Tegoroczny Gamescom w Kolonii potrwa od 5 do 9 sierpnia, przy czym pierwszy dzień jak zwykle będzie zarezerwowany dla przedstawicieli branży oraz mediów. Wakacyjne targi u naszego zachodniego sąsiada są największym w Europie cyklicznym wydarzeniem poświęconym elektronicznej rozrywce. W ubiegłym roku w imprezie wzięło udział 335 tys. osób. W tym roku w Kolonii zaprezentuje się około 700 wystawców z ponad 40 krajów. Na targach obok takich gigantów jak Microsoft, Warner Bros, Ubisoft, Nintendo, Activision, Electronic Arts czy Blizzard Entertainment nie zabraknie polskich akcentów. Na oficjalnej liście wystawców jest w sumie sześć podmiotów znad Wisły, w tym cztery związane z GPW. Krótka lista stoisk z polski nie oznacza, że polska branża gamedev przechodzi obojętnie obok wydarzenia. StockWatch.pl ustalił, że kilka kolejnych studiów pojawi się na targach, ale swoją obecność ograniczy jedynie do zaplanowanych wcześniej spotkań biznesowych.
W tym roku na targach zabraknie oficjalnego stoiska CD Projektu, który w maju wypuścił na rynek trzecią część kultowej sagi – Wiedźmin 3: Dziki Gon. Swoje stoisko, w części targów dedykowanej biznesowi, będzie miał za to GOG. Jedynym przedstawicielem z głównego warszawskiego rynku w Kolonii będzie CI Games, który od czerwcowych targów E3 w Los Angeles prowadzi kampanię marketingową gry Sniper Ghost Warrior 3. Studio na Gamescom będzie obecne z dwoma stoiskami, jednym w części biznesowej oraz drugim otwartym dla szerokiej publiczności. Pierwsze z nich będzie miejscem spotkań z partnerami biznesowymi oraz prezentacji fragmentu kolejnego poziomu gry. Z kolei w części ogólnodostępnej CI Games udostępni 20 stoisk, na których będzie można zagrać w demo Sniper GW3 prezentowane na targach E3.
– Na tegorocznym Gamescomie w całości skupiamy się na Sniper Ghost Warrior 3. Jest to tytuł, który w naszym odczuciu ma bardzo duży potencjał komercyjny i chcemy go w najbliższych kwartałach w pełni wykorzystać. Stąd do momentu premiery najnowszej części Snajpera będziemy koncentrowali się na promocji tego tytułu. – powiedział Marek Tymiński, prezes CI Games.

Screen z gry Sniper Ghost Warrior 3. (Źródło: facebook/Sniper.Ghost.Warrior.3)
Do Kolonii wybiera się też dwóch reprezentantów rynku NewConnect – Vivid Games, The Farm 51 – oraz szykujący się do debiutu Jujubee. Targi będą kluczowym wydarzeniem dla Vivid Games. Bydgoski developer podczas Gamescom rozpocznie globalne działania promocyjne dla najnowszej części sportowej bijatyki w wirtualnym ringu – Real Boxing 2. Premiera gry planowana jest na drugą połowę tego roku. Tytuł będzie dostępny w modelu Free2Play.
– Gamescom to największe targi gier komputerowych w Europie, jak również bardzo ważne wydarzenie biznesowe. W tym roku na Gamescom rozpoczynamy promocję naszej najnowszej superprodukcji – Real Boxing 2. Naszym głównym celem będą rozmowy handlowe z partnerami w zakresie dystrybucji, promocji oraz nowego biznesu. Pierwsze materiały promocyjne zostaną opublikowane na dedykowanej stronie internetowej Real Boxing 2 w trakcie promocji tytułu na Gamescom. – mówi Remigiusz Kościelny, prezes zarządu Vivid Games.

