
Fot. spółka
Wyniki grupy Wittchen za II kwartał okazały się wyższe r/r i lepsze od konsensusu. Producent i dystrybutor wyrobów skórzanych odnotował 16,66 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 23,24 mln zł zysku rok wcześniej, podano w raporcie.
Zysk operacyjny we I półr. br. wyniósł 23,42 mln zł wobec 28,24 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 38,6 mln zł wobec 42,4 mln zł rok wcześniej.
– W końcu coś pozytywnego w Wittchen. Wyniki r/r i od konsensusu lepsze. Spadek marży brutto r/r o 1,5 p.p. to przede wszystkim efekt presji cenowej i wpływu konkurencji. Powoli zaczynają być widoczne również ceny frachtu, choć ze względu na rotację zapasów, efekt ten nie był w pełni widoczny w drugim kwartale. Zapewne te czynniki pozostaną ze spółką w drugim półroczu. Sprzedaż krajowa rośnie, ale przede wszystkim w B2B. Segment ten charakteryzuje się pewnymi peakami sprzedażowymi, które nie zawsze muszą być powtarzalne. Powstaje więc naturalne pytanie, czy ta część biznesu dostarczy również satysfakcjonujące wyniki w kolejnym kwartale, gdzie baza porównawcza jest już sporo wyższa – ocenia Przemysław Staniszewski, analityk StockWatch.pl.➡ Obserwuj jego profill na X (Twitter)
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 205,78 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 206,74 mln zł rok wcześniej.
– Konsumenci wciąż są bardzo ostrożni, jeżeli chodzi o wydatki, co potwierdzają raportowane przez GUS niskie odczyty dotyczące sprzedaży detalicznej w kategorii: tekstylia, odzież i obuwie. Obserwujemy również wyraźne schłodzenie koniunktury w Niemczech, które są dla nas jednym z kluczowych rynków zagranicznych. W takim otoczeniu w drugim kwartale osiągnęliśmy niewielki wzrost sprzedaży i liczymy, że zdołamy trwale odwrócić negatywną tendencję z dwóch poprzednich kwartałów. Dążymy do zwiększania sprzedaży we wszystkich kanałach i jednocześnie uważnie kontrolujemy koszty. Notujemy rosnący udział przychodów ze sprzedaży w naszej sieci stacjonarnej. Klienci odwiedzający nasze salony, doświadczający wysokiej jakości produktów i obsługi, w mniejszym stopniu są wrażliwi na cenę, która w przypadku zakupów online często przesądza o zakupie – powiedział prezes Wittchen Jędrzej Wittchen, cytowany w komunikacie.
– W pierwszym półroczu kontynuowaliśmy inwestycje w rozwój sprzedaży za granicą, zarówno online, jak i w sieci stacjonarnej. Uruchomiliśmy salony w Niemczech, Austrii i Rumunii. Rumuński rynek jest obiecujący, bo przeciętny dochód rozporządzalny konsumentów rośnie i wykazują oni większą skłonność do zakupów. Jeszcze w tym roku planujemy otworzyć w Bukareszcie trzeci salon marki Wittchen – dodał.
Zdecydowaną większość przychodów Grupy Wittchen (ok. 83 proc.) stanowi sprzedaż krajowa, która w drugim kwartale br. zwiększyła się o ponad 6 proc. r/r do ponad 93 mln zł, głównie dzięki wzrostowi w segmencie klientów biznesowych. Wzrost ten z nawiązką skompensował niższą sprzedaż na rynkach zagranicznych, na co wpłynęło pogorszenie koniunktury w Niemczech oraz umocnienie się złotego wobec euro (negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie).
W II kw. Grupa Wittchen utrzymała wysoki poziom marży brutto na sprzedaży, która wyniosła 62,1 proc., co oznacza nieznaczny spadek r/r. Jest on odzwierciedleniem silnej presji na ceny, szczególnie w kategorii bagaż, będącej od kilku lat najistotniejszą kategorią produktów oferowanych przez Grupę.
Grupa chce także uruchomić własny e-sklep w Słowacji. Na II kw. produkty marki Wittchen były oferowane w 24 krajach Europy, za pośrednictwem 7 własnych e-sklepów oraz 46 platform marketplace.
– Stale rosnące znaczenie kanału e-commerce i konieczność zwiększania efektywności w tym obszarze sprawiły, że Grupa Wittchen zmodernizuje i rozbuduje własne centrum logistyczne w Palmirach koło Warszawy. Obecne dwie hale magazynowe zostaną uzupełnione o trzeci budynek, zaś wyposażenie hali nr 1 zostanie w dużym stopniu zautomatyzowane. Na przełomie 2024 i 2025 r. planowne jest zakończenie prac projektowych i przygotowawczych. Z uwagi na planowaną budowę węzła drogowego w Palmirach w ramach trasy S7, w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby spółki, musiała ona dostosować do tych planów harmonogram swojej inwestycji. Rozpoczęcie budowy hali magazynowej zaplanowane jest obecnie na 2025 rok – czytamy dalej w materiale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 19,88 mln zł wobec 23,61 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Wittchen prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 7 krajach (wliczając Polskę), 46 platformy marketplace w 24 krajach oraz sieć ponad 100 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami Wittchen i Wittchen Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach.
Wittchen jest sprzedawcą dodatków i akcesoriów skórzanych. Prowadzi także sprzedaż obuwia i odzieży skórzanej oraz akcesoriów podróżnych. Spółka jest notowana na GPW od 2015 r., wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 467,3 mln zł w 2023 r.