Sezon raportów finansowych za III kwartał 2014 roku miał nieduże znaczenie dla kierunku warszawskich indeksów, bo wśród dużych spółek niewiele było pozytywnych niespodzianek. Emocji dostarczyli za to reprezentanci indeksu WIG250. Garść parkietowych maluchów ciężko zapracowała na miano bohaterów, co nie umknęło uwadze inwestorów i znalazło odzwierciedlenie w kursach akcji.
Jedną z większych pozytywnych zaskoczeń okazał się wynik Tarczyńskiego. Branża mięsna, z którą spółka ściśle kooperuje w tym roku była wystawiona na perturbacje wywołane rosyjskim embargiem. Tymczasem zysk netto za III kwartał producenta wędlin skoczył o 139 proc. w ujęciu r/r do 4,4 mln zł. Okazuje się, że polityczna rozgrywka zaczyna wręcz sprzyjać Tarczyńskiemu. Problemy z eksportem polskiego mięsa doprowadziły do jego przeceny, a to dla przetwórcy korzystna sytuacja, bo spółka kupuje tańszy surowiec. Cieszy poprawa rentowności – po słabym II kwartale kolejne miesiące przyniosły odbudowę zyskowności core businessu. Grupa w III kwartale zwiększyła znacznie marże na sprzedaży. Obok czynnika surowcowego drugim driverem poprawy jest spadek kosztów organizacji oraz sprzedaży.
– Pogorszenie wyników w drugim kwartale okazało się mieć charakter krótkoterminowy. Kolejne trzy miesiące przyniosły znaczą poprawę wyników na wszystkich poziomach RZiS. Co ważne wydaje się, iż kolejne kwartały powinny utrzymać ten pozytywny trend ze względu na sprzyjającą sytuację na rynku żywca. Przed spółką teraz ważny okres ze względu na zwiększony popyt w związku ze Świętami Bożego Narodzenia. – ocenia Szczepan Łangowski, analityk StockWatch.pl. >> Całą analizę znajdziesz tutaj
Równie wysokimi dynamikami zysków popisał się Graal, także przedstawiciel sektora spożywczego. Producent przetworów rybnych poprawił zysk netto o 157 proc. w ujęciu r/r do 5,2 mln zł. Warto też zauważyć inne pozytywne aspekty raportu finansowego. Spadek należności pozwolił wygenerować w III kwartale 53,5 mln zł gotówki z działalności operacyjnej. Natomiast dobry cash flow operacyjny pomógł obniżyć zadłużenie do 148,4 mln zł na koniec września, wobec 191,5 mln zł na koniec czerwca tego roku.
W III kwartale dokazywał także Indykpol. Producent i przetwórca mięsa drobiowego poprawił zysk netto aż o 281 proc. do 6,2 mln zł. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 39 mln zł i był o 8,4 mln zł wyższy. Marża wzrosła do 13,7 proc. z 11,4 proc.
– Kolejny kwartał spółka pokazuje bardzo dobre wyniki, m.in. za sprawą wdrożonego w grudniu ub.r. programu restrukturyzacyjnego. Sprzedaż eksportowa wzrosła w III kw. o 33 proc. r./r. do 62,2 mln zł. Przychody ze sprzedaży krajowej były na poziomie zbliżonym r/r. Głównymi rynkami eksportowymi były: Wielka Brytania 17,3 mln zł (+31 proc. r/r), Irlandia 10,7 mln zł (+460 proc. r/r), Niemcy 8 mln zł (+3 proc. r/r) oraz Belgia 6,4 mln zł (-1 proc. r/r). – wskazują analitycy Trigon DM.
Pod koniec października zarząd Indykpolu przyjął program inwestycyjny na najbliższe cztery lata, który może wynieść do 200 mln zł. Przewiduje on inwestycje w sferze surowcowej oraz modernizację zakładów ubojowo-przetwórczych. W głównym zakładzie zlokalizowanym w Olsztynie planowany jest wzrost mocy produkcyjnych o 40 proc.
Rainbow Tours jest kolejną spółką, która pochwaliła się ponadprzeciętnymi dynamikami zysków. W III kwartale netto wystąpił tutaj aż 150-proc. progres. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 15,7 proc. wobec. 10,2 proc. przed rokiem. Dobre wyniki to zasługa wzrostu przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych, związanego ze zwiększeniem liczby klientów uczestniczących w imprezach oraz utrzymaniem wartości średniej ceny imprezy. Warto zwrócić uwagę, że gotówka netto wyniosła 97 mln zł, a pozycja ta skorygowana o kapitał obrotowy netto uwzględniający również zaliczki od klientów osiągnęła wartość 42 mln zł, co stanowi 18 proc. kapitalizacji.
>> Wskaźnik C/WK spółki to 3,16 przy średniej dla sektora 1,58 >> Zobacz jak zmieniły się pozostałe wskaźniki Rainbow Tours po wynikach za III kwartał
Zaskakująco dobrze na tle konsensusu wypadł też Comarch. Informatyczna spółka z małopolski poprawiła zysk EBITDA o 233 proc. do 46,3 mln zł, a wynik netto z 0,2 mln zł do 21,4 mln zł. Na poziomie zysku netto największą poprawę widać na rynku polskim w segmencie IT. Grupa sygnalizuje także poprawę biznesu na rynku niemieckim. Natomiast negatywny wpływ miał segment medyczny, gdzie widniała strata.
Różnie w III kwartale wiodło się natomiast przedstawicielom branży modowej. Zawiódł lider LPP, ale dobry styl udało się zachować Monnari. W III kwartale zysk operacyjny grupy skoczył w ujęciu r/r o blisko 100 proc. do 4,1 mln zł, a zysk netto o 278 proc. do 3,96 mln zł. Marża brutto na sprzedaży urosła z 54 proc. do 59,5 proc.
– Grupa w dalszym ciągu dobrze sobie radzi w bieżących uwarunkowaniach makroekonomicznych. Co istotne, poprawa wyników w analizowanym okresie miała miejsce mimo niekoniecznie sprzyjających warunków pogodowych, które niespecjalnie zachęcały do zakupów cieplejszej kolekcji jesienno-zimowej, oraz oddziałującemu in minus na koszty działalności osłabieniu się krajowej waluty w stosunku do USD i EUR, a więc walut, w których rozliczane są koszty produkcji zlecanej w Azji oraz koszty wynajmu powierzchni sprzedaży w centrach handlowych. Niemniej jednak za sprawą dalszych działań optymalizujących koszty działalności po raz kolejny udało się poprawić marżę brutto. Kontynuowane były również działania w zakresie rozwoju sieci sprzedaży, gdzie odnotowano wzrost liczby sklepów własnych w ujęciu kw/kw ze 119 do 121, a w przełożeniu na powierzchnię handlową z 19,1 do 19,7 tys. m2. Pewne wątpliwości co do utrzymania dotychczasowej tendencji wzrostowej, jakie wskazano w poprzedniej analizie, pozostają generalnie aktualne. Stąd, przy utrzymaniu obecnej dyscypliny kosztowej dalszą dynamiczną poprawę wyników może zapewnić głównie rozwój sieci sprzedaży. – zaznacza Tomasz Nawrocki, analityk StockWatch.pl. >> Zobacz całą treść analizy najnowszego raportu

Powyżej porównanie zachowania kursów akcji sześciu omawianych spółek na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy.