamy się, że rynek krajów byłego ZSRR pozostanie słaby w tym roku, zmieniliśmy nasze plany zaopatrzenia, podjęliśmy działania w celu rozwiązania roszczeń dotyczących gwarancji oraz zrewidowaliśmy naszą politykę ryzyka kredytowego. W rezultacie nie spodziewamy się, aby wszystkie te czynniki, które wpłynęły na nasze wyniki w I kw. 2015 roku pojawiły się ponownie w przyszłości. Oczekujemy, że nasze przychody i marża zysku brutto zaczną rosnąć począwszy od II kw. 2015, a istotna poprawa jest spodziewana w drugiej połowie roku. – ocenia Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny ASBISc.
Na koniec marca środki pieniężne w banku i gotówka wynosiły 15,7 mln USD wobec 57,7 mln na koniec 2014 r. W spółce spadły zobowiązania krótkoterminowe z 387,4 mln USD do 287,1 mln.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Asbisu
W czwartek na akcjach Asbisu doszło do mocnej przeceny, która przekroczyła nawet 25 proc. Przecena na walorach spółki była widoczna od połowy lutego. Natomiast wcześniej doszło do odbicia kursu, który od początku stycznia podskoczył o 140. Z kolei w 2014 roku stracił na wartości 86 proc.