PARTNER SERWISU
nqbszxri

Motoryzacja na wstecznym, co z paliwem dla ulubieńców parkietu

Omawiane walory: , , ,

Branża motoryzacyjna ostro hamuje już od wielu miesięcy. Sprawdziliśmy, czy przypadkiem właśnie teraz nie jest dobry czas na zainteresowanie się spółkami, które w wielu wypadkach zostały mocno przecenione na fali odwrotu od dołującego sektora.

Na rynku pojawiły się kolejne negatywne dane z rynku motoryzacyjnego. Jak podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w sierpniu produkacja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła 31.448 sztuk, co oznacza spadek o 27,21 proc. r/r i tąpnięcie o 41,26 proc. m/m. Łączna produkcja w 2012 roku wynosi 445.653 aut, to jest o 21,82 proc. mniej niż rok wcześniej. Instytut poinformował również, że w sierpniu tego roku zarejestrowano w Polsce 17.926 nowych aut osobowych. Jest to o 7,6 proc. mniej niż przed rokiem i o 13,2 proc. mniej w porównaniu do lipca. W ciągu ośmiu miesięcy 2012 r. zarejestrowano 186.016 aut, o 3,4 proc. więcej niż przed rokiem.

Niestety prognozy na kolejne miesiące również nie są dobre. Gasnący popyt ze strony klientów indywidualnych mogłyby ratować zamówienia ze strony firm, ale tu także mamy cięcia kosztów.

– Wynik skumulowany po ośmiu miesiącach, choć nadal plusowy, nie daje już żadnych podstaw do optymizmu. Prawdopodobieństwo, iż najbliższe miesiące przyniosą zmianę dotychczasowego trendu staje się coraz większe. Kwestią nie jest już czy i kiedy taka zmiana nastąpi, tylko z jak głębokim spadkiem będziemy mieli do czynienia na koniec bieżącego roku. – czytamy w raporcie Samar, cytowanym przez PAP.

Problemy przekładają się na wyniki giełdowych reprezentantów tego sektora. W II kwartale łączne przychody spółek z tego sektora spadły o 5 proc., a zysk netto zmniejszył się o 35 proc. w ujęciu r/r. Warto jednak dodać, że branża cały czas notuje zyski, a EBITDA wzrosła o 17 proc. Jednak w kolejnych kwartałach nie będzie łatwo, bo w Europie Zachodniej na razie nie widać końca kryzysu. >> Jeszcze w maju pisaliśmy, że branża motoryzacyjna jest na zakręcie.

– Nie spodziewam się szybkiego odbicia w branży motoryzacyjnej. W takich krajach jak Hiszpania czy Włochy spadki sprzedaży nowych aut dochodzą do 20 proc., a w Niemczech i Francji są kilkuprocentowe. Wysokie ceny paliw i pogarszająca się sytuacja konsumentów powoduje, że ludzie mniej kupują. Problemy branży sugerują, że trudno liczyć na poprawę sentymentu do sektora motoryzacyjnego. Jeśli już to zastosowałbym selektywne podejście. – przyznaje Marek Czachor, analityk Erste Securities.

Znamienne jest zachowanie w ostatnich miesiącach kursu Boryszewa. Niedawno przemysłowa grupa kojarzona z Romanem Karkosikiem wykazała się wyższymi zyskami niż prognozowali analitycy. Boryszew mimo rynkowych obaw podtrzymał także tegoroczną prognozę zysków, a mimo tego kurs nie zdołał wyrwać się z marazmu.

– Koniunktura w branży motoryzacyjnej cały czas jest słaba, ale Boryszew ma o tyle dobrze, że współpracuje z Volkswagenem, który najlepiej sobie radzi spośród koncernów samochodowych. Niemniej branża może nadal być słabo postrzegana przez rynek, bo nie wiadomo czy dołek w tym sektorze nie jest jeszcze przed nami. Jeśli chodzi o Boryszew to spodziewam się, że spółce uda się zrealizować tegoroczną prognozę. Jednak pomogą w tym zdarzenia jednorazowe, m in. przeszacowania na nieruchomościach. Natomiast według moich szacunków czysto biznesowy zysk netto w 2012 roku wyniesie ponad 80 mln zł, a z jednorazowymi zdarzeniami około 200 mln zł. Niedawno spółka zapowiedziała, że chce uruchomić zakład w Rosji. Koncepcyjnie to dobry pomysł, bo to bardzo obiecujący rynek i wiele firm nie może sobie pozwolić by tam nie być. Jednak w wypadku Boryszewa lepiej byłoby najpierw do końca uporządkować sytuację po dotychczasowych akwizycjach. – mówi Zbigniew Porczyk, analityk DM BZ WBK.

