
Vercom
Vercom to spółka technologiczna z grupy R22. Firma dostarcza chmurowe rozwiązania w modelu CPaaS (Communication Platform-as-a-Service), czyli platformy/narzędzia do obsługi procesu komunikacji z klientami np. poprzez SMS-y, e-maile, powiadomienia push, etc. Z rozwiązań Vercomu korzystają tysiące małych i średnich firm, oraz tacy giganci jak Allegro, OLX.pl, eobuwie.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank, czy IKEA.
– Ekosystem CPaaS, składający się z kanału SMS, email oraz push stanowi o wartości naszej oferty dla klienta. Dlatego ta różnorodność w postaci wielu kanałów jest dla nas bardzo ważna. Tym samym, każdy kanał jest dla nas tak samo ważny i chcemy skupiać się na rozwoju każdego z nich. Widzimy, iż w przeciągu najbliższych 3-4 lat, bardzo mocno na znaczeniu w komunikacji może zyskać kanał RCS (następca SMS od Google). Może być to kanał, który po komercyjnym wprowadzeniu w Polsce i regionie CEE może dynamicznie wzrastać pod względem wolumenu i wartości – powiedzieli przedstawiciel zarządu.
Spółka jest w trakcie publicznej emisji akcji. Zapisy w transzy detalicznej potrwają do 20 kwietnia włącznie. Założyciele spółki sprzedają część swoich akcji (po 0,5 mln szt.), to pakiet akcji stanowiący łącznie 7 proc. wszystkich akcji. Zarząd podkreśla, że po przeprowadzeniu oferty akcjonariusze sprzedający zachowają łącznie pakiet akcji stanowiący przynajmniej 16,7 proc. wszystkich akcji. Główny akcjonariusz, czyli R22, nie sprzedaje swoich akcji.
– Planujemy przeznaczyć środki z oferty na akwizycje podmiotów działających w obszarze CPaaS. Dążymy do identyfikacji podmiotów z obszaru Europy o następującej charakterystyce: (i) specjalizujących się w usługach CPaaS z wykorzystaniem jednego konkretnego kanału komunikacji, (ii) wyróżniających się międzynarodowym portfelem klientów, (iii) posiadających technologię rozszerzającą kompetencje grupy w obszarze CPaaS – powiedzieli przedstawiciele zarządu Vercom.
– Spółka, akcjonariusze sprzedający oraz R22 zawarły umowę lock-up na 12 miesięcy od dnia debiutu giełdowego. Ze względu na fakt, że wszyscy dotychczasowi akcjonariusze zachowają nadal znaczący pakiet akcji, nasze plany są nierozłącznie związane z rozwojem Grupy Vercom, co ma odzwierciedlenie w celach IPO – dodali.
Pandemia koronawirusa sprzyja Vercomowi. Jak zauważyli przedstawiciele zarządu, miniony rok przyspieszył rozwój e-commerce o kilka lat.
– Jesteśmy nieodłącznym elementem cyfrowego świata, tam gdzie komunikacja ma kluczowe znaczenie. Mogliśmy się o tym przekonać poprzez zwiększoną liczbę wysłanych komunikatów, w szczególności podmiotów z obszaru e-commerce oraz świadczących usługi na ich rzecz (m. in. płatności elektroniczne, logistyka). Naturalnie pandemia COVID-19 wywołała także spadek wysyłanych komunikatów u niektórych klientów m.in. z branży turystycznej, pożyczkowej czy lotniczej, jednak ci klienci nie stanowią istotnego udziału w naszych przychodach – powiedzieli przedstawiciele zarządu Vercom.
Pozyskane z emisji nowych akcji środki Vercom chce przeznaczyć na akwizycje. Zdaniem zarządu, obecnie jest dobry moment na pozyskiwanie spółek jednokanałowych takich, jak ProfiSMS. Vercom nie wyklucza natomiast selektywnych inwestycji w technologię (case user.com), jeśli pojawi się taka okazja na rynku.
– Selektywne akwizycje na konkretnych rynkach pomagają znacząco ten przyspieszyć ten proces, poprzez pozyskanie w krótkim czasie dużej grupy nowych klientów. Co więcej poprzez proces akwizycyjny pozyskujemy również doświadczonych, wysokiej klasy specjalistów, znających dobrze specyfikę lokalnego rynku – powiedzieli przedstawiciele zarządu Vercom.
W poprzednich latach Vercom płacił dywidendę. W najbliższym czasie spółka zamierza zatrzymać zyski i przeznaczyć je na rozwój biznesu. W kolejnych latach zarząd chce wrócić do płacenia dywidend.
– Chcemy zgromadzić kapitał na przejęcia i tym samym wykorzystać trend wzrostowy na rynku. Niemniej zamierzamy wrócić do dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami, pod warunkiem odpowiedniej sytuacji finansowej i płynnościowej oraz planów inwestycyjnych. Docelowo zamierzamy rekomendować wypłatę w wysokości do 40 proc. wyniku netto – powiedzieli przedstawiciel zarządu.