
Pepco Group miała 944 mln euro bazowej EBITDA, 6,2 mld euro przychodów w r.obr. 2024 (Fot. spółka)
Raportowana strata netto w ujęciu rocznym wyniosła 662 mln euro, co związane jest z niegotówkowym odpisem o wartości 775 mln euro, spowodowanym utratą wartości przez Poundland, w następstwie słabszych wyników w roku obrotowym 2024 oraz słabszych perspektyw rentowności i rosnących wyzwaniach związanych z konkurencyjnością i kosztami, podano. Bazowy zysk po opodatkowaniu wyniósł 179 mln euro, przy wzroście o 14 proc. r/r.
– Grupa wygenerowała rekordowe przychody za cały rok obrotowy w wysokości 6,2 mld euro, co oznacza wzrost o 10,2 proc. r/r, do czego przyczynił się wzrost liczby nowych sklepów. Marża brutto Grupy wyraźnie wzrosła o 390 pb r/r, do 43,9 proc., z najsilniejszym wzrostem w sieci Pepco. Rekordowa EBITDA bazowa (MSSF 16) osiągnęła 944 mln euro, co oznacza wzrost o 25,2 proc., napędzana wzrostem EBITDA sieci Pepco, wynoszącym 41,7 proc. r/r – czytamy w komunikacie.
Spółka wskazała na wzrost wolnych środków pieniężnych do 168 mln euro, powodujący obniżenie zadłużenia netto (sprzed MSSF 16) do 256 mln euro (wskaźnik efektu dźwigni finansowej sprzed MSSF 16 wynoszący 0,5x). Wzrost przychodów Pepco wyniósł 14,2 proc., Poundland 0,2 proc., a Dealz Poland o 39,5 proc.
Grupa otworzyła 392 nowych sklepów netto w ciągu roku (w r. obr. 2023: 648), co dało łączną liczbę działających sklepów na poziomie 4 948 wg stanu na 30 września 2024: Pepco, Poundland i Dealz Poland uruchomiły, odpowiednio, 331, 13 i 48 nowych sklepów netto.
– Jestem dumny z postępów, jakie poczyniliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zwiększyliśmy bazowy wynik EBITDA o jedną czwartą, do 944 mln euro w całej Grupie, przekraczając oczekiwania, przy silnym wzroście marży brutto o prawie 400 punktów bazowych, do czego głównie przyczyniły się wyniki marki Pepco. Rozpoczęliśmy rok z szeregiem celów, które obejmowały odzyskanie rentowności przez Pepco na głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej, odbudowę marży brutto, przyjęcie bardziej zdyscyplinowanego podejścia do inwestycji z bardziej ukierunkowanym wzrostem, przegląd obszarów działalności o słabych wynikach i zapewnienie silniejszego generowania gotówki. Zrealizowaliśmy te cele, ale przed nami jeszcze wiele do osiągnięcia. W efekcie ogłaszamy inauguracyjną wypłatę dywidendy za cały rok, jako wynik przywróconego zaufania w przyszłość naszej Grupy – powiedział przewodniczący rady Pepco Group Andy Bond, cytowany w komunikacie.
Przychody w warunkach porównywalnych (LFL) spadły w trakcie roku o 3,2 proc.: LFL w Pepco spadek o 2,8 proc., aczkolwiek w trakcie roku wyniki poprawiały się, osiągając wzrost przychodów LFL poczynając od września 2024; LFL dla Poundland (-3,6 proc.) i Dealz Poland (-4,8 proc.). Marża brutto w Pepco wyniosła 46,9 proc., Poundland: 38,6 proc., a Dealz Poland: 33,4 proc.
– Postrzegam koncept Pepco, działający w ramach Grupy, jako kluczowy motor naszego przyszłego strategicznego i finansowego wzrostu – szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, która jest głównym obszarem działalności tej marki. Pepco generuje zdecydowaną większość zysków Grupy oraz zapewnia najwyższy zwrot z kapitału – planujemy dalej budować na tym solidnym fundamencie. W nadchodzącym roku naszym głównym celem dla marki Pepco będzie poprawa przychodów porównywalnych. Wyniki like-for-like Pepco są na plusie od początku września, co jest obiecującym początkiem – skomentował wyniki prezes Pepco Group Stephan Borchert.
– W przypadku Poundland, ostatnie wyniki stanowiły dla nas duże wyzwanie, na co złożyły się spadki sprzedaży odzieży i artykułów ogólnego przeznaczenia, po przejściu na początku roku na asortyment produktów dostarczanych przez Pepco. Szybko podejmujemy działania, aby skierować Poundland na właściwe tory, skupiając się na mocnych stronach tej sieci. Dokładnie przeanalizujemy również pozycję konkurencyjną Poundland oraz wymagania konieczne do tego, by osiągać sukces jako format zorientowany na produkty FMCG. Więcej informacji na temat planów rozwoju Poundland przedstawimy w pierwszej połowie 2025 roku – dodał.