W I półroczu zysk netto Boryszewa wyniósł blisko 60 mln zł, wobec ponad 100 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Niemniej po sześciu miesiącach wykonanie rocznych założeń zysku netto to 27 proc. >> Sprawdź: Boryszew nie zawiódł wynikami.

Okazuje się jednak, że nawet w branży motoryzacyjnej w I półroczu niektórzy byli w stanie popisać się dużą dynamiką zysków. Przykładem jest Wielton. W I półroczu producent naczep zarobił na czysto ponad 14 mln zł, a rok wcześniej było to niecały milion złotych.

– Uwagę zwraca Wielton, który podał bardzo dobre wyniki za I półrocze. To w dużej mierze efekt eksportu do Rosji. Spółka w I półroczu zyskała netto 14 mln zł wobec 20 mln zł prognozy. W tej sytuacji niewykluczone może być podniesienie tegorocznych szacunków. Ciekawie wygląda także ACE, którego kurs uwzględnia już pogorszenie się sytuacji w branży. Spółka ma silny cash flow i atrakcyjny wskaźnik EV/EBITDA w okolicach 3-4. To może być łakomy kąsek do przejęcia. Wcześniej były nawet takie spekulacje, że zainteresowany może być nim Boryszew. – przyznaje Marek Czachor, analityk Erste Securities.

Eksperci z Trigon DM także wskazują na dalsza poprawę wolumenów i rentowności w Wieltonie. Jednka zauważają także pogorszenie cash flow.

– Utrzymujący się wysoki popyt na wyroby spółki, szczególnie widoczny na rynku rosyjskim oraz bardziej marżowy mix produktowy, przyczynił się do dalszej poprawy wyników. Pogorszyła się natomiast płynność, choć było to efektem znacznie wyższej sprzedaży w miesiącach letnich (stąd wysokie stany magazynowe na koniec czerwca) oraz realizacji kontraktów dla dwóch globalnych dealerów (co ogranicza ryzyko przyszłych odpisów). Dalsza dywersyfikacja produktowa oczekiwana jest na jesieni, kiedy spółka wprowadzi do oferty m.in. chłodnie na rynek spożywczy oraz lekkie naczepy kurtynowe. Drugim ważnym wydarzeniem będzie mocniejsze wejście na rynek rosyjski, dzięki rozpoczęciu w okolicach Moskwy montażu zabudów skrzyniowych. – czytamy w raporcie Trigon DM.

Prześwietliliśmy giełdowy sektor motoryzacyjny od strony technicznej, sprawdzając jakie są perspektywy dla kursów trzech najważniejszych spółek. Słabością notowań razi Boryszew, jedyny przedstawiciel sektora w indeksie blue chipów. Na poniedziałkowej sesji próbuje rosnąc, ale do przełamania niemocy potrzebny byłby blisko 10-proc. zryw. >> Sprawdź też sytuację fundamentalną spółki, która zaczęła się robić ciekawa.

– Boryszew od lipca znajduje się w trendzie bocznym ze wskazaniem na spadkowy. Najbliższe wsparcie znajduje się na 0,48 zł. Gdyby ono nie wytrzymało, to kolejne znajduje się na 0,42 zł i 0,39 zł. Na wskaźnikach MACD oraz Stochastic jest zagrożenie powstania sygnałów sprzedaży. Pierwszą jaskółką poprawy byłoby pokonanie oporu na poziomie 0,53 zł. Później kolejne opory znajdują się na 0,56 zł i 0,59 zł. – mówi Krzysztof Borowski, ekspert Katedry Bankowości SGH.