Fragment screena z oficjalnej strony internetowej promującej Real Boxing 2 (Źródło: www.realboxing2.com/)
Pierwsza część gry – Real Boxing – to dotychczas największy hit Vivid Games. Gra została pobrana już ponad 20 milionów razy na platformach iOS, Android, PlayStation Vita, PC oraz Mac.
Z Gamescom duże nadzieje wiąże też The Farm 51. Studio do Niemiec wybiera się z dwoma produktami. Tematem numer jeden będzie Get Even. Jeszcze przed ubiegłorocznymi targami w Kolonii spółka planowała premierę gry na 2015 rok. Ostatecznie po ustaleniach z wydawcą The Farm 51 przesunął termin na 2016 rok, bez podawania szczegółowej daty. Drugim tematem gliwickiego studia będzie technologia Virtual Reality. The Farm 51 od kilku miesięcy pracuje nad szczegółowym odtworzeniem terenów Czarnobyla i Prypeci. Projekt ma umożliwić użytkownikom wirtualny spacer po Czarnobylu i okolicach reaktora. Koszt projektu Charnobyl VR Project jest szacowany na ok. 2,5 mln zł. Spółka liczy, że aplikację uda się wydać 26 kwietnia 2016 roku, czyli w 30. rocznicę katastrofy w Czarnobylu.
– Na Gamescom wybieramy się przede wszystkim z Get Even, który będzie pokazywany na stoisku naszego globalnego wydawcy. Dziennikarze umówieni na prezentację będą mogli po raz pierwszy zobaczyć grę w akcji. Gamescom będzie też oficjalnym rozpoczęciem komunikacji PR dla Get Even pod skrzydłami nowego wydawcy i momentem oficjalnego ogłoszenia tej współpracy. Pokazujemy się również z naszą autorską technologią Virtual Reality, czyli Reality 51 – będziemy ją pokazywać na własnym stoisku w hali biznesowej. To dla nas jedne z najważniejszych targów w tym roku, przełomowe dla obydwu produktów. – mówi Łukasz Mach z The Farm 51.
The Farm 51 jeszcze w tym roku zamierza pojawić się na targach graficznych Siggraph (USA) oraz targach ChinaJoy (Chiny), dedykowanym głównie grom Free2Play. Podczas tych wydarzeń władze spółki będą rozmawiać z potencjalnymi partnerami o nowym projekcie, grze o roboczym tytule World War III.
W Kolonii będzie można odwiedzić także stoisko Jujubee, które w branży zasłynęło kontrowersyjnym projektem survivalowej gry opartej na katastrofie Kurska. Tytuł bazuje na autentycznych wydarzeniach. Rozgrywka ma składać się z wątków szpiegowskich i wątków grozy. W pierwszej części rozgrywki gracz będzie poruszał się po pokładzie okrętu i wykonywał różnorakie zadania. W drugiej części, już w trakcie i po katastrofie, celem będzie przeżycie i znalezienie ratunku. Gra jeszcze nie powstała, ale już zderzyła się z lawiną negatywnych komentarzy w Rosji.
– W sierpniu br. będziemy po raz kolejny obecni na największych branżowych targach w Europie – Gamescom w Kolonii. Zaprezentujemy tam światowej publiczności nowe produkcje Jujubee. Skupimy się na promocji naszej wysokobudżetowej gry Kursk opartej na dramatycznych wydarzeniach sprzed piętnastu lat. Zwiastun survivalowej produkcji spotkał się z bardzo żywiołowym odbiorem na całym świecie, dlatego nie możemy się doczekać, aby przedstawić więcej informacji na temat tego tytułu. Tuż przed Gamescomem ujawnimy jedną z dwóch niepokazywanych dotąd produkcji, które dopracowujemy. Chodzi o grę strategiczną, której zwiastun i grywalne demo zaprezentujemy na naszym stoisku. – powiedział Michał Stępień, prezes Jujubee.

Jujubee planuje dystrybucję Kurska w skali minimum 50-100 tys. sztuk na PC i Mac oraz 50-100 tys. na konsole cyfrowe. Szacunki nie uwzględniają ewentualnej dystrybucji w pudełkach. (Fot: materiały spółki)
Szef Jujubee dodał, że studio zamierza pojawić się w październiku na poznańskich Game Industry Conference oraz nie wyklucza obecności na wrześniowych targach ACE Fair w Korei Południowej. Katowickie studio z majowo-czerwcowej oferty akcji zebrało 1,74 mln zł. Sprzedano wówczas 0,83 mln akcji po cenie 2,10 zł za sztukę. W połowie lipca Jujubee wystąpiło do GPW z propozycją terminu debiutu akcji na NewConnect. Proponowana data to 3 sierpnia 2015 roku. >> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Jujubee
Na zakulisowe rozmowy biznesowe do Kolonii wybierają się z kolei przedstawiciele 11 bit studios. Spółka niedawno wypuściła ubiegłoroczny hit This War of Mine w wersjach dla urządzeń mobilnych (tabletów) z systemami operacyjnymi iOS i Android. Obecnie warszawskie studio skupia się na pracach nad objętym tajemnicą nowym projektem związanym z TWoM oraz grze o tytule roboczym Industrial, która ma zadebiutować w 2016 r.
– W kolonii nie będziemy mieć własnego stoiska, ale nasi przedstawiciele będą uczestniczyli w targach, bo to dobre miejsce do nawiązywania relacji biznesowych. Warto też popatrzeć, jakie są trendy w branży i co robi konkurencja. 11 bit studios będzie za to obecne na targach Pax Prime w Seattle, które odbywają się pod koniec sierpnia. Będziemy mieć na tej imprezie własne stoisko. Będziemy też obecni na stoisku naszego partnera biznesowego Deep Silver (część wydawnicza koncernu Koch Media). – powiedział Dariusz Wolak, przedstawiciel 11 bit studios.
Na targach oprócz wyżej wymienionych studiów nie zabraknie także Techlandu. Firma należy do polskiej czołówki producentów gier, ale nie jest notowana na giełdzie. Wrocławskie studio w styczniu wypuściło na rynek Dying Light, które szybko stało się hitem sprzedażowym. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy gra na całym świecie sprzedała się w ponad trzech milionach egzemplarzy i przebiła dotychczasowy rekord Wiedźmina CD Projektu. Po stu dniach od premiery liczba ta podskoczyła do 4,5 milionów egzemplarzy.

Gamescom 2014 (fot. facebook/gamescom)