
Fot. Mercator Medical
Według raportu rocznego za 2021 r., grupa Mercator Medical wypracowała w IV kwartale 4,9 mln zł zysku netto, 279,8 mln zł przychodów i 4,7 mln zł EBITDA. Na poziomie netto wynik jest lepszy od styczniowych szacunków, gdzie spółka zakładała stratę na poziomie 7,7 mln zł. Przychody w IV kwartale były szacowane na 278,5 mln zł, a EBITDA na 5,3 mln zł.
W całym 2021 r. grupa Mercator Medical wypracowała 1.733 mln zł przychodów ze sprzedaży wobec 1.838,7 mln zł rok wcześniej. Zysk netto spadł z 935,6 mln zł do 444,9 mln zł. Wynik EBITDA wyniósł 482,7 mln zł i był o 55 proc. niższy r/r. Ubiegły rok stał też pod znakiem drastycznego spadku marży brutto na sprzedaży towarów i materiałów.
– W 2021 r. marża brutto uzyskana ze sprzedaży towarów i materiałów wyniosła 5,3 proc. (w 2020 r. wynosiła 54 proc.), co oznacza spadek o 48,7 pkt. proc. r/r. Wartościowo marża brutto na sprzedaży towarów jest niższa o 418,2 mln zł w porównaniu do uzyskanej w ubiegłym roku (spadek o 90,2 proc. r/r.). Tak istotny spadek marży na sprzedaży towarów był spowodowany sprzedażą w 2021 r. głównie towarów zakupionych w III i IV kwartale 2020 r. (naturalne przesunięcie czasowe ze względu na czas transportu i procesy sprzedażowe), podczas gdy w otoczeniu Emitenta widoczne były wyraźne spadki cen rynkowych rękawic. W porównaniu do 2020 r. koszt nabycia towarów sprzedanych w 2021 r. był o 106,7 proc. wyższy, natomiast cena sprzedaży rękawic diagnostycznych była niższa o 3,3 proc. r/r. Grupa Mercator Medical bierze pod uwagę możliwość dalszego spadku marż na sprzedawanych towarach ze względu na kontynuowany globalny trend spadków cen rękawic jednorazowych – czytamy w raporcie.

Źródło: Spółka/raport roczny
W ubiegłym roku Mercator Medical wygenerował 503 mln zł przepływów gotówkowych z działalności operacyjnej. Na koniec grudnia spółka posiadała 530,5 mln zł płynnych środków pieniężnych.
– Na początku sierpnia przekazaliśmy akcjonariuszom 312 mln zł w ramach rozliczenia dywidendowego skupu akcji własnych. Prowadziliśmy też inwestycję w fabrykę nr 3 w Tajlandii, w której pierwsza linia produkcyjna już działa, a druga jest montowana. Łącznie na ten zakład wydatkowaliśmy w 2021 roku około 130 mln zł (1 mld THB z łącznego budżetu 1,7 mld THB). Posiadana gotówka netto, praktycznie brak zadłużenia, stwarzają dużą przestrzeń do realizacji celów strategicznych. Krótkoterminowo na pewno priorytetem jest dla nas ochrona kapitału w obliczu mechanizmów inflacyjnych, niepewności biznesowej i rosnących stóp procentowych – podkreśla Michał Romański, CFO Grupy Mercator Medical SA.
Grupa Mercator Medical to producent jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. W czwartek kurs akcji Mercatora wzrósł o 0,8 proc. do 66,78 zł.