Kliknij aby powiększyć

Dobre wyniki za I półrocze na krótko okazały się paliwem do wzrostu akcji Wieltonu. Kurs nawet próbował pokonać ważny opór, ale bez powodzenia. Na razie dalej tkwi w trendzie bocznym. >> Tę sytuację uzasadniają fundamenty – zobacz jak wygląda porównanie wskaźników spółki do benchmarków.

– Akcje Wieltonu znajdują się w klasycznym trendzie bocznym. Pierwszy opór znajduje się na 3,20 zł, ostatnio zresztą zaatakowany bez powodzenia. Wybicie okazało się fałszywe i zakończyło się powrotem do trendu bocznego. Pokonanie wspomnianego oporu stworzyłoby pole do budowania bazy z wyjściem w górę. Kolejny opór znajduje się na 3,70 zł. Jednak nie można zapominać także o wsparciach. Znajdują się one odpowiednio na 2,87, 2,71 zł i 2,62 zł. Natomiast źle byłoby, jeśli nie obroniłby się poziom 2,36 zł. – zaznacza Krzysztof Borowski.

Kliknij aby powiększyć

Zdecydowanie lepiej techniczne wygląda kurs Groclinu. W ostatnim czasie kurs ma za sobą ruch w górę z szansą na kontynuację. Jednak na razie nie ma mowy o zmianie trendu, ale co najwyżej o korekcyjnym odbiciu. Na poniedziałkowej sesji akcje tracą na wartości. >> Sytuacja fundamentalna spółki od bardzo dawna jest trudna do interpretacji – sprawdź dlaczego.

– Ostatnio na kursie Groclinu widać było falę wzrostową. Jednak nie można mówić o zmianie trendu, ale raczej korekcie wzrostowej. Z analizy technicznej widać jeszcze pewien potencjał do wzrostu. Na wskaźnikach mamy sygnały kupna, a Akumulacja/Dystrybucja jest w trendzie bocznym. Istotny opór znajduje się na 9,50 zł, a kolejne na 10,08 zł i 10,90 zł. Natomiast jeśli chodzi o wsparcia, to znajdują się na 8,70 zł, 7,70 zł oraz 7,38 zł. – podkreśla Krzysztof Borowski.

Kliknij aby powiększyć

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Boryszew z 3,18 mln zł zysku netto w II kw. 2025 r., przychody spadły o 5,8 proc.

    BORYSZEW odnotował 3,18 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kwartale 2025 r., wobec 38,94 mln zł rok wcześniej. Przychody spadły do 1 231,14 mln zł z 1 306,42 mln zł rok wcześniej – podała spółka w raporcie.

  • Wielton podpisał ramową umowę z Jelczem w segmencie defence

    WIELTON zawarł umowę ramową z Jelczem, spółką z grupy PGZ, dotyczącą współpracy przy produkcji ciężarówek wojskowych na potrzeby Agencji Uzbrojenia. Dokument nie określa wartości zamówień, ale eksperci pozytywnie oceniają jego znaczenie dla dalszej ekspansji WIELTONu w sektorze obronnym.

  • Fiasko ABB. Akcjonariusz Boryszewa nie sprzedał akcji

    Unibax - akcjonariusz BORYSZEWa posiadający 37 654 159 akcji, reprezentujących 15,69 proc. ogólnej liczby głosów w spółce - nieskutecznie zakończył proces przyspieszonego budowania księgi popytu (ABB), którego celem była sprzedaż łącznie do 24 mln sztuk zdematerializowanych akcji zwykłych na okaziciela BORYSZEWa.

  • Analiza grupy Wielton: Emisja ratunkowa

    WIELTON znalazł się w bardzo trudnym położeniu finansowym, zmuszonym do emisji ratunkowej w obliczu pogłębiającego się kryzysu na europejskim rynku transportowym.

  • Akcjonariusz Boryszewa sprzedaje w ABB do 24 mln akcji, kurs spada

    Unibax sprzedaje do 24 mln akcji BORYSZEWa w ramach przyśpieszonej budowy księgi popytu (ABB). W poniedziałek rano kurs akcji przemysłowej spółki spada o blisko 3 proc.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat