
Fot. mat. prasowe.
Wzrost sprzedaży, niższe wyniki zysków
Przychody Grupy Tarczyński w I półroczu 2025 roku wyniosły 1,063 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 8,5 proc. rok do roku. EBITDA spadła do 133,5 mln zł z 151,9 mln zł przed rokiem, a skonsolidowany zysk netto zmniejszył się do 67,4 mln zł wobec 75,3 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku.
Eksport coraz ważniejszym filarem
Sprzedaż eksportowa osiągnęła poziom ponad 350,2 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 20 proc. r/r. Tym samym rynki zagraniczne odpowiadały już za 33 proc. przychodów grupy.
– Konsekwentnie realizujemy strategię wzrostu Grupy Tarczyński w kraju i na rynkach eksportowych, które w minionym półroczu odpowiadały już za 33 proc. całej sprzedaży. Dalej zamierzamy być istotnym graczem na kluczowych rynkach, przede wszystkim w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Czechach i Litwie. Nasza pozycja eksportowa rośnie z każdym rokiem, także poprzez uruchamianie nowych kierunków. Po tym jak w 2024 r. założyliśmy spółki celowe w USA, Wielkiej Brytanii i Rumunii, teraz koncentrujemy się na Skandynawii, gdzie zarejestrowaliśmy spółkę Tarczynski Sweden AB. Rozwój i wzrost to dla nas także poszerzanie oferty o nowych klientów o odmiennych gustach smakowych. Tym samym nie tylko umacniamy naszą pozycję w dotychczasowych kategoriach produktowych, ale także wchodzimy w nowe kategorie produktowe oraz smaki bliższe gustom zagranicznych konsumentów. Dlatego na sklepowych półkach w kraju i za granicą jeszcze tej jesieni pojawią się nowe produkty – komentuje Radosław Chmurak, wiceprezes zarządu, dyrektor sprzedaży Tarczyński.
Surowce pod presją cenową
Na wyniki spółki w analizowanym okresie wpływała sytuacja na rynku mięsa. W przypadku wieprzowiny koszty rosły z powodu ograniczonej podaży, odbudowy stada w UE i sezonowego ożywienia popytu. Z kolei rynek drobiu znajdował się pod wpływem skutków ptasiej grypy, co najpierw przełożyło się na wzrost cen, a następnie na ich łagodny spadek w związku z odbudową podaży.
Rozwój kluczowych kategorii produktowych
Grupa kontynuowała strategię koncentracji na dwóch głównych kategoriach. Sprzedaż parówek wzrosła o 26 proc. r/r, a kabanosów o 15 proc. r/r.
Tarczyński jest producentem wyrobów wędliniarskich w Polsce, oferującym produkty pod markami Tarczyński, Dobrosława oraz Starpeck. Strategicznym obszarem działalności jest segment produktów premium. Spółka zadebiutowała na rynku głównym warszawskiej giełdy w czerwcu 2013 r.