To nie był udany kwartał dla Prime Car Management (PCM). Skonsolidowany zysk netto spadł r/r o blisko 80 proc. do 1,97 mln zł, a zysk brutto skurczył się o 77 proc. do 2,82 mln zł. Na dodatek dostawca usług leasingowych zanotował 17-proc. wzrost kosztów operacyjnych.
Spółce udało się za to zwiększyć przychody w II kwartale. Skonsolidowana sprzedaż w ujęciu r/r urosła o 9 proc. do 165,57 mln zł. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom PCM
– Wyniki finansowe r/r są zdecydowanie niższe. Wpływ na wyniki półrocza ma zdecydowania słabszy drugi kwartał 2018, w którym spółka odnotowała 2 mln zł zysku netto w porównaniu z 9,6 mln zł zysku netto rok wcześniej. Spadek wyników wynika głównie z ujemnych marży na amortyzacji i remarketingu. Są one konsekwencją spadku cen na rynku samochodów używanych w tym roku. Historycznie realizowaliśmy stabilne wyniki na sprzedaży samochodów pokontraktowych. W ostatnich 2-3 kwartałach odnotowaliśmy wzrost importu samochodów używanych z zagranicy (głównie z silnikiem Diesel) oraz większą podaż samochodów pokontraktowych z naszego rynku. Te 2 czynniki istotnie wpłynęły na ceny i w efekcie na realizowane przez spółkę marże. Zakładamy, że taka sytuacja może się utrzymać w ciągu kilku kwartałów, jednakże nie wpływa ona na pozostałe działania sprzedażowe – skomentował prezes Jakub Kizielewicz.
W całym I półroczu PCM miało 8,42 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 21,75 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 342,55 mln zł w porównaniu z 299,73 mln zł rok wcześniej.
W I połowie roku Grupa Masterlease sfinansowała dla swoich klientów 6.597 samochodów. Jak zaznacza spółka, wynik zgodny z planem, który w skali roku zakłada dostarczenie przez grupę 13.200 samochodów.
– Jesteśmy zadowoleni z naszej aktywności sprzedażowej. Na początku roku założyliśmy sobie ambitny plan dostaw, który po pierwszych 6 miesiącach tego roku, zrealizowany jest w 50 proc. Obserwujemy w dalszym ciągu rosnące zainteresowanie produktami kierowanymi do klientów detalicznych (Abonament) oraz dalszy rozwój produktów leasingu z usługami dodatkowymi dedykowanymi dla segmentu MŚP. Zakładamy, że rynek sprzedaży nowych samochodów w dalszym ciągu będzie silny, co powinno wspierać naszą aktywność sprzedażową – wskazał wiceprezes Konrad Karpowicz.
Grupa Masterlease jest niezależnym podmiotem świadczącym w Polsce usługi leasingowe i usługi zarządzania flotą, tj. car fleet management. Jednostką dominująca grupy jest notowana na GPW od 2014 r. Prime Car Management (PCM). W środę przed południem kurs akcji spółki spada o 8 proc. do 6,16 zł. Od początku roku kapitalizacja grupy skurczyła się o 78 proc.