
(Fot. spółka)
Wynik finansowy netto Grupy PZU w okresie 3 miesięcy zakończonych 31 marca 2024 roku wyniósł 2.885 mln zł i był wyższy o 12,2 proc. od wyniku netto za analogiczny okres roku poprzedniego. Zysk operacyjny wyniósł 3.770 mln zł wobec 3.414 mln zł zysku rok wcześniej. Wskaźnik ROE przypadający jednostce dominującej (PZU) za okres od 1 stycznia do 31 marca 2024 roku wyniósł 17,1 proc., co oznacza spadek o 1,7 pkt proc. wobec osiągniętego w analogicznym okresie poprzedniego roku. Skonsolidowane przychody z ubezpieczeń sięgnęły 7.012 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 6.399 mln zł rok wcześniej.
– Wyniki za 1Q24 są zbliżone do oczekiwań. Zarząd spółki zamierza w 4Q24 zaktualizować strategię w celu: (…) odwrócenie negatywnego trendu i poprawa rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych oraz sprawności operacyjnej w filarze zdrowia, znalezienie nowych obszarów wzrostu biznesu majątkowego, zdynamizowanie ubezpieczeń na życie. Ograniczony spadek rentowności obligacji skarbowych w 2024 r. w mniejszym stopniu wspiera sentyment do spółki w br., choć równocześnie pozwala odbudowywać długoterminową rentowność portfela – komentuje wyniki PZU Sobiesław Kozłowski, analityk Noble Securities.
W pierwszych trzech miesiącach mocnym wsparciem dla budowy zysku Grupy były zysk z działalności bankowej. Kontrybucja banków Pekao i Alior do wyniku netto w I kw. br. wyniosła 497 mln zł, co oznacza wzrost o 20,6 proc. r/r.
– Co istotne, w roku 2024 przepływy dywidendowe będą generowane nie tylko przez Bank Pekao, ale także przez Alior Bank, który po raz pierwszy w historii osiągnął zdolność do wypłaty dywidendy – czytamy w komunikacie.
Przychody PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce wzrosły w I kw. 2024 r. o 10,9 proc. do 4,2 mld zł. Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR ukształtowała się na poziomie 90 proc.
– Umocniliśmy pozycję w segmencie ubezpieczeń pozakomunikacyjnych, gdzie nasze przychody w I kw. tego roku wzrosły o 14,5 proc. r/r do 1,8 mld zł. Wynik z usług ubezpieczenia w tej grupie wzrósł o 7,7 proc. r/r – do 323 mln zł i stanowił już blisko 61 proc. wyniku wygenerowanego przez PZU w całym segmencie ubezpieczeń majątkowych w Polsce. Rok wcześniej ten udział wynosił 44,4 proc. Zmiana w tym kierunku korzystnie wpływa na stabilność osiąganych wyników, głównie dzięki mniejszej cykliczność cenowej w produktach pozakomunikacyjnych – skomentował członek zarządu i CFO Grupy PZU Tomasz Kulik.
Jak podkreślono, odmienna jest sytuacja w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych.
– Zarówno w przypadku ubezpieczeń OC, jak i AC, rynek nie wykazuje skłonności do znaczących ruchów cenowych w górę. Zmienia się struktura wzrostu wartości odszkodowań – po kilku latach wysokiej inflacji kosztów dziś obserwujemy dodatkowo zauważalnie rosnącą częstość szkód. Prowadzi to do pogarszania się rentowności w grupie produktów komunikacyjnych. Szczególnie jest to widoczne w przypadku ubezpieczeń OC, gdzie w ub.r. na całym polskim rynku zanotowano pierwszą od 2016 r. stratę na poziomie wyniku technicznego – zauważył CFO Grupy PZU.
Przychody PZU z ubezpieczeń na życie w Polsce w I kw. 2024 r. wzrosły o 6,8 proc. r/r do ok. 2,1 mld zł. Marża operacyjna wyniosła 20,9 proc. (+2,6 pkt proc.).
Przychody z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, które odpowiadały za ponad 90 proc. całej sprzedaży ubezpieczeń na życie, wyniosły w I kw. br. 1,9 mld zł, co oznacza wzrost o 5,9 proc. r/r. Rentowność w tej grupie produktów wzrosła do 17,8 proc. (+2,6 pkt proc. r/r).
