PARTNER SERWISU
qyndzwae

Vercom: Spodziewamy się, że już w wynikach za III kwartał zobaczymy efekt przejęcia MailerLite

Omawiane walory:
We wtorek Vercom ogłosił, że przejmuje amerykańskiego globalnego dostawcę narzędzi do komunikacji e-mail - firmę MailerLite. Wartość transakcji wyniesie około 400 mln zł (84,13 mln euro) i będzie jedną z największych w branży. Akwizycja pozwoli polskiej spółce blisko trzykrotnie zwiększyć liczbę klientów oraz zapewni jej obecność na 180 rynkach.
Vercom, MailerLite, przejecia, akcje, wyniki, 2022

(Fot. spółka)

StockWatch.pl: Polska spółka przejmuje amerykańską firmę o zasięgu globalnym. Trzeba przyznać, że to rzadka sytuacja. Od jak dawna trwały negocjacje i jak udało się porozumieć z właścicielami MailerLite?

Krzysztof Szyszka, prezes Vercomu: Negocjacje w sprawie przejęcia trwały od pewnego czasu, ale tu chciałbym podkreślić, że tę akwizycję obiecaliśmy inwestorom jeszcze na etapie IPO. Naszym celem było wejście na rynki Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej, na których dotychczas byliśmy tylko symbolicznie, obsługując np. klientów z tego regionu. Ma to bardzo duże znaczenie dla naszego biznesu. Proszę zwrócić uwagę, że z 54 mln zł marży brutto przeskakujemy jednym ruchem na 107 mln, więc skala biznesu się podwaja. Tworzymy mocne podstawy do dalszego wzrostu już globalnego. Wybraliśmy tę spółkę, ponieważ stoją za nią naprawdę fajni ludzie. Ludzie, którym udało się zbudować globalnego gracza w obszarze e-marketingu. Vercom ostatnie 10 lat poświęcił na budowanie technologii, na dostarczanie jej do tysięcy klientów, w tym do liderów poszczególnych rynków: logistyki, e-commerce, fintechu. Natomiast MailerLite poświęcił ten czas na skalowanie globalne. Dziś łączymy to co najlepsze w obu firmach. Ogarnięcie zasięgiem 180 państw zajęłoby nam pewnie kilka lat, a tą jedną dużą transakcją zyskujemy to praktycznie z dnia na dzień.

Na ten moment mamy informację o podpisanej umowie. Kiedy zostanie ona sfinalizowana?

Robert Stasik, CFO Vercom: W najbliższych dniach – z uwagi na to, że ponad 30 proc. transakcji jest finansowanych poprzez emisję nowych akcji Vercom celowaną do sprzedających spółki MailerLite – spółka zwoła walne zgromadzenie akcjonariuszy. To wymaga trochę czasu, są to terminy ustawowe, więc minie pewnie miesiąc od zawarcia umowy do formalnej zapłaty za udziały, zarówno poprzez zapłatę tej części gotówkowej jak i uchwalenie nowej emisji. To jest perspektywa co najmniej miesiąca, maksymalnie dwóch i potem już procedury rejestracyjne w sądach dot. nowej emisji.

To istotna kwestia, zapewne wielu inwestorów chciałoby wiedzieć, kiedy zobaczymy skokowy wzrost wyników. Czy to będą jeszcze tegoroczne raporty czy dopiero przyszłoroczne?

Robert Stasik: Tegoroczne, już pewnie w III kwartale będzie widoczny wpływ przychodów MailerLite na spółkę.

Wracając jeszcze do finansowania wspomniał Pan, że część środków będzie pochodziła ze środków IPO, część z emisji akcji. Czy coś jeszcze, czy to już zamyka całe finansowanie?

Robert Stasik: Struktura finansowanie wygląda tak, że 28 mln euro to środki pochodzące jeszcze z IPO, 26 mln euro to finansowanie dłużne (kredyt bankowy w euro), a pozostała część około – 30 mln euro – to wartość nowej emisji.

A w jakiej kondycji jest MailerLite? Jak kształtują się ubiegłoroczne wyniki, rentowność i zadłużenie przejmowanej firmy?

Robert Stasik: MailerLite nie ma zadłużenia. Z uwagi na fakt, że spółka działa w kanale mailowym, cechuje się bardzo wysokim poziomem rentowności. Marżowość na poziomie marży brutto wynosi ok. 85 proc., czyli tak jak wspominaliśmy, grupa Vercom podwaja poziom generowanej marży brutto. W tym momencie to jest ok. 50 mln zł, a kolejne 50 mln zł w związku z ogłoszoną transakcją.

Krzysztof Szyszka: Sam MailerLite cechuje się, podobnie jak Grupa Vercom, bardzo fajnym, silnym wzrostem również w warstwie przychodowej. Spółka w ostatnich trzech latach pokazywała ponad 40-proc. wzrost przychodów rok do roku. Jesteśmy przekonani, że w momencie kiedy zsynergizujemy oba podmioty, pojawi się dodatkowe pole do wzrostu przychodów w kolejnych okresach.

MailerLite generuje 70 proc. przychodów w USA i Europie Zachodniej. Który rynek jest najważniejszy, jeśli chodzi o strukturę przychodów?

Robert Stasik: Z tego co pamiętam, z tych 70 proc. połowa to jest Ameryka Północna, czyli prawie i wyłącznie Stany Zjednoczone, a druga połowa to Europa Zachodnia.

A w samej Europie Zachodniej, które z krajów stanowią najważniejszy rynek dla MailerLite?

Robert Stasik: To się w zasadzie rozkłada równo według wielkości poszczególnych rynków. Spółka działa globalnie, więc rozkład jest proporcjonalny do wartości poszczególnych rynków. Dlatego Stany Zjednoczone są najistotniejsze, bo są po prostu są największym rynkiem. Nie mówimy o ujęciu ilościowym czy liczbie ludzi, bo to nie determinuje wyników, tylko wartości rynków. Wiadomo, że najbardziej wartościowe rynki, jeśli chodzi o nowe technologie, to są przede wszystkim Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. To obszary, gdzie cyfryzacja jest najbardziej rozwinięta.

Myślę, że tu ważne jest żeby zrozumieć kontekst w kwestii rozkładu rynków, dlaczego mówimy na ten podmiot „globalny”. Tego typu usługi, szczególnie w MailerLite, również w Vercomie są świadczone w modelu self-service, gdzie klienci sami dokonują rejestracji i zaczynają korzystać z usług. Nie ma tu potrzeby budowania bardzo dużych struktur lokalnych, sprzedażowych w tym obszarze, więc ta obecność globalna powoduje, że jesteśmy obecni w tej chwili w 180 krajach i ten wzrost jest równomierny, jeśli chodzi o wielkość tych rynków i ich podatność na tego typu technologie. Nie ma tutaj celowanych działań w konkretne rynki, które by powodowały, że np. jeden konkretny rynek rozwija się szybciej niż inne.

Krzysztof Szyszka: Trzeba pamiętać, że Vercom tworzy technologie, które są z natury globalne: komunikacja mailowa, smsowa, pushowa. Te rodzaje komunikacji są po prostu globalnymi rozwiązaniami. Dlatego tak mocno chcemy wychodzić i przeskalowywać swoją działalność, że one nie muszą mieć charakteru lokalnego, przypisanego do konkretnego kraju. To nam strasznie pasuje, bo dla nas dywersyfikacja jest kluczem dla zdrowego i dynamicznego wzrostu spółki w kolejnych latach.

Co dalej w temacie akwizycji? Czy transakcja z MailerLite jest swoistą „kropką nad i”, jeśli budowanie biznesu w oparciu o przejęcia?