Zasygnalizował, że Grupa planuje osiągać dalsze strategiczne i finansowe postępy w roku finansowym 2025, co zamierza przedstawić w szczegółach podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku.
Pepco Group rekomenduje 6,2 centa na akcję inauguracyjnej dywidendy za r.obr. 2024
Pepco Group zarekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 6,2 centa na akcję za rok obrotowy 2024 (kończący się 30 września 2024). Intencją zarządu jest wypłata dywidendy początkowo na poziomie 20 proc. całorocznego bazowego zysku netto.
– Nasze ramy alokacji kapitału koncentrują się na utrzymaniu silnego bilansu i zapewnieniu, że będziemy działać z wystarczającym, wysokim poziomem płynności. Tam, gdzie Grupa generuje nadwyżkę gotówki, będzie nadal priorytetowo traktować inwestycje w celu ukierunkowanego rozwoju swojej działalności, wraz z osiąganiem atrakcyjnego zwrotu z kapitału. Uwzględniając obecną siłę bilansu (wskaźnik dźwigni finansowej przed zastosowaniem MSSF 16 za rok finansowy 2024 wynosi 0,5x) oraz rosnącą zdolność generowania gotówki przez firmę, zarząd podjął decyzję o ogłoszeniu inauguracyjnej dywidendy rocznej za rok finansowy 2024 – czytamy w komunikacie.
Intencją zarządu jest wypłata dywidendy początkowo na poziomie 20 proc. całorocznego bazowego zysku netto. Zarząd oczekuje, że bezwzględna kwota dywidendy pozostanie stabilna lub wzrośnie w skali całego roku, z zastrzeżeniem wszelkich istotnych czynników wewnętrznych lub zewnętrznych.
– W związku z powyższym, zarząd zarekomendował wypłatę dywidendy za cały rok w wysokości 6,2 centa na akcję, z zastrzeżeniem konieczności jej zatwierdzenia przez akcjonariuszy na zwyczajnym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się 12 marca 2025 r. Dalsze szczegóły, w tym daty wypłat, zostaną podane w odpowiednim czasie – czytamy dalej.
Oprócz dywidendy zarząd będzie również na bieżąco analizować potencjał dodatkowych działań. Wszelkie nadwyżki kapitału zidentyfikowane w miarę upływu czasu mogą zostać wypłacone akcjonariuszom w postaci dalszych dywidend i/lub wykupu akcji własnych.
Pepco Group planuje pozytywny wzrost sprzedaży LfL, otwarcie 300 sklepów w r.obr. 2025
Pepco Group liczy na osiągnięcie pozytywnej dynamiki wzrostu sprzedaży w ujęciu like for-like (LfL) oraz planuje otwarcie 300 nowych sklepów w roku obrotowym 2025 (rozpoczętym 1 października 2024). Pepco Group planuje przedstawić aktualizację strategii 6 marca 2025 r.
– Chociaż jesteśmy dopiero na początku roku, Grupa spodziewa się kontynuować pozytywny trend sprzedaży like-for-like osiągnięty przez Pepco do tej pory w roku obrotowym 2025. Skoncentrowane inwestycje w ceny kluczowych produktów, wraz z poprawą dostępności i świeżości zapasów, powinny napędzać wzrost przychodów oparty na wolumenie w ciągu roku. W roku obrotowym 2025 planujemy otworzyć około 300 nowych sklepów netto w całej Grupie, koncentrując się głównie na marce Pepco, przede wszystkim w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – czytamy w komunikacie.
Priorytetem zarządu na rok obrotowy 2025 będzie dalszy wzrost przychodów like-for-like, które powinny się poprawić w miarę pokonywania wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, wspierane przez korzystniejsze ceny, przy jednoczesnym wzmacnianiu kluczowej oferty dla klientów.
– Na tych fundamentach, a także przy kontynuacji dyscypliny w zakresie nakładów inwestycyjnych (capex) w celu generowania wolnych przepływów pieniężnych, spodziewamy się dalszego postępu strategicznego w roku finansowym 2025. Planujemy przedstawić aktualizację strategii Grupy podczas wydarzenia dla inwestorów Capital Markets Day, które odbędzie się 6 marca 2025 roku – czytamy dalej.
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z sieci detalicznych Pepco, Dealz i Poundland. Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.