– Wzrost przychodów z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych nastąpił dzięki pozyskaniu nowych klientów, ale był też efektem cyklicznej retaryfikacji portfela, związanej z rosnącymi kosztami usług medycznych. Na poprawę rentowności segmentu wpłynęła niższa śmiertelność i spadek szkodowości w porównaniu do tego samego okresu w ub.r. Dużym wyzwaniem dla PZU Życie pozostaje natomiast dotarcie do klienta indywidualnego, którego potrzeby są bardzo zróżnicowane. Chodzi przede wszystkim o ochronę bliskich oraz ubezpieczenia zdrowotne, które nabierają szczególnego znaczenia w kontekście postpandemicznego długu zdrowotnego – powiedział p.o. prezesa PZU Życie Jarosław Mastalerz.
W obszarze bancassurance składka przypisana brutto pozyskana w I kw. 2024 r. we współpracy ze wszystkimi bankami wyniosła 434 mln zł, rosnąc o 40 proc. r/r.
– Składka pozyskana we współpracy z samymi Pekao i Aliorem, czyli bankami z Grupy PZU, wyniosła 303 mln zł, co oznacza wzrost o 20 proc. r/r i pokazuje potencjał do wykorzystania poprzez dalsze zacieśnianie współpracy – dodał Mastalerz.
Poprawa w tym obszarze to m.in. efekt zwiększenia sprzedaży produktów ubezpieczeniowych powiązanych z pożyczkami i kredytami hipotecznymi oraz wzrostu dynamiki sprzedaży produktów typu unit-linked, przy wciąż wysokim poziomie sprzedaży produktów z gwarantowaną stopą zwrotu.
– Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU na koniec marca 2024 r. przekroczyła 3,4 mln (+4,6 proc. r/r). Przychody całego filaru zdrowia w I kw. br. wyniosły ponad 469 mln zł i były wyższe o 20,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Złożył się na to dynamiczny wzrost przychodów generowanych przez placówki w sieci PZU Zdrowie (+18,9 proc. r/r) oraz przychodów z ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (+21,2 proc. r/r) – napisano dalej w komunikacie.
Aktywa klientów zewnętrznych (spoza Grupy PZU) w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w I kw. 2024 r. o 35,3 proc. r/r do 56,9 mld zł. Aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 38 proc. r/r – do 28,7 mld zł. TFI PZU zarządza aktywami PPK o wartości 5,2 mld zł (+80 proc. r/r), co przekłada się na ponad 21-proc. udział w rynku PPK.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2024 r. wyniósł 371 mln zł wobec 311 mln zł zysku rok wcześniej.
Nowa strategia grupy wraz z modelem operacyjnym w IV kw. 2024 r.
PZU planuje ogłosić nową strategię grupy w IV kwartale tego roku, wraz z ostatecznym modelem operacyjnym, zapowiedział pełniący obowiązki prezesa PZU Artur Olech.
– Wyniki wypracowane w I kw. 2024 r. potwierdzają silną pozycję finansową Grupy PZU. Jednocześnie mam pełną świadomość struktury bilansu i dlatego nie chcę, by wysokie zyski, jakie raportujemy, przysłoniły nam wyzwania. Wiemy, co jest do zrobienia, jeśli chodzi o core biznes PZU. Dlatego w najbliższych miesiącach priorytetem będzie wzmocnienie fundamentów biznesu ubezpieczeniowego. Najważniejszymi wyzwaniami są tu odwrócenie negatywnego trendu i poprawa rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych oraz sprawności operacyjnej w filarze zdrowia, znalezienie nowych obszarów wzrostu biznesu majątkowego, zdynamizowanie ubezpieczeń na życie. Jednocześnie będziemy maksymalizować efekty synergii w ramach Grupy w zakresie dystrybucji, kosztów i zakupów, wspólnych procesów wsparcia. PZU musi wrócić do roli autentycznego lidera rynku, dostarczającego najwyższą jakość dla klientów i pozostałych interesariuszy – powiedział Olech, cytowany w komunikacie.
Grupa PZU jest największą instytucją finansową w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.