oyywzwjp
PARTNER SERWISU
qxztwwck

Akcje amerykańskich big-techów spadają. Apple utrudnił zarabianie na reklamach

Omawiane walory: , , , ,
Nowy "reklamowy ład" Apple dał się we znaki Snapchatowi. Kurs akcji właściciela popularnej aplikacji mobilnej spadł w ciągu jednej sesji o ponad 1/4. W tym tygodniu dowiemy się, jak nowe zasady iOS przełożą się na wyniki Facebooka czy Instagrama.
apple,Facebook,twitter,google,reklamy,ads,wyniki,2021

Fot. Pexels

Wraca temat głośnej aktualizacji iOS 14.5 z początku roku. Przypomnijmy nowa wersja oprogramowania iPhone’ów przyniosła wielką zmianę w zakresie polityki prywatności danych. Apple wymusił na twórcach aplikacji konieczność otrzymania zgody na śledzenie i gromadzenie danych o użytkownikach. To mocny cios dla wartego ponad 100 mld dolarów rynku reklamy mobilnej. Dotychczas deweloperzy mieli swobodny dostęp do unikalnego numeru IDFA (Identifier for Advertisers), co pozwalało im na dokładne śledzenie aktywności w Internecie i profilowanie reklam np. na Facebooku czy Instagramie. Obecnie użytkownik iOS może odciąć twórców appek od danych i utrudnić tym samym dotarcie z reklamą. Jednocześnie Apple zaoferowało mocno okrojoną alternatywę w postaci SKAD network. Oprogramowanie to służy do atrybucji i mierzenia konwersji. SKAD oferuje zagregowane dane, co wyklucza możliwość przypisania danego zdarzenia do konkretnego urządzenia.

Wartość Snapchata spadła w jeden dzień o 1/4

O tym, jak dużym wyzwaniem jest nowa polityka Apple, przekonał się Snapchat. W czwartek po sesji amerykański gigant opublikował mieszane wyniki kwartalne i słabe prognozy przychodów na bieżący kwartał. Spółka przyznała, że zmiany Apple odbiły się na zdolności do mierzenia, czy jej reklamy prowadziły do ​​odwiedzin strony internetowej lub sprzedaży, a narzędzie pomiarowe SKAD dostarczone przez Apple nie działało tak dobrze, jak oczekiwano. Inwestorzy zareagowali paniczną wyprzedażą akcji. W piątek kapitalizacja Snapchata skurczyła się o 25 proc.

Kliknij, aby powiekszyć.

Na koniec ubiegłego tygodnia solidną przecenę zanotowali także pozostali giganci technologiczni – Facebook spadł 5,5 proc., Twitter 4 proc., a Pinterest o 4,3 proc.

Chwila prawdy dla BigTech-ów

Przecena Snapchata odbiła się szerokim echem. Według amerykańskich ekspertów, konsekwencje forsowania polityki prywatności przez Apple będą duże. Ich zdaniem, Facebook, czyli druga po Google cyfrowa platforma reklamowa na świecie, najprawdopodobniej straci najwięcej. O tym, czy ich prognozy sprawdzą się, będzie można się przekonać jeszcze dzisiaj. W poniedziałek po sesji spółka Marka Zuckerberga opublikuje wyniki za III kwartał. We wtorek raportami podzielą się Microsoft, Alphabet (Google), a w czwartek Apple i Amazon.

Podobnie jak w Snapchacie, większość działalności Facebooka skupia się na reklamie bezpośredniej. W ubiegłym miesiącu zarząd Facebooka przyznał, że zmiany Apple spowodowały, że wyniki reklam na urządzeniach z systemem iOS były o wiele słabsze. Co ciekawe, reklamy nie tylko gorzej trafiały do odbiorców, ale też stały się droższe. Na rynku nie brakuje też doniesień, że Facebook robi co może, by zebrać jak najwięcej informacji. Jednym ze sposobów jest gromadzenie danych o lokalizacji za pomocą metadanych ze zdjęć.

➡ Notowania akcji spółek giełdowych i indeksów, gorące wzrosty i spadki, statystyki i dane giełdowe ➡ Sprawdź!

Media społecznościowe były jednym z najzagorzalszych krytyków aktualizacji Apple, argumentując, że zaszkodzą one małym firmom, które polegają na spersonalizowanych reklamach w celu zwiększenia sprzedaży. Mniej narażone na straty są według ekspertów Twitter i Google. Pierwsza platforma prawdopodobnie zostanie oszczędzona, ponieważ portal społecznościowy jest wykorzystywany głównie do reklamowania marek. Z kolei Google, czyli największa na świecie firma zajmująca się reklamą cyfrową, wiele nie straci. Zdecydowana większość przychodów w zakresie reklamy pochodzi z komputerów stacjonarnych, a promowane wyniki umieszczane w wyszukiwarkach Google nie są zależne od danych z iPhone’a.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • nVIDIA zainwestuje 100 mld USD w OpenAI, NASDAQ nie do zatrzymania

    NASDAQ sprawia obecnie wrażenie, jakby był nie do zatrzymania. Spadki kontraktów futures z pierwszej połowy dnia zostały wymazane, indeks zyskał 0,70 proc., S&P500 0,44 proc. Ponownie za całość ruchu odpowiada technologia (+1,74 proc.), na minusach znajdowały się dobra dyskrecjonalne i podstawowe, energetyka, ochrona zdrowia, finanse. 3,93 proc. zyskiwała NVIDIA, 4,31 proc. APPLE, 6,31 proc. Oracle.

  • 5 chińskich spółek z potencjałem na liderów branży sztucznej inteligencji

    Sztuczna inteligencja to nie tylko megatrend inwestycyjny bieżącej dekady, ale także ważne pole geopolitycznej rozgrywki światowych mocarstw. Chiny w reakcji na agresywną politykę handlową USA stworzyły własny ekosystem AI. Jak zaznacza ekspert Saxo, chińskie firmy nie tylko mogą skutecznie konkurować z amerykańskimi gigantami, ale także są dużo atrakcyjniej wyceniane.

  • AI: Chwilowa moda czy megatrend na dekady? Czy w 2025 nadal warto inwestować w sztuczną inteligencję?

    AI w 2025 roku zmienia świat szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Od banków po przemysł – firmy wdrażają sztuczną inteligencję i poprawiają wyniki. Oto gdzie szukać okazji inwestycyjnych napędzanych rewolucją technologiczną.

  • Nowe cła Donalda Trumpa uderzają w ponad 70 krajów

    Kluczowym elementem pozostaje czwartkowe rozporządzenie podpisane przez prezydenta Donalda Trumpa, które podnosi cła na import z ponad 70 państw. Najbardziej dotknięta jest Kanada, gdzie stawka celna wzrosła z 25 proc. do 35 proc. Tylko kraje z deficytem handlowym względem USA utrzymały dotychczasową, 10-procentową stawkę.

  • Silny raport ADP i wyższe PKB w USA, Microsoft i Meta zaskakują wynikami

    Sezon wyników w USA trwa w najlepsze. W środę poznaliśmy raporty m.in. Microsoftu i Mety, które zaskoczyły pozytywnie. Microsoft opublikował wyniki powyżej prognoz – zysk na akcję wyniósł 3,65 USD przy oczekiwanych 3,37 USD, a przychody sięgnęły 76,44 mld USD wobec konsensusu na poziomie 73,81 mld USD.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat