
(Fot. spółka)
Enter Air odnotował 89,98 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2023 r. wobec 31,05 mln zł straty rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 75,61 mln zł wobec 58,57 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 697,66 mln zł w II kw. 2023 r. wobec 602,62 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2023 r. spółka miała 73,51 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 99,71 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1.011,44 mln zł w porównaniu z 817,76 mln zł rok wcześniej.
Zysk EBITDA w I poł. br. wyniósł 233,8 mln zł wobec 10,9 mln zł rok wcześniej. EBITDA z pominięciem różnic kursowych wyniosła odpowiednio: 161,3 mln zł wobec 114,6 mln zł rok wcześniej.
– Pierwsze półrocze to dla nas z jednej strony intensywny czas przeglądów technicznych i przygotowania maszyn do sezonu letniego, a z drugiej z roku na rok zwiększająca się skala wykonywanych operacji w niskim sezonie zimowym. Coraz więcej osób decyduje się na wyjazd zagraniczny poza tradycyjnym sezonem. Dynamicznie rosnący popyt na nasze usługi przełożył się na podpisanie rekordowych umów z wieloletnimi partnerami i pozwolił na powiększenie floty w tym roku o trzy maszyny, które dołączyły do nas jeszcze przed sezonem letnim – powiedział członek zarządu Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie.
Przychody Enter Air w I półroczu 2023 r. wyniosły 1 mld zł i były wyższe o 23,7 proc. r/r. Istotny wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności spółki oraz wyższym kursem dolara. Dodatnie różnice kursowe wyniosły w I półroczu 2023 r. 72,5 mln zł.
– Wypracowane przez spółkę wyniki za 2Q’23 okazały się niższe od naszych oczekiwań, co odbieramy lekko negatywnie. Na przestrzeni omawianego kwartału spółka wygenerowała 697,7 mln zł przychodów (wzrost o ok. 15,8 proc. r/r), co było poziomem delikatnie niższym od naszych prognoz. Na tak duży wzrost obrotów r/r mimo spadku cen paliwa lotniczego i walut względem PLN, miało wpływ szybsze rozpoczęcie wysokiego sezonu (już w maju – w drugiej połowie tego miesiąca do floty spółki dołączyły trzy nowe Boeingi 737 MAX 8, a Enter wkroczył w najbardziej intensywny okres w roku z flotą 31 samolotów) oraz znaczący wzrost liczby wykonywanych lotów (ok. +30 proc. r/r – m.in efekt mocnego konsumenta, słaba kondycja konkurencji, spadek atrakcyjności lokalnych ofert przez rosnące ceny) – komentuje Krzysztof Tkocz, analityk DM BDM.
Analityk zwraca też uwagę, że znaczącemu zwiększeniu uległ koszt odsetek z leasingów (+41,8 proc. r/r) do 14,8 mln zł.
– Wynik został podwyższony zyskiem z wyniku rozliczenia jednostek wycenianych metodą praw własności (6,9 mln zł – dotyczy Chair Airlines AG), co pozytywnie nas zaskoczyło (oczekiwaliśmy wpływu na poziomie ok. -1 mln zł). W omawianym okresie spółka wypracowała zysk netto na poziomie 90 mln zł (vs -31,0 mln zł w 2Q’22). Zysk netto oczyszczony o wpływ różnic kursowych z wyceny bilansowe wyniósł 40,7 mln zł (-6,8 proc. r/r). W 2Q’23 cash flow z działalności operacyjnej wyniósł 280,9 mln zł (vs 267 mln zł przed rokiem), CF inwestycyjny = -7,2 mln zł, a CF finansowy = -89,4 mln zł. Na koniec czerwca’23 grupa miała 368,3 mln zł środków pieniężnych (+182,4 mln zł q/q) – dodaje analityk DM BDM.
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Przewoźnik posiada sześć stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych. Jest notowany na GPW od 2015 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.