W III kwartale Newag zanotował stratę netto w wysokości -0,5 mln zł wobec 2,2 mln zł zysku. Także na poziomie operacyjnym widniała strata -1,1 mln zł. Rok wcześniej zysk EBIT stanowił 6,2 mln zł. O 54 proc. spadł zysk brutto ze sprzedaży i wyniósł 14,1 mln zł. Marża na tym poziomie stopniała z 17,9 proc. do 11,8 proc. Wszystkiemu towarzyszył ponad 30-proc. spadek przychodów do 119,1 mln zł. Piętno na wynikach pozostawia luka inwestycyjna związana z późnym uruchomieniem środków z UE oraz przedłużający się proces legislacyjny nowelizacji ustawy Prawo Zamówień Publicznych, który spowodował kilkumiesięczne opóźnienia w ogłaszaniu postępowań przetargowych na dostawy nowego taboru szynowego.
– Słabe wyniki III kwartału 2016 r,, czego można było się spodziewać po strukturze backlogu spółki. Oczekujemy, że IV kwartał 2016 r. będzie lepszy q/q (dostawy w ramach kontraktu dla Małopolski oraz FES), ale także nadal wyraźnie słabszy r/r (bardzo wysoka baza z 4Q’15). Stopniowej odbudowy wyników można oczekiwań w latach 2017-18 (na bazie już podpisanych umów, jak i planów przetargowych przewoźników). – komentuje DM BDM.

(Fot. Mat. prasowe)
Sama spółka – jak wynika z raportu – spodziewa się poprawy marży w związku z planowaną sprzedażą pojazdów dla Woj. Małopolskiego oraz FSE. Narastająco po III kwartałach 2016 r. wartość przychodów spadła o 42 proc. do 338,2 mln zł. Strata operacyjna przekroczyła 7 mln zł, a netto 4,6 mln zł. W analogicznym okresie 2015 r. było to odpowiednio 19,9 mln zł i 9 mln zł zysku. Newag po 9 miesiącach tego roku wypracował cash flow operacyjny na poziomie 8,1 mln zł wobec minus 115 mln zł rok wcześniej.
Dzisiejsza reakcja rynku na słabe wyniki jest neutralna. Jednak ten rok stoi pod znakiem przeceny dla Newagu. Kurs akcji od stycznia spadł o 27 proc. i pogłębił stratę z 2015 r.