Krzysztof Szyszka: Uznajemy, że po tym ruchu jesteśmy kompletni, tzn. z jednej strony mamy skalowalną technologię i zasoby ludzkie do tego, by móc dalej rozwijać się globalnie. Na dzisiaj mówimy, że po 12 miesiącach od IPO kończymy ten etap. Kończymy go z dużym przytupem. Rzadko się zdarza, że polska spółka przejmuje globalnego gracza o takiej wielkości. Teraz nasza koncentracja będzie na tym, żeby dalej skalować poprzez działania organiczne. Zarówno Vercom jak i MailerLite, to są spółki, które potrafią rosnąć w modelu organicznym. Wydaje nam się, że suma potencjałów obu podmiotów umożliwi nam bardzo dynamiczny wzrost. Nie możemy pokazywać żadnych prognoz, ale liczymy, że w perspektywie naprawdę niedługiego czasu będzie można mówić na bazie wyników finansowych o więcej niż podwojeniu naszego wyniku EBITDA. Myślimy tu o 3-cyfrowej liczbie. Z drugiej strony naszą główną ambicją i średniookresowym celem jest zbudowanie pozycji TOP5 wśród globalnych rozwiązań CPasS-owych na świecie.

Skoro ta akwizycja zamyka pewien etap, czy można się spodziewać aktualizacji strategii lub zmian w zakresie polityki dywidendy?

Krzysztof Szyszka: Myślę, że jest zbyt wcześnie, by o tym mówić. Strategii nie musimy zmieniać, bo ta transakcja idealnie wpisuje się w tą strategię, którą przedstawialiśmy w trakcie IPO. Od tej strony kupujemy jednokanałowego gracza, mamy wiele kanałów komunikacji, będziemy to oczywiście cross-sellować. To jest to, co umiemy robić i realizowaliśmy już na poprzednich transakcjach. Oczywiście Vercom historycznie wypłacał dywidendy i lubi dzielić się zyskiem ze swoimi akcjonariuszami. Natomiast myślę, że to ciut za wcześnie żeby tą politykę zmieniać, ale oczywiście jesteśmy otwarci również na ten aspekt.

Dziękuję za rozmowę

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco

    We wtorek giełda w Warszawie wykonała zdecydowany zwrot w górę i wybroniła się przed 5. spadkową sesją z rzędu. W środę strona popytowa idzie za ciosem i ale finalnie o losach całej sesji i tak najprawdopodobniej zdecyduje reakcja na decyzję RPP i na dane z rynku pracy w USA. W centrum uwagi są dziś Allegro, VERCOM i Asseco Poland.

  • Vercom zwiększył zysk netto do 22,6 mln zł w II kwartale 2025 przy stabilnych przychodach

    VERCOM zakończył drugi kwartał 2025 roku z 22,6 mln zł zysku netto i 33 mln zł skorygowanej EBITDA, co oznacza wzrost odpowiednio o 24 proc. i 21 proc. r/r. Przychody utrzymały się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego.

  • Vercom: Wyniki za I kw. wpisują się w oczekiwania 135 mln zł EBITDA w całym 2025 r.

    Wyniki VERCOMu za I kwartał wpisują się w oczekiwania co do całego roku (135 mln zł zysku EBITDA), ocenił CEO Krzysztof Szyszka. Zgodnie z jego słowami, pewną wskazówką co do perspektyw całego 2025 r. może być fakt, że pierwsze trzy miesiące roku z reguły odpowiadają za 21-22% całorocznego wyniku.

  • Korekta na GPW, w grze Allegro, Murapol, Shoper i cyber_Folks

    Pogorszenie nastrojów na globalnych rynkach akcji rzuca się cieniem na GPW. Dotyczy to głównie dużych spółek. Na tych średnich i małych chęć do realizacji zysków jest dużo mniejsza. I nie ma się co dziwić, bo często zaskakują one lepszymi od oczekiwań wynikami.

  • Vercom z 38-proc. wzrostem zysku netto w I kwartale 2025 r.

    Dostawca globalnych usług komunikacyjnych w modelu SaaS zanotował w I kwartale 2025 r. blisko 38-proc. wzrost zysku netto, który wyniósł 23 mln zł. Spółka planuje wypłacić rekordową dywidendę w wysokości 45 mln zł i przeprowadzić skup akcji własnych za kwotę do 30 mln zł. W planach jest także dalszy rozwój usług RCS oraz ekspansja globalna we współpracy z gigantami technologicznymi.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat