
Ronson miał ponad 14 mln zł zysku netto w II kw. 2021 r.
Zysk operacyjny wyniósł 19,3 mln zł wobec 12,49 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 154,11 mln zł w II kw. 2021 r. wobec 85,87 mln zł rok wcześniej.
W I-II kw. 2021 r. spółka miała 21,95 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 40,64 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 246,91 mln zł w porównaniu z 253,1 mln zł rok wcześniej.
– Przychody ze sprzedaży lokali mieszkalnych i sprzedaży usług spadły o 6,2 mln zł (2,4 proc.) z 253,1mln zł w okresie sześciu miesięcy zakończonym dnia 30 czerwca 2020 roku do 246,9 mln zł w okresie sześciu miesięcy zakończonym dnia 30 czerwca 2021 roku, co zasadniczo jest spowodowane wydaniem mniejszej liczby lokali klientom – spadek z 600 lokali w okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 roku w porównaniu do 445 lokali w okresie sześciu miesięcy zakończonych 30 czerwca 2021 roku (w odniesieniu do projektów w 100% posiadanych przez spółkę) – czytamy w raporcie.
Koszt własny sprzedaży lokali mieszkalnych wzrósł o 17,1 mln (9,2 proc.) z 186,3 mln zł w okresie sześciu miesięcy zakończonym dnia 30 czerwca 2020 roku do 203,3 mln zł w okresie sześciu miesięcy zakończonym dnia 30 czerwca 2021 roku. Wzrost wynika ze zróżnicowania projektów dostarczonych klientom.
Marża brutto ze sprzedaży lokali mieszkalnych za okres sześciu miesięcy wyniosła 17,7 proc. wobec 26,3 proc. w okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 roku. Zmiana w marży brutto wynika ze zróżnicowania projektów dostarczonych klientom o różnej rentowności.
W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2021 roku projektami o znaczącym wpływie na przychody oraz rentowność Grupy były Ursus Centralny Ia oraz Vitalia III (odpowiednio 9,1 mln zł oraz 8,3 mln zł udziału w zysku brutto, co przekłada się odpowiednio na marżę brutto w wysokości 17,9 proc. oraz 18,1 proc.).
Koszty sprzedaży i marketingu spadły o 0,4 mln zł (13,5 proc.) z 2,9 mln zł, co zasadniczo spowodowane było efektywniejszym zarządzaniem kosztami marketingu oraz skróconego procesu sprzedaży spowodowanego bardzo dużym popytem na lokale. W okresie sprawozdawczym spółka przyjęła nową strategię marketingową dostosowaną do nowej sytuacji rynkowej, co przyczyniło się znacząco do wzrostu sprzedaży o 178 lokali do poziomu 604 lokali w okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2021 roku w porównaniu do 426 lokali rok wcześniej.
– Pomimo mniejszej liczby przekazań w I półroczu 2021 r. odnotowaliśmy dobry poziom przychodów, tylko o 2 proc. niższy niż w I półroczu 2020 r. Na porównywalność marży brutto r/r wpływa efektu wysokiej bazy rozpoznania bardzo dobrego projektu City Link III w ubiegłym roku. W pierwszym półroczu 2021 roku osiągnęliśmy 17,7 proc. marży brutto i co jest pozytywne dla raportowanego okresu, marża brutto pochodzi z kilku znaczących projektów. Zysk operacyjny i netto podążają za niższą marżą brutto i wyniosły odpowiednio 29,7 mln zł i 21,9 mln zł. Utrzymujemy bezpieczny poziom wskaźnika zadłużenia netto do kapitałów własnych – na koniec czerwca wskaźnik nie uwzględniający gotówki na rachunkach escrow wynosił 24,4 proc. i 14,6 proc. obliczony zgodnie z kowenantami obligacji. Stale finansujemy naszą działalność biznesową w sposób zrównoważony, co doceniają inwestorzy. W pierwszym półroczu po raz drugi w historii Ronson z jednej emisji obligacji pozyskaliśmy 100 mln zł (popyt przekroczył nasze potrzeby i osiągnął 125 mln zł). Dzięki tej emisji zabezpieczyliśmy nasze średnioterminowe potrzeby finansowe, w tym wykup i umorzenie serii obligacji zapadających w tym roku oraz nasze dalsze plany rozwoju – podsumował CFO Yaron Shama, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-II kw. 2021 r. wyniósł 22,44 mln zł wobec 40,76 mln zł zysku rok wcześniej.
Ronson to spółka deweloperska notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r. W 2020 r. sprzedała 918 lokali, a przekazała 966. Jej skonsolidowane przychody wyniosły 401 mln zł w 2020 r.