PARTNER SERWISU
odnegauk

4 spółki z branży motoryzacyjnej jadące na różnych biegach

Omawiane walory: , , ,

Najnowsze wieści z branży motoryzacyjnej ciążą kamieniem kursom spółek. StockWatch.pl przeprowadził sezonowy przegląd giełdowych firm kooperujących w tym sektorze. Okazuje się, że mimo kryzysu nie wszystkie firmy hamują.

Czarne chmury wiszą nad branżą motoryzacyjną. Według najnowszych danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w listopadzie produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła 48.183 sztuki, co oznacza spadek o 21,7 proc. r/r i ubytek o 6,05 proc. m/m. Łączna produkcja w okresie styczeń – listopad 2012 roku wynosi 597.698 aut, czyli o 22,21 proc. mniej niż rok wcześniej.

Podsumowanie zbiegło się z informacją, że przeżywająca trudności finansowe niemiecka firma motoryzacyjna Opel zamyka w 2016 roku fabrykę w Bochum. To drugi co do wielkości zakład Opla, należącego do amerykańskiego koncernu General Motors. Decyzje umotywowano znacznym spadkiem popytu na rynku europejskim. Również na rodzimym podwórku sytuacja jest alarmująca. Niedawno Fiat Auto Poland zapowiedział, że od stycznia 2013 zwolni około 1500 osób. Proces zwolnień ma trwać do marca, a redukcja dotknie 30 proc. załogi. Powodem tej decyzji jest spadek produkcji, zła sytuacja na rynku motoryzacyjnym oraz planowana reorganizacja firmy.

To wszystko nie napawa optymizmem. Trudno będzie o szybką metamorfozę w branży bez ingerencji z zewnątrz, ale na to się nie zanosi.

– Trudno oczekiwać, aby teraz kraje Unii Europejskiej zdecydowały się na taką pomoc branży motoryzacyjnej, jak to miało miejsce w 2009 roku. Dlatego mimo ostatniej delikatnej poprawy, wciąż recesyjne odczyty PMI oraz obniżki oficjalnych prognoz wzrostu PKB w strefie euro sprawiają, iż perspektywy dla tej branży na 2013 r. są mało zachęcające. Oczywiście sytuację każdej z giełdowych spółek kooperującej w tej branży należy oceniać indywidualnie. Ważne jest jaki posiada portfel zamówień i z kim kooperuje, gdyż europejski sektor automotive jest silnie podzielony – z jednej strony mamy dobrze radzące sobie na rynkach koncerny niemieckie, podczas gdy z drugiej strony na spadek sprzedaży cierpią producenci Włoch czy Francji. Ostatnie dane stowarzyszenia producentów aut za 10 miesięcy 2012 r. pokazują potężne, dwucyfrowe spadki rejestracji nowych aut we Włoszech, Francji i Hiszpanii, podczas gdy w Niemczech ten spadek jest marginalny, a ostatni miesiąc przyniósł wręcz odwrócenie negatywnej tendencji. – mówi Grzegorz Pułkotycki, zastępca Dyrektora Departamentu Doradztwa Inwestycyjnego DM BZ WBK.

>> Wszystkie giełdowe spółki działające w sektorze motoryzacyjnym znajdziesz w serwisie. >> Sprawdź i porównaj analizę wskaźnikową każdej z nich w StockWatch.pl

Sytuacja w branży daleka od komfortowej, co jest nie bez znaczenia dla naszych spółek kooperujących w sektorze motoryzacyjnym. Widać to po osiąganych wynikach i zachowaniu kursów. Branżowe perturbacje odbijają się na Boryszewie. W III kwartale zysk netto Boryszewa z działalności kontynuowanej wyniósł 16,78 mln zł, wobec 37,2 mln zł przed rokiem. Rezultat okazał się nieco niższy od konsensusu PAP, który mieścił się w przedziale 17,2-21,1 mln zł. Spółka zwraca uwagę, że ubiegły okres był niekorzystny dla producentów samochodów w Europie, gdyż nastąpiło dalsze pogłębienie spadków sprzedaży pojazdów. Dotknęło ono także największego europejskiego producenta i jednocześnie głównego klienta Boryszewa – Volkswagena. Niemiecki koncern zmniejszył sprzedaż w Europie o 4,2 proc. W poniedziałek okazało się, że analitycy DI BRE Banku obniżyli cenę docelową akcji Boryszewa do 0,56 zł z 0,60 zł wcześniej, zachowując jednocześnie rekomendację trzymaj>> Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź stronę analityczną w serwisie.

Powodów do zadowolenia nie ma także Groclin, choć tu ostatnio kurs dość mocno odreagował spadki. Niemniej, jak niedawno przyznał przedstawiciel spółki na łamach StockWatch.pl, Groclin cały czas prowadzi negocjacje w sprawie nowych kontraktów, ale perspektywa ich rozstrzygnięcia jest co najmniej kilkumiesięczna. Skala zamówień pozostaje, póki co, bez zmian. Spółka cały czas szuka sposobów na dodatkowe źródła przychodów. Jest gotowa na współpracę z kontrahentami z innych branż w wolnych halach produkcyjnych. W tym zakresie prowadzone były negocjacje m.in. z firmami, które chciały tam produkować słodycze czy elektronikę. Na razie rozmowy nie przyniosły efektu. Groclin szuka też sposobu na sprzedaż majątku.

>> W przeciągu zaledwie miesiąca akcje producenta wyposażenia samochodów zyskały blisko 40 proc. >> Kurs Groclinu mocno odreagowuje wcześniejsze spadki.

Warto zauważyć, że nie wszystkim motoryzacyjna zapaść przeszkadza w śrubowaniu wyników. Pochwały za osiągnięcia w trzecim kwartale zebrał Wielton oraz Ursus. Producent naczep ma za sobą mocny wzrost kursu we wcześniejszych miesiącach i dobre wyniki m.in. dzięki ekspansji na rynek rosyjski. Z kolei przychody producenta ciągników w III kwartale wzrosły do 59,5 mln zł, z 41,1 mln zł w analogicznym okresie 2011 roku. W tym samym czasie zysk netto skoczył z 48 tys. zł do ponad 1 mln zł. Dynamika imponująca, ale tu także można znaleźć rysę na wynikach.

Ursus zanotował kolejny dobry kwartał, choć poprawa nie jest już tak znacząca, jak miało to miejsce trzy miesiące temu. Przychody nadal wykazywały się sporą dynamiką. Zaraportowano zwyżkę sprzedaży w wysokości 45 proc. To nawet większe przyśpieszenie niż miało miejsce kwartał wcześniej (35 proc.). Nastąpił sezonowy lekki spadek sprzedaży względem drugiego kwartału tego roku. Na poniższym wykresie doskonale widać, że szczyt przychodów spółka osiąga w drugim kwartale. Rentowność w porównaniu do odpowiadającego kwartału roku poprzedniego prawie się nie zmieniła, w związku z czym zwyżka zysku brutto była niemal identyczna. Odnotowano jednak obniżkę (1,5 pp) marży względem poprzedniego kwartału. – ocenia Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl. >> Całą analizę znajdziesz tutaj.

Mimo nie najlepszych perspektyw dla branży motoryzacyjnej, spółki z tego sektora są w ścisłym centrum zainteresowań inwestorów. Sprawdziliśmy jak wygląda sytuacja na najbardziej gorących papierach w tej branży. Imponującym wzrostem może pochwalić się Ursus, którego kurs poszybował z około 1,30 zł na ponad 4,50 zł. Jednak w ostatnich tygodniach ma on za sobą regres w związku z przeprowadzaną nową emisją akcji z PP.

– Pod koniec ubiegłego miesiąca doszło do zakończenia spadkowej podfali, kurs wyhamował na wsparciu dziennych EMA, zaś początek grudnia dał sygnał do ponownego kupna akcji. Jednakże nie można wykluczyć, że po bardzo silnym wzrostowym impulsie z okresu sierpień-październik papier będzie chciał się dłużej skorygować, czyli wejść w dobrze znany długoterminowym akcjonariuszom etap horyzontu. Krótkoterminowo obowiązuje sygnał kupna zaś zeszłotygodniowa biała tygodniowa świeczka, z dnem na 3,11 zł, stanowi wsparcie dla długiej pozycji. Zejście poniżej ten pułap dla cen close zamyka koncepcję wejścia kursu w nowy impuls wzrostowy aktywując jednocześnie tezę o przedłużeniu horyzontu, co dla długoterminowych akcjonariuszy jest o tyle ważnym sygnałem, że będą mogli oni taniej dokupić walory spółki. – mówi Piotr Neidek, analityk DI BRE Banku.

Kliknij aby powiększyć

Dużo gorszy rok zalicza kurs Boryszewa, jedynego reprezentanta branży wśród blue chipów. Przecena na akcjach spółki kojarzonej z Romanem Karkosikiem rozpoczęła się w lutym i od tego czasu tylko sporadycznie była przerywana na chwilę. Niemniej w krótkim terminie może pojawić się sygnał kupna, ale pod warunkiem, że zostanie przebity poziom 0,56 zł.

– Dopóki Boryszew notowany jest powyżej strefy wsparcia 0,42-0,36 zł to w ujęciu średnioterminowym sytuacja techniczna jest wzrostowa. Poziom 0,42 zł to dno zeszłorocznej październikowej białej świeczki zrobionej na historycznym wolumenie, co z punktu widzenia akcjonariatu oznacza, że zejście kursu poniżej ten pułap będzie oznaką mylnego zaangażowania się w akcje, dlatego też 0,42 zł powinno zostać obronione. Długoterminowo wyrysowała się struktura przypominająca formację oG&R lecz do jej aktywacji potrzeba trochę czasu oraz kapitału wymaganego do wyjścia kursu powyżej 1,25 zł. W ujęciu krótkoterminowym, czyli do końca 2012 r., sygnałem kupna będzie przebicie się cen przez 0,56 zł i wtedy ze stopem 0,50 zł close będzie można grać długą. – ocenia analityk DI BRE Banku.

Kliknij aby powiększyć

>> Interesujesz się sytuacją fundamentalną Boryszewa po wynikach za ostatni kwartał? >> Zobacz analizę najnowszego raportu przygotowaną przez analityka portalu StockWatch.pl

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Boryszew z 3,18 mln zł zysku netto w II kw. 2025 r., przychody spadły o 5,8 proc.

    BORYSZEW odnotował 3,18 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kwartale 2025 r., wobec 38,94 mln zł rok wcześniej. Przychody spadły do 1 231,14 mln zł z 1 306,42 mln zł rok wcześniej – podała spółka w raporcie.

  • Wielton podpisał ramową umowę z Jelczem w segmencie defence

    WIELTON zawarł umowę ramową z Jelczem, spółką z grupy PGZ, dotyczącą współpracy przy produkcji ciężarówek wojskowych na potrzeby Agencji Uzbrojenia. Dokument nie określa wartości zamówień, ale eksperci pozytywnie oceniają jego znaczenie dla dalszej ekspansji WIELTONu w sektorze obronnym.

  • Fiasko ABB. Akcjonariusz Boryszewa nie sprzedał akcji

    Unibax - akcjonariusz BORYSZEWa posiadający 37 654 159 akcji, reprezentujących 15,69 proc. ogólnej liczby głosów w spółce - nieskutecznie zakończył proces przyspieszonego budowania księgi popytu (ABB), którego celem była sprzedaż łącznie do 24 mln sztuk zdematerializowanych akcji zwykłych na okaziciela BORYSZEWa.

  • Analiza grupy Wielton: Emisja ratunkowa

    WIELTON znalazł się w bardzo trudnym położeniu finansowym, zmuszonym do emisji ratunkowej w obliczu pogłębiającego się kryzysu na europejskim rynku transportowym.

  • Akcjonariusz Boryszewa sprzedaje w ABB do 24 mln akcji, kurs spada

    Unibax sprzedaje do 24 mln akcji BORYSZEWa w ramach przyśpieszonej budowy księgi popytu (ABB). W poniedziałek rano kurs akcji przemysłowej spółki spada o blisko 3 proc.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat